Jak sprawność fizyczna wpływa na zdrowie seksualne?

2022-02-08 12:51

Nie od dziś wiadomo, że ćwiczenia fizyczne są ważne dla dobrego zdrowia fizycznego, nawet jeśli aktywność nie jest regularna. Okazuje się, że sprawność fizyczna ma również kluczowe znaczenie dla zdrowia seksualnego. Według National Institutes of Health 43 proc. kobiet i 31 proc. mężczyzn cierpi na jakąś formę dysfunkcji seksualnych, która może wynikać z braku ruchu.

seks
Autor: Getty Images

Badanie opublikowane w The Journal of Sexual Medicine wykazało, że mężczyźni z wysokim obwodem w talii lub podwyższonym BMI byli o 50 proc. byli bardziej narażeni na zaburzenia erekcji, podczas gdy około połowa otyłych kobiet zgłaszała problemy z aktywnością seksualną, pożądaniem i kondycją.

Z kolei kobiety, które ćwiczyły do ​​sześciu godzin tygodniowo, wykazywały mniejsze napięcie seksualne porównaniu z kobietami, które nie ćwiczyły. Osoby ćwiczące wykazały również znacznie wyższy poziom pożądania, pobudzenia, nawilżenia i orgazmu.

Okazuje się, że brak aktywności fizycznej może stanowić problem medyczny oraz że należy zająć się nim w kontekście poprawy ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia. 

Poradnik Zdrowie: zaburzenia seksualne

Seks odgrywa istotną rolę w życiu człowieka, a jego znaczenie nie polega jedynie na prokreacji. Aktywność seksualna o wysokiej jakości ma duży wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne, jakość życia i siłę relacji intymnych.

Potwierdza to seria badań, które wskazują, że seks i czuły dotyk mają kluczowe znaczenie dla wielu aspektów dobrego samopoczucia, takich jak poczucie zrozumienia, troski i akceptacji. 

Poprawa krążenia

Wszystkie ćwiczenia aerobowe poprawiają krążenie lub przepływ krwi, a płynny przepływ krwi jest kluczem do pobudzenia. U mężczyzn wspomaga erekcję, a u kobiet pomaga w nawilżaniu pochwy.

Większa wytrzymałość

Kiedy regularnie ćwiczysz, rozwijasz większą wytrzymałość. To ważne dla twojego zdrowia seksualnego, ponieważ seks sam w sobie jest treningiem. Stosunek płciowy można porównać do wchodzenia pod schodach na trzecie piętro. Badanie przeprowadzone przez National Institutes of Health mówi, że pół godziny aktywności seksualnej może spalić 125 kcal w przypadku mężczyzn i prawie 100 kcal w przypadku kobiet.

Szczuplejsza sylwetka i sprawne ciało

Regularna aktywność fizyczna zaprocentuje - będziesz bardziej sprawny i szczuplejszy, co z kolei wpływa na samoocenę, a przecież nie ma nic bardziej seksownego niż pewność siebie.

Spadek poziomu stresu

Bycie zestresowanym, niespokojnym lub przygnębionym może osłabić libido. W szczególności depresja jest często związana z problemami z funkcjonowaniem seksualnym, a im cięższa depresja, tym większe problemy. Badanie wykazało, że jest to szczególnie prawdziwe, jeśli chodzi o pożądanie seksualne i satysfakcję ze stosunku.

Ćwiczenia to doskonała recepta na stres, lęk i depresję, co może przełożyć się na ożywienie popędu seksualnego.

Poprawa ogólnego stanu zdrowia

Regularny program ćwiczeń przełoży się z pewnością także na poprawę ogólnego stanu zdrowia. Ćwiczenia mogą również pomóc w zażegnaniu poważnych schorzeń.