Gotujesz brokuły w ten sposób? Uważaj, bo tracą wartości odżywcze

2022-01-20 10:36

Brokuły to zielone warzywo przypominające miniaturowe drzewo, jest bombą składników prozdrowotnych. Są zdrowe i do tego mają mało kalorii. Natomiast według naukowców mogą być jeszcze zdrowsze. W czym tkwi sekret?

Brokuły
Autor: Getty Images

Brokuły należą do rodziny kapustowatych, czyli do tej samej co brukselka, kalafior, kalarepa czy jarmuż. To zielone warzywo ma wiele wyjątkowych właściwości prozdrowotnych, m.in. chronią przed wrzodami żołądka, anemią i regulują poziom cukru we krwi. Szczególnie cenione jest za zawartość silnego przeciwutleniacza tzw. sulforafanu.

W formie 24: owoce i warzywa najbardziej skażone pestycydami

Brokuł bogaty w cenne związki odżywcze

Grupa chińskich naukowców ze Szkoły Inżynierii Biologicznej i Chemicznej przy Uniwersytecie i Technologii w Zhejiang postanowiła sprawdzić, czy brokuły mogą okazać się jeszcze zdrowsze i zmierzyli poziom związków, jakie zawiera. Z wczesnego etapu badania wywnioskowano, że sulforafan ma wielki potencjał zdrowotny. Odgrywa kluczową rolę w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi i co więcej, wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.

Jak powstaje sulforafan? Brokuły są jednym z głównych źródeł glukozynolanów wśród warzyw kapustnych. Ponadto zawierają one cenny enzym o nazwie mirozynazę, który aktywuje dobroczynny sulforafan.

Oto zdrowy sposób na przygotowanie brokułów

Naukowcy podkreślają, żeby uwolnić enzym mirozynazy, należy przygotować brokuły w odpowiedni sposób. Zalecają, aby przed gotowaniem rozdrobnić warzywo na kawałki o wielkości dwóch milimetrów i co dalej?

W ramach badania uczeni zrobili to samo, a następnie posiekane warzywo podzielili na trzy grupy – część z nich była:

  1. surowa,
  2. smażona na patelni przez ok. 4 minuty,
  3. drobno posiekana i smażona dopiero po 90 minutach.

Co się okazało? Brokuły usmażone od razu zawierały 2,8 razy mniej sulforafanu niż te, które przyrządzono później. Naukowcy wyjaśnili, że po pokrojeniu brokułów na małe kawałki należy pozostawić je na około 90 minut przed przygotowaniem. Powinny swoje odstać, zanim zostaną wrzucone na patelnię czy do garnka.

Wyniki zostały opublikowane na łamach czasopisma „Journal of Agricultural and Food Chemistry”.

Sonda
Czy stosujesz dietę?