Czy warto być na diecie bezmlecznej? Tak nabiał wpływa na nasz organizm

2022-07-25 14:54

Dieta bezmleczna to dieta, z której na pewien czas lub na stałe należy wykluczyć mleko, produkty z mleka krowiego i przetwory mleczne. Choć dostarczanie organizmowi zróżnicowanych produktów jest niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania, to eliminacja nabiału może przynieść wiele dobrego. Dlaczego warto spróbować?

Kobieta nalewa mleko do miseczki z musli
Autor: Getty Images

Mleko to cenne źródło wapnia i białka, na które niestety wiele osób jest uczulonych. Jednak dzięki wegańskim produktom proteinowym, które stają się coraz popularniejsze, można zaspokoić potrzeby białkowe organizmu bez konieczności jego spożywania. Jedną z głównych korzyści płynących z odstawienia nabiału jest usunięcie z diety nadmiaru tłuszczów nasyconych, cukru i soli, co pomaga zmniejszyć ilość spożywanych kalorii i sprzyja utrzymaniu zdrowej wagi. Jakie jeszcze korzyści płyną ze stosowania diety bez nabiału?

Nietolerancja laktozy

Lepsze trawienie

Produkty mleczne mogą powodować stan zapalny, zwiększać podatność organizmu na infekcje i bakterie, co może niekorzystnie wpłynąć na trawienie.

"Nabiał ma naturalnie występujący cukier zwany laktozą, który potrzebuje specyficznego enzymu zwanego laktazą, aby go rozłożyć. Ludzie mają różne poziomy tego enzymu, a osoby z nietolerancją laktozy nie wytwarzają go wystarczająco dużo, aby rozłożyć laktozę i strawić ją, co powoduje wzdęcia, nudności i niestrawność. Niektóre grupy etniczne są bardziej nietolerancyjne na laktozę niż inne i dlatego będą bardziej dotknięte spożywaniem nabiału" – mówi Dietetyk Alex Parren.

"Jednak ostatnio przeprowadzone badania naukowe wykazały, że wbrew powszechnemu przekonaniu, nabiał nie powoduje stanu zapalnego" - dodaje Parren.

Piękniejsza skóra

Osoby zmagające się z trądzikiem i niedoskonałościami skóry powinny znacznie ograniczyć spożywanie nabiału, a najlepiej by całkowicie wyeliminowały go codziennego menu.

Mleko krowie i produkty mleczne zawierają kazeinę i serwatkę. Zdaniem ekspertów białka te wpływają na wzrost poziomu hormonu uInsulin-like Growth Factor-1 (IGF-1), który został powiązany z dodatkową produkcją sebum. Sebum to mieszanina substancji lipidowych produkowanych przez gruczoły łojowe.

"Serwatka i kazeina zawarte w mleku stymulują wzrost młodych ludzi karmionych piersią lub młodych cieląt w przypadku produktów zwierzęcych. Kiedy dorośli spożywają nabiał, stymulacja hormonów może być związana z powstawaniem trądziku" - wyjaśnia Parren.

Zgodnie z założeniami innej teorii, krowy mleczne traktowane są sztucznymi hormonami, które wpływają na podaż mleka. Badanie przeprowadzone przez The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology wykazało, że może mieć to wpływ na nasze hormony, co w konsekwencji powoduje powstanie trądziku.

Oczywiście nabiał nie w każdym przypadku odpowiada za niedoskonałości skórne. Jeśli wyeliminowanie produktów mlecznych nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, warto dokładniej przyjrzeć się innym grupom żywieniowym.

"Nie ma solidnie udowodnionego związku między spożywaniem nabiału a trądzikiem, a nie wszyscy ludzie, którzy spożywają nabiał, będą cierpieć na wypryski" – dodaje Parren.

Utrata wagi

Osoby spożywające produkty odzwierzęce w tym nabiał, są bardziej narażone na szybszy przyrost masy ciała w porównaniu do tych, którzy stosują dietę wegańską. "Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu, nabiał jest stosunkowo kaloryczny w porównaniu z innymi pokarmami i napojami" - mówi Parren.

Według Physicians Committee for Responsible Medicine duża część tłuszczu zawartego w mleku i produktach mlecznych to niezdrowy tłuszcz nasycony, którego nadmierne spożywanie może powodować wzrost cholesterolu co z kolei zwiększa ryzyko udaru lub zawału serca.

Produkty mleczne zawierają laktozę, naturalny cukier, który dla niektórych osób jest ciężki do strawienia. Badania opublikowane w czasopiśmie medycznym Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences wykazały, że nadmierne spożycie cukru może przyczynić się do zwiększenia ryzyka wystąpienia zespołu metabolicznego i otyłości.

Więcej energii

Odstawienie produktów mlecznych to jeden z łatwiejszych sposobów na zwiększenie poziomu energii. Mleko i produkty mleczne zawierają aminokwas tryptofan, który jak przypuszczają niektórzy niekorzystnie wpływa na samopoczucie i zwiększa przemęczenie. By strawić nabiał organizm musi zużyć dużą ilość energii.

"Sposób, w jaki nabiał wpływa na poziom energii, może być skomplikowany i przypadek korelacji nie oznacza związku przyczynowego”. - wyjaśnia Parren.

"Jeśli masz nietolerancję laktozy, nabiał sprawi, że poczujesz się ospały ze względu na fakt, że nie możesz go prawidłowo strawić. Nie ma jednak naukowych dowodów na to, że nabiał powoduje zmęczenie lub senność u zdrowych dorosłych, a większość danych na ten temat jest niepotwierdzona." – dodaje.