Biotyna, niacyna i kwas pantotenowy – dlaczego są korzystne dla włosów?

2020-09-11 10:44 Materiał sponsorowany

Grubość i liczba włosów to zasługa genów, jednak ich kondycja w dużej mierze zależy od nas – od tego, jak je traktujemy, jak o nie dbamy i... jak się odżywiamy. Chcesz mieć piękne włosy? Zobacz, jakie substancje wpływają na ich wygląd i zdrowie.

Gęstość, kolor i grubość włosów dziedziczymy po przodkach. Natury nie da się oszukać, a pewnych rzeczy nie da się zmienić – jeśli nasi rodzice mieli „trzy włosy na krzyż”, my również nie będziemy mieć fryzury jak modelka z reklamy szamponów.

Ale kondycja naszych włosów to coś, na co mamy wpływ. Jeśli będziemy o nie dbać i wzmacniać je nie tylko z zewnątrz - kosmetykami, ale i od środka – cennymi substancjami odżywczymi, odwdzięczą nam się blaskiem, mocą i pięknym wyglądem.

Co wpływa negatywnie na kondycję włosów?

Każda z nas myje włosy, podcina końcówki, nakłada odżywki, a mimo to często nasza fryzura jest pozbawiona blasku, włosy są szorstkie, łamliwe i rozdwojone. To dlatego, że nasze włosy są codziennie narażone na szkodliwe czynniki zewnętrzne.

Choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, to jednak nieustannie narażamy je na wysuszenie, osłabienie i zniszczenie: farbujemy włosy silnymi substancjami chemicznymi, wystawiamy je na działanie klimatyzacji i promieni słonecznych.

Zdrowiu włosów nie pomaga też zanieczyszczenie środowiska oraz nasza dieta. Wiele z nas nie odżywia się prawidłowo, posiłki są źle zbilansowane, ubogie w witaminy i minerały, czyli w substancje mające ogromne znaczenie dla kondycji włosów. Fatalny wpływ na fryzurę mają diety odchudzające, które eliminują z menu często ważne dla organizmu składniki.

Na zdrowie i wygląd włosów wpływają również hormony – to szczególnie dotyczy kobiet, które w okresie ciąży i laktacji w pierwszych miesiącach macierzyństwa często borykają się z wypadaniem włosów, ich łamliwością i matowością. Przyczyną takich zmian są zachodzące w ich organizmach wahania poziomu estrogenów i chociaż zmiany te cofają się wraz z upływem czasu, to jednak dają się we znaki każdej młodej mamie.

Znaczenie diety i suplementacji w pielęgnacji włosów

To wszystko sprawia, że włosy – nawet te genetycznie gęste i grube – wymagają wsparcia oraz pomocy. I to fachowej. Aby zadbać o nie prawidłowo, nie powinniśmy zaczynać od kupna nowego szamponu czy odżywki, lecz od zmiany diety. Oczywiście, kosmetyki poprawiają kondycję i wygląd włosów, ale tak naprawdę ich siła i zdrowie zależą od składników odżywczych, które dostarczamy wraz z pokarmem.

To, co jemy, wpływają na funkcjonowanie każdej komórki naszego ciała, także włosów. Jeśli nasza dieta jest uboga w cenne dla włosów substancje, ich stan może się pogorszyć. I przeciwnie – jeśli jemy dużo witamin i minerałów, nasze włosy będą mocniejsze, mniej łamliwe i bardziej lśniące.

Jaka dieta jest najlepsza dla włosów? Specjaliści zalecają, aby skupić się na warzywach i owocach, ale również na produktach zbożowych. To w nich znajdują się składniki, z których włos jest zbudowany oraz te, potrzebne do ich wzrostu. To krzem, witamina A oraz witaminy z grupy B. Nie można zapominać również o nabiale, mięsie i rybach pełnych wapnia, magnezu, aminokwasów i innych cennych substancji.

Jakie składniki mogą poprawić kondycję włosów?

Najważniejsze z nich to:

  • Biotyna – to inaczej witamina H. Zawiera cząsteczki siarki i jest skutecznym lekiem na łamliwe i wypadające włosy. Biotyna dociera do cebulek oraz mieszków włosowych i wzmacnia łodygę włosa od samego jego początku. Wielokrotnie przeprowadzane badania pokazały, że osoby, które cierpią na niedobór biotyny, skarzą się na wypadanie włosów oraz na związane z tym choroby np. przewlekłe łysienie telogenowe. U takich osób podawanie doustne biotyny przynosi doskonałe rezultaty. Witamina H znajduje się w jajkach, sardynkach, orzechach, roślinach strączkowych i drożdżach piwnych.
  • Kwas pantotenowy – jedna ze składowych witaminy B5. Kwas nazywany jest też „witaminą przeciwstresową” ze względu na zdolność regulacji poziomu kortyzolu produkowanego w korze nadnerczy. Redukując stres, zapobiega wypadaniu włosów i siwieniu (poprzez poprawę pigmentacji). Kwas pantotenowy wzmacnia mieszki włosowe, przyspiesza wzrost włosów, działając w połączeniu z innymi substancjami odżywczymi, odbudowuje uszkodzone włosy. Witaminę B5 znajdziesz w jajach, awokado, ziemniakach, wołowinie, kurczaku i w roślinach strączkowych.
  • Niacyna – witamina B3, która odżywia skórę głowy przez co wpływa na stan cebulek włosowych. Może poprawić kondycję mieszków włosowych, które bez potrzebnych składników odżywczych stają się niewydolne. Niacyna zapobiega wypadaniu włosów, zwiększa ich grubość i stymuluje wzrost nowych. Substancja ta zatrzymuje też wilgoć, a więc zapobiega wysuszaniu włosów i rozwojowi łupieżu. W badaniach klinicznych udowodniono, że niacyna bierze udział w procesie naprawy DNA, także uszkodzeń dotyczących skóry głowy i włosów. Wspomaga też produkcję keratyny, ważnego składnika włosów. Dobrym źródłem niacyny są: ryby, orzechy, otręby pszenne, drożdże, migdały, ziemniaki oraz rośliny strączkowe.
  • Witamina A - poprawia metabolizm cebulek włosowych, dzięki niej włosy są gęste i pełne blasku. Odpowiednia ilość witaminy A wspiera funkcjonowanie mieszków włosowych poprzez regulację poziomu kwasu retinowego i nawilżenie skóry głowy. Substancja ta znajduje się w zbożach, szpinaku, marchwi, mango, fasoli i jajkach.

Jakie suplementy pomogą w odżywieniu włosów?

Zbilansowana dieta powinna dostarczyć organizmowi wszystkich składników niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Ale czasami nawet osoby prawidłowo się odżywiające mogą mieć problemy z niedoborem pewnych substancji. Widać to doskonale np. po złym stanie włosów czy paznokci. Ratunkiem dla takich osób jest suplementacja, najlepszy sposób na uzupełnienie brakujących witamin czy minerałów.

Jeśli masz problemy z włosami: są matowe, łamliwe, wypadają, zacznij przyjmować suplementy zawierające składniki wpływające pozytywnie na ich wzrost i wygląd. Takim preparatem jest np. Merz Spezial, suplement diety w drażetkach, który zalecany jest osobom borykającym się z cienkimi, rozdwajającymi się i wypadającymi włosami. Merz Spezial zawiera między innymi biotynę, niacynę i kwas pantotenowy (witaminy z grupy B), a więc wszystkie najważniejsze dla włosów składniki.

Na ratunek cienkim, wypadającym włosom

Merz Spezial Dragees to suplement diety, który stanowi wyjątkową kompozycję witamin i mikroelementów pomocnych w dbaniu o prawidłowe funkcjonowanie skóry głowy i kondycję włosów.

  • Witamina A i cynk zapobiegają wypadaniu włosów,
  • Witamina B2 przyczynia się do ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym,
  • Witamina PP przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania skóry głowy,
  • Biotyna wspiera powstawanie cebulek włosa oraz ich wzrost,
  • Kwas pantotenowy wpływa na metabolizm energetyczny w obrębie mieszków włosowych.

Jak pielęgnować włosy, aby były piękne i zdrowe?

Jeśli wzmocnimy włosy od środka, czyli zapewnimy im najpotrzebniejsze składniki odżywcze, powinniśmy sięgnąć również po kosmetyki, które zapewnią im codzienną, regularna pielęgnację.

Warto stosować szampony i odżywki o sprawdzonym i naturalnym składzie, bez konserwantów, alergizujących SLS-ów czy substancji działających agresywnie na włosy, np. pochodnych ropy naftowej. Nie powinno się farbować włosów silnymi farbami zawierającymi chemiczne barwniki oraz amoniak, a wybierać te z naturalnymi substancjami koloryzującymi, np. henną.

Warto też zapewnić włosom odpowiednie nawilżenie przez unikanie klimatyzowanych pomieszczeń i przez rezygnację z suszenia włosów suszarką, używania prostownicy itd.

Bardzo istotnym elementem odpowiedniego traktowania włosów jest ograniczenie ekspozycji na słońce, które wysusza i niszczy włosy, wodę chlorowana i morską (co jest częstym problemem w czasie wakacji).

Źródła:

1. https://kcalmar.com/blog/2018/08/30/zdrowe-wlosy-skora-paznokcie/

2. Bożena Muszyńska, Mirosław Malec, Katarzyna Sułkowska-Ziaja Właściwości lecznicze i kosmetologiczne drożdży piekarniczych (Saccharomyces cerevisiae) Katedra i Zakład Botaniki Farmaceutycznej, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków Kierownik Katedry: dr hab. Halina Ekiert, prof. nadzw. UJCM http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2014/11/pf_2013_054-062.pdf

3. Serum Biotin Levels in Women Complaining of Hair Loss, Ralph M Trüeb, MD,  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4989391/

4. https://www.jaad.org/article/S0190-9622(18)30204-4/abstract, Rethinking biotin therapy for hair, nail, and skin disorders Shari R. Lipner, MD, PhD

5. A pilot study evaluating the efficacy of topically applied niacin derivatives for treatment of female pattern alopecia https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17168873/

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE