Bezpłatna cytologia 3 i 4 lutego w Warszawie - rusza IX odsłona kampanii "Piękna, bo Zdrowa"

2018-01-31 10:23

Ogólnopolska Kampania Społeczna "Piękna, bo Zdrowa", której organizatorem jest Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości powstała po to, aby szerzyć rolę profilaktyki raka szyjki macicy i uświadomić kobietom, jak ważne dla nich są regularne badania ginekologiczne. Samo badanie cytologiczne trwa dosłownie chwilę, jest bezbolesne nieinwazyjne, a skoro dbamy o siebie "na zewnątrz" i chcemy być piękne, to tak samo powinnyśmy pamiętać o swoim zdrowiu i o tym, żeby raz do roku wykonać cytologię, która wcześnie wykryta może uratować nam życie.

Startuje IX. odsłona Kampanii Społecznej „Piękna, bo Zdrowa”
Autor: fot. materiały prasowe

To już IX odsłona kampanii, co pokazuje jak ważny jest nadal temat raka szyjki macicy. W najbliższy weekend 3-4.02.2018 w ramach inauguracji kampanii każda kobieta będzie mogła wykonać bezpłatnie badanie cytologiczne.

Poza wspomnianą już profilaktyką w ramach kampanii poruszane są także zagadnienia istotne w przypadku wystąpienia choroby nowotworowej, np. związane z rolą odpowiedniego żywienia w procesie leczenia.

W tegoroczną odsłonę kampanii zaangażowały się Panie: Katarzyna Cerekwicka, Olga Borys, Agnieszka Więdłocha, Nicole Sochacki-Wójcicka @mamaginekolog, Julia Wieniawa, a także Ida Karpińska - prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.

Zapraszamy wszystkich na inaugurację kampanii "Piękna bo Zdrowa", która odbędzie się w Kinie Kinoteka oraz pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie w weekend 3-4.02.2018 r.

Na kobiety czekają bezpłatne badania i nie tylko

Dzięki wsparciu Centrum Medycznego Polmed oraz Centrum Badań DNA każda kobieta będzie mogła wykonać w cytobusie bezpłatne badanie cytologiczne oraz badanie w kierunku obecności genotypów 16 i 18 wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV). Dodatkowo wszystkie panie będą mogły skorzystać z bezpłatnych porad wizażowych w mobilnym salonie piękności firmy Inglot. Oba pojazdy znajdować się będą na terenie Pałacu Kultury i Nauki. W tym samym czasie w Kinie Kinoteka powstanie "Zakątek Kobiet" ze stanowiskami specjalistów, którzy służyć będą wszystkim odwiedzającym radą w zakresie profilaktyki zdrowotnej, medycznej, ginekologii estetycznej oraz informacjami na temat odpowiedniego żywienia w chorobie nowotworowej. Partnerem wydarzenia jest Miasto Stołeczne Warszawa.

Na miejscu będzie można spotkać Ambasadorki kampanii, które wykonają badanie cytologiczne, aby dać dobry przykład wszystkim kobietom i przede wszystkim udowodnić, że to badanie trwa zaledwie 5 minut.

Kwiat Kobiecości, we współpracy z agencją badawczą IQS, zrealizował kolejne badania społeczne, mające zdiagnozować poziom świadomości zasad profilaktyki raka szyjki macicy w Polsce. Tym razem badaniem zostały objęte kobiety w tzw. okresie okołoporodowym, to jest matki dzieci do 1 r.ż., kobiety w ciąży oraz kobiety planujące zajście w ciążę w ciągu najbliższych 12 m-cy.

Podobnie jak wśród ogółu Polek, cytologia jest bardzo popularnym badaniem i świadomość jej znaczenia dla profilaktyki raka szyjki macicy jest bardzo wysoka (86%), lecz nie stuprocentowa.

W czasie ciąży, w tym również w okresie przygotowań do niej, kobiety są pod stałą opieką lekarza. Okres ten sprzyja więc regularnym badaniom. Jest to, poza momentem rozpoczęcia współżycia, kluczowy czas, kiedy trzeba wykonać cytologię. Często kobiety wykonują wtedy to badanie po raz pierwszy w życiu (39%). W tym czasie wzrasta również częstotliwość wykonywania cytologii.

Większość kobiet z badanej grupy jest świadoma, że badanie to należy wykonywać także w trakcie ciąży. Nadal jednak spory odsetek pań uważa, że jest to potrzebne tylko w wyjątkowych sytuacjach, bądź w ogóle nie ma wiedzy na ten temat.

– Problemem, na który należy zwrócić uwagę, jest niski odsetek kobiet, które zostały poinformowane przez swojego lekarza, w jaki sposób należy przygotować się do badania cytologicznego. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku kobiet w okresie okołoporodowym, odsetek ten jest i tak jest zdecydowanie wyższy niż wśród ogółu Polek – mówi Marta Rybicka, Business Unit Director w IQS, która koordynowała badanie.

– To będzie wyjątkowy weekend z Kwiatem Kobiecości. Zapraszam wszystkie kobiety, całe rodziny do warszawskiej Kinoteki i na Plac Defilad. Pamiętajcie, że jesteście mądre, piękne, wyjątkowe! Dbajcie o siebie i o swoje zdrowie – naprawdę warto – mówi Ida Karpińska zapraszając na Inaugurację Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej "Piękna bo Zdrowa".

Warto wiedzieć

Więcej informacji na temat Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej ,,Piękna, bo Zdrowa’’ można znaleźć na www.cytologiczne.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki