Kłopotliwe GAZY - jak ich uniknąć

2007-05-18 2:10 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Nasz organizm wytwarza kilkaset gramów gazów dziennie. Są one bezzapachowe. Dopiero fermentacja sprawia, że czasem mogą nas postawić w kłopotliwej sytuacji, na przykład podczas obiadu w towarzystwie.

Kiedy jemy węglowodany (cukier, skrobię, błonnik), część z nich nie zostaje strawiona i wchłonięta w górnym odcinku przewodu pokarmowego. Trafia do jelita grubego, gdzie na resztki czekają bakterie jelitowe. Pod ich wpływem nie przyswojone składniki pożywienia fermentują. Produktem tej reakcji chemicznej są gazy o brzydkiej woni składające się z dwutlenku węgla, wodoru, azotu i metanu. Powietrze połknięte podczas jedzenia i picia do tej mieszanki dostarcza tlenu, co ułatwia fermentację.

Gazy: niestrawność i wzdęcia

Organizm wytwarza znacznie więcej gazów jelitowych, jeżeli jemy w pośpiechu, połykamy duże kęsy i pijemy podczas posiłku. Jak twierdzą specjaliści, niektóre osoby mają dziedziczną skłonność do większej produkcji gazów. Może to być skutek specyficznej budowy jelit bądź też niektórych schorzeń przewodu pokarmowego - pasożytów, zapalenia uchyłków jelit lub nietolerancji laktozy, czyli cukru mlecznego. Ale najczęściej dolegliwości wynikają z błędów żywieniowych.
Nadmierne wytwarzanie gazów wiąże się z niestrawnością i wzdęciami. Ustalenie przyczyny nie jest proste. Jeżeli w kilka godzin po posiłku boli cię brzuch lub masz skurcze jelit, musisz iść do lekarza. Z reguły zleca on ogólną analizę krwi, posiew kału oraz usg. jamy brzusznej. Wyniki pozwalają mu  stwierdzić, czy przewód pokarmowy jest zdrowy i czy nie zagnieździły się w nim pasożyty. Jeżeli badania nie potwierdzą choroby, trzeba zmienić sposób odżywiania, ale przede wszystkim unikać pewnych pokarmów.

Ważne

Wina fermentacji

Nasz organizm wytwarza od 180 do 720 g gazu dziennie. Jest to zjawisko normalne. Gazy zgromadzone w jelitach są bezwonne. Ich zapach zmienia dopiero fermentacja.

Dieta na nadmierne gazy

Do gazotwórczych składników potraw należą m.in. cukry z rodziny oligosacharydów, laktoza, niektóre rozpuszczalne włókna i skrobia.
Oligosacharydy znajdują się głównie w fasoli, brokułach, brukselce, kapuście, kalafiorach, suchym grochu i soczewicy. Nie są dokładnie trawione, bo ludziom brakuje enzymu (alfa-galaktozydazy) koniecznego do całkowitego ich rozpadu. Zwiększają więc produkcję gazów (fasola nawet dwunastokrotnie) w jelicie grubym.
Laktoza, czyli cukier zawarty w mleku i jego przetworach, może aż ośmiokrotnie zwiększyć wytwarzanie gazów. Dzieje się tak, gdy organizm nie ma dostatecznie dużo własnego enzymu laktazy potrzebnego do strawienia tego cukru. Nietolerancję laktozy można wykryć, wykonując testy alergiczne lub badania krwi. Najprostszym sposobem rozpoznania tej dolegliwości jest odstawienie na co najmniej dwa tygodnie wszystkich produktów mlecznych. Wyjątek stanowią tu jogurty naturalne, bo są wstępnie przetrawione przez bakterie używane do ich produkcji. Enzym laktazy można też przyjmować w tabletkach po uzgodnieniu dawki z lekarzem.
Włókna rozpuszczalne, jak te w otrębach (beta-glukany) i w jabłkach (pektyny), mogą przechodzić do jelita grubego strawione tylko częściowo. Tu stają się materiałem do produkcji gazów. Z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców wynika, że wypicie trzech szklanek soku jabłkowego dziennie aż czterokrotnie zwiększa ilość gazów w organizmie.
Skrobia, która nie zostanie strawiona w żołądku i jelicie cienkim, trafia do jelita grubego i staje się pożywką dla bakterii produkujących gazy. Pszenica, owies, kukurydza, ziemniaki, a nawet chleb czy makaron mogą być przyczyną kłopotów. Pod tym względem najbardziej bezpiecznym zbożem jest ryż.
Warto wiedzieć, że wzdęcia i gazy mogą również powstawać pod wpływem witaminy C w tabletkach. Jeśli dziennie przyjmujesz ponad 500 mg, ogranicz tę ilość do 200 mg, a w zamian jedz więcej owoców cytrusowych i słodkiej papryki. Zawarta w nich witamina C nie powoduje sensacji jelitowych.

Wypróbuj
Ulgix Trawienie Plus

Autor: Ulgix - materiały prasowe

materiał partnera

Jeśli masz problemy z trawieniem, wypróbuj suplement diety Ulgix TRAWIENIE PLUS, który działa kompleksowo nie tylko na wątrobę, ale na cały układ trawienny. Jest to możliwe dzięki odpowiednio dobranym składnikom roślinnym.

  • Wyciąg z karczocha sprzyja wydzielaniu soków trawiennych, pomaga utrzymać prawidłowy poziom lipidów i wspomaga utratę masy ciała.
  • Wyciąg z mięty pieprzowej przyczynia się do zachowania prawidłowej pracy żołądka.
  • Wyciąg z kopru włoskiego pomaga zminimalizować uczucie pełności występujące po posiłku.
  • Wyciąg z owoców cytryńca chińskiego wywiera korzystny wpływ na wątrobę. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie komórek wątroby i chroni wątrobę przed działaniem czynników szkodliwych (zła dieta, używki, leki).

Hamulec na gaz

Do gotowania warzyw, które mają wybuchowe właściwości, warto dodawać czosnku lub imbiru. Osoby mające skłonności do tzw. wiatrów powinny jeść mniej tłuszczu, którego trawienie sprzyja tworzeniu się gazu w organizmie, i nie używać słodzików (zamienników cukru).

Zrób to koniecznie

Obserwuj organizm, by stwierdzić, w jakim czasie i po spożyciu jakich produktów masz gazy. Nie zawsze wystarczy wyeliminowanie tych pokarmów z jadłospisu. Często pomagają zioła i leki. Godne polecenia są środki prowadzące do rozpadu małych pęcherzyków gazu powstającego w żołądku i jelitach (np. espumisan). Bez obaw można pić napary z kory cynamonu, nasion anyżu, liści bazylii, hyzopu i mięty pieprzowej. Wygodne są też gotowe preparaty. Naturalną równowagę gazową w jelitach może przywrócić np. beneflora.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Aki
|

Jako, że nie zawsze da się "ogarnąć" nasze jelitka dietą, dla mnie bardzo pomocna stała się bielizna od wiatrodyskretnych. Serdecznie polecam szczególnie na spotkania biznesowe, randki i wszystkie sytuacje, w których potencjalnie moglibyśmy spalić się że wstydu przez np. zjedzoną wcześniej fasolkę ;)

aga
|

U mnie ten problem połączony jest z biegunkami, zaparciami i bólami brzucha - cierpię na IBS. A zatem dieta to jedno, ale muszę też wspierać brzuch maślanem sodu w kapsułkach, by odżywić błonę śluzową jelit i poprawić ich perystaltykę. Dzięki temu brzuch lepiej "działa" i normalnie korzystam z toalety.

Patrycja
|

A ja słyszałam ze sa dostępne w Polsce cudne majtki antybąkowe!

Andrzej
|

łał niezła apteczka

Lida
|

To już wolę gazy !

gosc
|

grapefruit, codziennie zjeść 1 owoc, samonella i gazy znikną

gosc
|

grapefruit, codziennie zjeśc 1 owoc, aż trudno uwierzyć, że on tak bardzo skutecznie zabija salmonellę w jelitach i likwiduje gazy.

Jolanta
|

jakiś czas temu mój partner miał problemy jelitowe i ten wstydliwy problem jakim są gazy, zmieniliśmy dietę i zauważyliśmy niewielką poprawę, ale problem niestety nadal był...szukałam ratunku w internecie i na trawienie expert wyczytałam że warto w takiej sytuacji zastosować probiotyki oraz starać się pić przez słomkę, żeby nie połykać dużych ilości powietrza. problem zniknął po wizycie u lekarza-okazało się że mój partner ma nietolerancję laktozy która była główną przyczyną powstawania gazów w organizmie

gosc
|

Chude mieso nie powodujegazow, jak nie miales IBS tonie pisz glupot.

gosc
|

NIE NO CO ZA BZDURY. OWOCE CYTRUSOWE PRODUKUJA GAZY A WITAMINA C NIE PRODUKUJE, BO NIBY WJ AKI SPOSOB MIALA BY TAVLETKA PRODUKOWAC TO PO PIERWSZE. A PO DRUGIE ESPUMISAN NIE LIKWIDUJE GAZOW, BO POWIETRZE KTORE PRODUKUJE SIE W JELITACH MUSI SIE GDZIES WYDOSTAC. 8 TABLETEK BRALEM INIC NIE POMOGLO.