Stres. Jak sobie radzić ze stresem

2012-11-22 8:00 Joanna Suchcicka | Konsultacja: Justyna Nowak, psycholog

Dzisiejsze tempo życia sprawia, że stres praktycznie towarzyszy nam stale. Zwalczanie stresu nie jest łatwe. Poznaj sposoby na stres. Sprawdź, jakie ćwiczenia pomogą w walce ze stresem.

Stres po prostu jest. Nie unikniemy go. Stres towarzyszy nam w każdym działaniu, bo stresujące są zarówno trudności, jak i przyjemności. Jak sobie radzić ze stresem, jak zwalczyć stres? Najlepszą przeciwwagą dla hormonów stresu jest zwiększona produkcja endorfin, potocznie zwanych hormonami szczęścia. Sprzyja temu przede wszystkim aktywność fizyczna – umiarkowany, ale regularny ruch, np. pływanie, bieganie, joga, tenis to świetne sposoby na stres. Ważny jest też seks. Regularne kontakty intymne mają bardzo korzystny wpływ na cały organizm, odprężają, relaksują, a więc też pomagają w walce ze stresem. Poczucie bliskości i bezpieczeństwa uodparnia na stres. Pomaga też codzienna dawka ciszy i kontakt z przyrodą. Nawet niezbyt intensywne, ale stale towarzyszące nam odgłosy (np. ruchu ulicznego czy telewizora) działają stymulująco na organizm, a z czasem wywołują rozdrażnienie. Istnieją też proste techniki, które w kilka minut dadzą wytchnienie napiętym nerwom i zwalczą stres. Niektóre ćwiczenia na pozbycie się stresu można wykonywać w domowym zaciszu, inne w biurze czy autobusie. Warto wypróbować ich jak najwięcej, by przekonać się, które najlepiej odprężają. Często pół minuty wystarczy, żeby poradzić sobie z fizycznymi objawami stresu. Przedstawiamy kilka takich psychologicznych trików.

Medytacje i ćwiczenia wyobraźni na stres

Doskonałą metodą na pokonanie stresu są proste medytacje i ćwiczenia wyobraźni, nazywane wizualizacjami. Czasem wystarczy tylko zamknąć oczy, by stres odpuścił. Chodzi o to, by mózgowi zamiast przykrych obrazów podsunąć ładne, przyjemne. A więc pokonamy stres, zaczynając np. od przywołania w pamięci twarzy dziecka lub małżonka albo wspomnienia wyjątkowego dnia. Aby sobie to ułatwić, warto mieć na biurku w pracy – czyli tam, gdzie stres dopada nas zwykle najczęściej– fotografię bliskiej osoby czy pamiątkowe zdjęcie z wakacji.

Proste ćwiczenia i sposoby na stres

  • Strach lub złość sprawiają, że garbimy się i chowamy głowę w ramionach. Skutek? Gorsze ukrwienie i nienaturalnie napięte mięśnie, co powoduje bóle karku i głowy. Dlatego, aby pokonać stres trzeba się wyprostować, unieść głowę, poruszać nią, rozluźnić ramiona. Możesz też przeciągnąć się jak kot. Potem warto zrobić ramionami parę kółek i chwycić się za dłonie za plecami.
  • Dopadł cię stres, wstań i wciągnij brzuch, a potem zrób 10 głębokich oddechów. Zaczerpnij jak najwięcej powietrza i powoli je wypuszczaj. Myśl tylko o oddychaniu, to skuteczny sposób na pokonanie stresu.
  • W stresie zaciskasz szczęki w podświadomym geście obronnym. To może prowadzić do przewlekłych bólów głowy. Odblokujesz je, ziewając kilka razy.
  • Zasłoń okna, wyłącz telefon. Połóż się na plecach, a pod głowę wsuń płaską poduszkę. Wyprostuj nogi, ręce odsuń od tułowia i lekko zegnij w łokciach (możesz oprzeć je na biodrach). Oddychaj powoli i głęboko, a w myślach powtarzaj sobie: „Leżę spokojnie, oddycham wolno i równo”. Koncentruj się na częściach ciała, myśl o nich intensywnie po to, by odepchnąć ponure myśli. Po kilku minutach przeciągnij się, powoli usiądź i wróć do przerwanych zajęć.
  • Znakomite efekty w walce ze stresem daje też gimnastyka izometryczna. Połóż się wygodnie, napnij całe ciało, licząc do dziesięciu, a potem rozluźnij kolejno mięśnie łydek, ud, pośladków, brzucha, klatki piersiowej i ramion. Chwilę odpocznij i powtórz to ćwiczenie co najmniej 5-8 razy. Potem poleż przez minutę, spokojnie i głęboko oddychając.
  • To zmysły rejestrują bodźce, które wywołują stres. Spróbuj więc podsunąć im coś odprężającego. Widok drzew, ogrodu, morza oferuje niemal natychmiastową ulgę. Również szum fal, padającego deszczu, śpiew ptaków są naprawdę kojące dla nerwów. W ten sposób działa także muzyka klasyczna. Zapach ulubionych perfum, owoców lub kwiatów rozluźnia niemal natychmiast. Niedawno odkryto, że nic tak nie relaksuje jak woń skoszonej trawy.
  • Sposobem na stres mogą być też świece zapachowe – cynamonowe, lawendowe, cedrowe. Relaksująco działa zapach świeżych pomarańczy, pieczonego ciasta lub kawy zaparzonej z kardamonem. A w sypialni dobrze jest trzymać pachnące ziołami saszetki.

Stres dotyka nas wszystkich. I nie ma ludzi całkowicie odpornych na sytuacje stresowe. Jednak wśród nas są tacy, którzy lepiej radzą sobie ze stresem. Jak to robią?

Osoby, które dobrze radzą sobie ze stresem:

  • Jadają spokojnie i o stałej porze kilka niezbyt obfitych posiłków, w tym przynajmniej jeden ciepły.
  • Piją mniej niż 3 filiżanki kawy dziennie.
  • Śpią średnio 7 godzin na dobę. Regeneracja organizmu to kluczowa kwestia w walce ze stresem.
  • Mają obok siebie choć jedną bliską osobę (z rodziny albo przyjaciela), na którą zawsze mogą liczyć, zwierzyć się.
  • Ćwiczą przynajmniej dwa razy w tygodniu tak, by solidnie się zmęczyć.
  • Nie palą, a jeśli sięgają po alkohol, piją mniej niż 3 drinki tygodniowo.
  • Wagę trzymają w ryzach.
  • Mają stałe zarobki, które wystarczają na codzienne potrzeby.
  • Mają pracę, którą lubią i która nie jest nudna, wymaga pomysłowości, kreatywności, stawia wyzwania.
  • Działają społecznie lub spotykają się z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.
  • Dbają o zdrowie, regularnie odwiedzając okulistę i dentystę, robią okresowe badania.
  • Umieją otwarcie rozmawiać o tym, co czują, szczególnie gdy jest to żal i gniew.
  • Na bieżąco rozmawiają o codziennych sprawach z domownikami, dzielą się obowiązkami.
  • Przynajmniej raz w tygodniu robią coś tylko dla siebie, dla przyjemności.
  • Każdego dnia znajdują czas, aby się wyciszyć, zrelaksować.
  • W trudnych chwilach mówią sobie: „Poradzę sobie”, a przynajmniej „Jakoś to będzie”.
  • Umieją wybaczać, nie chowają urazy.

Jak zwalczać stres?

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 1/2020 "Zdrowia": leczenie zimnem, pielęgnacja skóry w onkoterapii, zimowe kontuzje, odmładzanie bez skalpela, jak zwalczyć nawyk odwlekania, specjały na świąteczny stół. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 1/2020
KOMENTARZE
Aleksandra
|

Na mnie najlepiej na stres działa sport i czytanie. Ale miałam też taki okres w życiu, kiedy straciłam pracę i trudno mi było "zresetować umysł", zwalczyć lęki przed przyszłością, myśleć pozytywnie i szukać nowej pracy. Znalazłam wtedy taką mieszankę ziołową Cholegin W trosce o twój spokój. Zawierała w składzie 8 ziół o działaniu uspokajającym i odprężającym. Bardzo mi te zioła wtedy pomogły, wiec jak ktoś by szukał preparatu ziołowego to polecam właśnie ten.

mary26
|

Myślę, że najlepiej na stres działa znalezienie hobby, które nas uspokaja. Jeśli mamy trudny dzień i czujemy działanie nerwów dobrze jest przestać o tym myśl i zająć umysł czymś zupełnie innym, wtedy na prawdę odpoczywamy i regenerujemy siły psychiczne :)

Marlenka
|

Wydaje mi się, że kobiety łatwiej sobie z nim radzą. Jak popatrzę na moich zestresowanych kolegów to odnoszę wrażenie, że czasami zupełnie go nie kontrolują. Mnie też, spotkał problemu nadmiernego stresu. Aczkolwiek ja zaczęłam wcześniej reagować. Zamiast udawać, że sobie z nim radzę to zaczęłam stosować Nervocalm. Ogólnie jestem zadowolona. Uspokaja .... pozwala normalnie funkcjonować. Co prawda nie działa od razu po 3 minutach, no ale powiedzmy sobie szczerze, który tak działa? 20 minut i problem mam z głowy.

Ellena_one
|

Akupunktura pomaga w usprawnieniu przepływu energii i łagodzi objawy stresu i niepokoju. Wpływa na uwalnianie endorfin i serotoniny w mózgu co przyczynia się do uzyskania stanu relaksu.
Odsyłam wszystkich zainteresowanych do publikacji dotyczących tematu akupunktury. www.akupunktura24.pl/artyku...
Tu można znaleźć wiele odpowiedzi dot. działania akupunktury przy problemach ze stresem.