Obłaskawić stres - jakie są fizyczne PRZYCZYNY STRESU?

2012-09-28 18:18 Iza Radecka - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Chociaż sama przyczyna stresu może być różna, to objawy stresu, takie jak przyśpieszone bicie serca, pieczenie w żołądku, nadciśnienie, bóle pleców, kłopoty ze snem, a nawet problemy skórne mają swoje początki w nagłej reakcji fizycznej, która nie omija żadnej komórki naszego ciała.

Codziennie setki drobnych zdarzeń pobudzają nasz system nerwowy do działania. Mózg – centrum zarządzania wszystkimi procesami życiowymi – w każdej sekundzie otrzymuje miliony danych. W pierwszej kolejności przetwarza te, które niosą informację o potencjalnym zagrożeniu i wymagają natychmiastowej reakcji obronnej. Może być nią walka lub ucieczka. Każda z nich wymaga pełnej mobilizacji całego organizmu.

Stres - co dzieje się z twoim organizmem?

Alarm dociera do przysadki mózgowej, która zaczyna wydzielać do krwi substancje pobudzające nadnercza do zwiększenia produkcji adrenaliny i noradrenaliny.

Są to hormony alarmowe, nazywane też hormonami stresu, które zmuszają nasze narządy wewnętrzne do pracy na maksymalnych obrotach. Żołądek wydziela więcej kwasów, by szybciej strawić pokarm, który potem dzięki trzustce i wątrobie zostaje rozłożony do związków odżywiających tkanki.

Serce zaczyna szybciej pompować krew, by do komórek dotarło więcej tlenu i substancji energetycznych – glukozy oraz kwasów tłuszczowych. Jeśli taki stan podwyższonej gotowości trwa długo lub permanentnie powraca, organizm nie ma czasu na regenerację i funkcjonuje coraz gorzej.

Skutki życia w stresie

Właśnie dlatego życie w stresie, czyli w stałej gotowości do walki lub ucieczki, osłabia odporność i jest przyczyną większości chorób. Nie da się go wyeliminować, ale można minimalizować jego negatywne skutki.

Takim antidotum jest produkowana przez mózg serotonina – jeden z neuroprzekaźników decydujący o dobrej kondycji psychicznej i odporności na stres.

Okazuje się, że mamy wpływ na jej wydzielanie. Jej ilość wzrasta podczas wysiłku fizycznego i słonecznej pogody. Ważna jest też dieta obfitująca w tryptofan – aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny.

Dobrym jego źródłem są m.in. banany, żółtka jaj, mięso indycze, prawdziwki, daktyle, orzechy, mango.

Sprawdź, jak zwalczyć stres [WIDEO]

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Ellena_one
|

Akupunktura pomaga w usprawnieniu przepływu energii i łagodzi objawy stresu i niepokoju. Wpływa na uwalnianie endorfin i serotoniny w mózgu co przyczynia się do uzyskania stanu relaksu.

Odsyłam wszystkich zainteresowanych do publikacji dotyczących tematu akupunktury. www.akupunktura24.pl/artyku...

Tu można znaleźć wiele odpowiedzi dot. działania akupunktury przy problemach ze stresem.