2 października 2024 r. Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), Ministerstwo Zdrowia, Centrum Medyczne CMP oraz pozostali współorganizatorzy akcji zainaugurowali 3. edycję kampanii społecznej #odwołuje #nieblokuje, poświęconej problemowi nieodwoływania wizyt lekarskich.
Podczas konferencji przedstawiciele publicznych i prywatnych sieci i placówek medycznych, organizacji pacjenckich, ekspertów z Polski i zagranicy oraz decydentów omówili skalę zjawiska w poszczególnych sektorach zdrowia oraz wspólnie szukali skutecznych rozwiązań.
W dobie rosnących kolejek do specjalistów i ograniczonego dostępu do świadczeń zdrowotnych, nieodwołane wizyty stanowią poważne obciążenie dla systemu opieki zdrowotnej. Generują straty finansowe dla placówek, marnują cenny czas lekarzy i uniemożliwiają innym pacjentom skorzystanie z pomocy medycznej.
W trakcie konferencji mówiono o tym, że problem non show to nie tylko POZ, AOS i wizyty prywatne, ale również znaczący problem w szpitalnictwie. Dyskutowano też propozycje rozwiązań, które padły ze strony decydentów, w tym centralną e-rejestrację. Paneliści podjęli też wątek komparatystyki z wybranymi krajami EU i omówili propozycje najciekawszych rozwiązań.
O tym jak w praktyce z problemem no show radzi sobie ochrona zdrowia za granicą opowiadali eksperci z Niemiec i Norwegii. Swoimi doświadczeniami i statystykami non show po 2 latach udziału w kampanii podzieliły się duże szpitale warszawskie oraz placówka NZOZ z małopolski.
Nie zabrakło też wątków technologicznych, bo te nowoczesne rozwiązania, także te oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, stają się jednym z głównych narzędzi w walce ze zjawiskiem nieodwołanych wizyt.
NFZ ujawnia wyniki najnowszego badania
Podczas konferencji Marek Augustyn, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia, zaprezentował wyniki badania ankietowego, przeprowadzonego wśród 384 placówek medycznych w Polsce, które potwierdzają powszechność problemu. Nadal tylko 46,8 proc. placówek monitoruje wskaźnik nieodwoływanych wizyt (najczęściej w trybie rocznym lub miesięcznym).
Główne przyczyny absencji pacjentów wskazywane przez placówki to:
- zapomnienie o wizycie (73 proc.),
- nagłe wypadki losowe (48 proc.)
- umawianie kilku wizyt jednocześnie, a następnie wybranie tej, z najbliższym terminem (24 proc.).
– Jestem pewien, że działania edukacyjne mają znaczenie w zmianie świadomości nas – pacjentów odnośnie problemu nieodwołanych wizyt. Dlatego od początku bierzemy udział w kampanii #odwołuje #nieblokuje. Jest to istotne z perspektywy publicznego systemu, ponieważ w ciągu 8 miesięcy tego roku już blisko 1 mln wizyt i badań przepadło, bo nie przyszedł na nie pacjent. To koszt dla placówki medycznej oraz dla systemu, bo skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na wizytę – komentował Marek Augustyn.
Ponad 60 proc. ankietowanych przez NFZ placówek przyznało, że odsetek nieodwołanych wizyt i zabiegów wynosi w ich jednostce nawet 20 proc. wszystkich wizyt w roku, w 10 proc. placówek nieodwołanych wizyt jest nawet 40 proc.
Z kolei 60 proc. ankietowanych placówek deklaruje, że każda prawidłowo odwołana w ich placówce wizyta (48 h przed) pozwala przesunąć na zwolniony termin kolejnego chorego, a tym samym skrócić kolejkę oczekujących.
Centralna e-rejestracja
O tym, jaki wpływ na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt może mieć wdrożenie centralnej e-rejestracji mówili podczas konferencji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia. System ma umożliwić zarządzanie wizytami u lekarza przez internetowe konto pacjenta (IKP) lub aplikację mobilną mojeIKP.
W sierpniu Ministerstwo Zdrowia uruchomiło pilotaż programu, który obejmuje badania mammograficzne, cytologiczne oraz wizyty w poradni kardiologicznej. Jak dotąd do resortu trafiło 68 wniosków od podmiotów zainteresowanych udziałem w projekcie: podpisano 32 umowy, 28 wniosków czeka na zawarcie kontraktu, a 8 jest rozpatrywanych, o czym poinformował podczas debaty Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia.
– Chcę zaprosić podmioty, które biorą udział w kampanii #odwołuje #nieblokuje do udziału w pilotażu e-rejestracji, który będzie tym lepszy, im więcej podmiotów weźmie w nim udział – mówiła podczas inauguracji konferencji ministra Izabela Leszczyna, a dziękując organizatorom i uczestnikom kampanii podkreśliła, że kampania #odwołuje #nieblokuje to nie tylko zwykła edukacja.
Nieodwołana wizyta to nie tylko zwykła strata czasu i pieniędzy. To zabieranie drugiemu człowiekowi szansy, żeby zaczął się leczyć, ratował swoje zdrowie, a nawet życie.
#odwołuje #nieblokuje – wspólna odpowiedzialność za system opieki zdrowotnej
Kampania społeczna #odwołuje #nieblokuje ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych, ale także szukanie narzędzi i rozwiązań, które pomogą placówkom zarządzać tym procesem, a pacjentom ułatwiać kontakt i poinformowanie o planowanej absencji.
Jak podkreślili podczas konferencji organizatorzy kampanii, mimo 3. edycji akcji, temat nieodwołanych wizyt to wciąż ogromne wyzwanie dla całego systemu ochrony zdrowia i tylko wielostronna współpraca wszystkich stron może stać się kluczem do sukcesu i zmiany status quo.
– Konferencja inaugurująca każdą kolejną edycję kampanii stała się już platformą do dialogu i współpracy między sektorami publicznym i prywatnym, organizacjami pacjentów oraz ekspertami. Nie szukamy tu winnych status quo, skupiamy się na diagnozie problemu, by następnie w oparciu o właściwe dane i przesłanki wspólnie kształtować kulturę odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych i zapewniać pacjentom szybszy dostęp do opieki zdrowotnej – komentuje Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #odwoluje #nieblokuje.
Listen on Spreaker.