Ta witamina jest najlepsza przy problemach ze stawami. Sprawdź, czy ci jej nie brak

2022-05-18 8:35

W zapobieganiu i leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) mogą okazać się pomocne specjalne ćwiczenia czy zmiana diety. Nowe dowody sugerują, że skuteczna w tym zakresie może być również suplementacja pewnej witaminy. Z czego to wynika? Badanie opublikowano w European Journal of Clinical Nutrition.

RZS
Autor: Getty Images

Naukowcy ze szpitala Xi'an Honghui w Shaanxi w Chinach przyjrzeli się temu, w jaki sposób suplementacja witaminami wpływa na wyniki związane z chorobą. Na podstawie danych pochodzących od ponad 40 tys. uczestników badacze odkryli, że suplementacja witaminy E ma pozytywny wpływ na osoby z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Poradnik Zdrowie: kiedy iść do reumatologa?

Jak witamina E działa na stawy?

„Zdolność witaminy E do przywracania bariery jelitowej i poprawy funkcjonowania przewodu pokarmowego może być powiązana z zapobieganiem i leczeniem reumatoidalnego zapalenia stawów” – piszą autorzy badania. „Regularna suplementacja witaminy E może pomóc osobom z RZS zmniejszyć dyskomfort w okolicy stawów, obrzęk spowodowany nadmiarem płynu i sztywność, a także poprawić ogólną jakość życia”.

Dietetyk Ginger Haltin ostrzega jednak, że przed rozpoczęciem suplementacji witaminy E należy skonsultować się z lekarzem.

„Należy pamiętać, że suplementy witaminy E mogą wchodzić w interakcje z niektórymi innymi suplementami i lekami, więc najpierw porozmawiaj ze swoim reumatologiem” - powiedziała.

RZS - co to za choroba?

Reumatoidalne zapalenie stawów to według Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) ​​choroba autoimmunologiczna i zapalna, w której własny układ odpornościowy atakuje zdrowe komórki, prowadzi do bolesnego obrzęku i innych nieprzyjemnych skutków. Skuteczne leczenie RZS obejmuje farmakoterapię i wdrożenie zdrowych zmian w życiu codziennym.

Witamina E - w jakich produktach występuje?

Produkty bogate w witaminę E to m.in.:

  • oleje i oliwa
  • migdały, orzechy
  • nasiona słonecznika
  • ryby
  • otręby pszenne, płatki owsiane
  • drób
  • wyroby mleczne