Suplementacja cynku szkodzi zdrowiu? Jego nadmiar odkłada się w ważnych narządach

2022-05-13 8:18
suplementacja cynku
Autor: Getty Images

Cynk pełni wiele odpowiedzialnych funkcji, niezbędnych do prawidłowego działania organizmu. Odpowiedni poziom tego pierwiastka wspiera odporność, pamięć i koncentrację, poprawia kondycję włosów i skóry oraz łagodzi objawy wielu schorzeń przewlekłych. Jednak nadmiar cynku może przynieść niebezpieczne dla zdrowia efekty.

Rola cynku w organizmie

Cynk w organizmie człowieka jest niezbędny - znajduje się w każdej komórce naszego ciała. Lista jego zasług dla zdrowia jest bardzo długa: 

  • odpowiednio utrzymany poziom cynku wspiera układ odpornościowy chroniąc przed infekcjami
  • to dzięki niemu jesteśmy w stanie odczuwać smaki i zapachy
  • poprawia kondycję włosów, skory i paznokci
  • wspiera pamięć i sprawność intelektualną
  • przyspiesza procesy gojenia się ran
  • chroni plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem
  • jest niezbędny dla aktywności ponad 300 enzymów, które wpływają m.in. na trawienie
  • jest niezbędny do produkcji wielu hormonów, w tym insuliny
  • i wiele innych
ŹRÓDŁA CYNKU W DIECIE

Nadmiar cynku powoduje niedobór miedzi

O zapotrzebowaniu na cynk decydują czynniki, takie jak płeć i wiek. Istnieje wiele dowodów na to, że zarówno niedobór, jak i nadmiar cynku może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Nadmiar cynku odkłada się w ważnych narządach - w nerkach i wątrobie, co może zakłócać wchłanianie miedzi i powodować jej niedobór. Z tego powodu podczas dłuższej suplementacji cynku należy zadbać o dostarczenie do organizmu miedzi.

Niedobór miedzi - objawy i skutki

Zaburzony proces wchłaniania miedzi skutkuje niedoborem tego pierwiastka w organizmie. Może to mieć niekorzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu i powodować schorzenia neurologiczne.

Objawy towarzyszące niedoborom miedzi w organizmie to przede wszystkim:

  • osłabiona odporność
  • zaburzenia pamięci i koncentracji
  • nadpobudliwość,
  • nieprawidłowe ciśnienie krwi
  • osłabienie mięśni

Czy wystarczy cynk zawarty w pożywieniu?

Niewątpliwie do utrzymania prawidłowego poziomu cynku w organizmie poleganie wyłącznie na produktach spożywczych może nie wystarczyć. Zanim jednak podejmiesz decyzję o wdrożeniu suplementów, warto spróbować zwiększyć przyswajalność tego pierwiastka.

Jak to zrobić? Przede wszystkim, pokarmy bogate w cynk należy łączyć np. z białkami zwierzęcymi. Ponadto, dietę warto wzbogacić w produkty zawierające kwas cytrynowy (m.in. truskawki, porzeczki, maliny).