Badania populacyjne sugerują, że częstość występowania niskiego dobrostanu psychicznego u dzieci i młodzieży wzrasta. Jako potencjalne przyczyny tego stanu rzeczy eksperci wskazują zmiany społeczne i ekonomiczne, które często są powodem tego, że dzieci długo żyją z rodzicami, przez co rozwój ich autonomii jest opóźniony.
Do tego dochodzi nacisk ze strony mediów społecznościowych oraz stres związany ze współczesną kulturą szkolną. Korelacje pomiędzy wyborami żywieniowymi a dobrostanem psychicznym wśród dzieci w wieku szkolnym były celem analiz przeprowadzonych przez badaczy z Wielkiej Brytanii.
Naukowcy do badań wykorzystali dane jednego z hrabstw we wschodniej Anglii. Przeanalizowano informacje o 7570 uczniów szkół średnich oraz 1253 uczniów szkół podstawowych.
Ekspertom udało się odkryć, że:
- u uczniów szkół średnich widoczny był silny związek między zmiennymi żywieniowymi a wynikami dobrego samopoczucia, u najmłodszych dzieci także zauważono te korelacje,
- wyższe łączne spożycie owoców i warzyw było istotnie związane z wyższym samopoczuciem, szczególnie u dzieci jedzących pięć lub więcej owoców i warzyw,
- rodzaj spożywanego śniadania lub obiadu wiązał się z istotnymi różnicami w ocenie dobrostanu – wyższe wyniki uzyskały dzieci, które jadły śniadania lub lunch, niż te, które nie spożywały tych posiłków,
- u dzieci, które spożywały zamiast śniadania napój energetyczny, zauważono niższe wyniki w zakresie samopoczucia psychicznego niż u osób, które w ogóle nic nie jadły.
Autorzy analiz podkreślają, że uzyskane przez nich wyniki dostarczają ważnych informacji, które pozwolą lepiej zrozumieć czynniki żywieniowe, a także inne aspekty związane z dobrostanem psychicznym u młodych ludzi.
Podkreślają, że należy stworzyć strategię zdrowia publicznego oraz politykę szkolną, które zapewnią wszystkim dzieciom dostęp do dobrej jakości żywienia, w celu optymalizacji samopoczucia psychicznego i umożliwienia im wykorzystywania pełni ich potencjału.
Porady eksperta
