Etazen: nowy niebezpieczny narkotyk. Przypadkowo zażyty może nawet zabić

2020-07-15 17:36

Główny Inspektor Sanitarny ostrzega, że w Polsce pojawiła się nowa, bardzo niebezpieczna substancja - narkotyk o nazwie etazen. Ma różną formę, a przypadkowo zażyty, może nawet zabić.

narkotyki
Autor: Getty Images

Substancję tę wykryto w Polsce dopiero niedawno - była oferowana jako "dopalacz" w Łodzi. Narkotyk o nazwie etazen jest bardzo niebezpieczny: należy do grupy opioidów i jak wynika z informacji podanych przez GIS - jest szczególnie niebezpieczny ze względu na jego właściwości toksyczne oraz dużą siłę działania – przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina.

Substancja ta może mieć postać szarego proszku (jej stężenie jest w nim bardzo wysokie). Jak informuje GIS, narkotyk ten, będący zamiennikiem heroiny lub fentanylu, może również przybierać postać suszu do palenia, liquidu do e-papierosa oraz sprayu donosowego.

Osoba, która zażyła etazen:

Jeśli podejrzewasz, że ktoś, z kim masz kontakt, zażył etazen lub inne opioidy, wezwij pogotowie. W ramach pomocy przedlekarskiej taką osobę należy też ułożyć w pozycji bezpiecznej, zapewnić drożność dróg oddechowych, zabezpieczyć funkcje oddechowe. Ratownik poda specyficzną odtrutkę (nalokson) i przewiezie do najbliższego szpitala.

Główny Inspektor Sanitarny przypomina, że dopalacze sprzedawane jako tabletki, proszki, ziołowe lub plastyczne mieszanki, jak również liquidy do palenia czy spraye, często zmieniają skład i stężenie.

Użytkownicy często nie są świadomi jakie substancje spożywają, co powoduje trudności w ratowaniu zdrowia i życia przez służby medyczne.

Tak wygląda etazen (źródło: GIS):

Etazen/źródło: GIS
Autor: GIS
Syn Zenka Martyniuka stanął przed sądem za narkotyki! Zapadł wyrok: 5 miesięcy prac społecznych
Sonda
Próbowałeś/aś kiedyś dopalaczy ?