Diclofenac jest groźny? Europejska Agencja Leków (EMA) ostrzega, że diklofenak może powodować zakrzepy

2019-07-11 10:37 ap

Diclofenac po raz kolejny znalazł się na cenzurowanym. Tym razem Europejska Agencja Leków (EMA) wydała ostrzeżenie, że u niektórych osób ten lek przeciwbólowy może znacząco zwiększać ryzyko pojawienia się zakrzepów. Kto nie powinien zażywać diclofenaku? Dla kogo diclofenac może być najgroźniejszy?

Diklofenak to lek, któremu po raz kolejny specjaliści zarzucają, że może powodować zakrzepy i udary, szczególnie u tych pacjentów, którzy cierpią na poważne kłopoty z krążeniem i mają choroby serca.

Zdaniem EMA diklofenak może mieć wpływ na serce i krążenie, zwłaszcza gdy podawany jest systematycznie, w dużych dawkach (około 150 mg dziennie) i przez dłuższy czas. Dlatego też lek należy stosować z dużą ostrożnością, by zminimalizować ryzyko, m.in. zakrzepów, przy czym zdaniem ekspertów korzyści ze stosowania diklofenaku "wciąż przeważają nad ryzykiem".

Kto zdecydowanie nie powinien zażywać diklofenaku?

Diklofenak jest stanowczo odradzany pacjentom, którzy:

  • mają poważne schorzenia sercowe
  • problemy z układem krążenia
  • przeszli wcześniej atak serca
  • przeszli wcześniej udar

Komu diklofenak jest odradzany?

Diklofenak jest odradzany pacjentom z pewnymi czynnikami ryzyka schorzeń sercowo-naczyniowych, którzy mają:

W ich przypadku należy wyjątkowo starannie rozważyć zagrożenia i korzyści wynikające z zażywania tego leku przeciwbólowego.

Czytaj też: Musisz to WIEDZIEĆ, gdy PALISZ papierosy

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Ja...
|

W szpitalu otrzymywałam codziennie zastrzyk diklofenaku, nie chciałam tych zastrzyków bo nie miałam zbytnich bóli i tylko lekko podwyższone OB . Okazało się że już po 7 zastrzykach Alat i Aspat (wątroba) bardzo wzrósł czego nigdy wcześniej nie było w wynikach. Po miesiącu zaprzestania zastrzyków parametry wątroby wróciły do normy.

aaa
|

Z najnowszych badań wynika, że zagrożony jest każdy. W USA może będzie tylko na receptę z tego powodu.

miki
|

To raczej występuje u wyczynowych sportowców nadużywających znacznie tego specyfiku.