Influencer, youtuber, vloger – kto jest kim w świecie social mediów?

2019-01-21 13:35

Influencer, youtuber, vloger - nie wiesz, co te wyrazy oznaczają? Nic dziwnego - tempo, w którym rozwija się internet, jest błyskawiczne. Z medium umożliwiającego szybki dostęp do informacji i kontakt z innymi osobami, stał się bowiem miejscem, w którym można nie tylko pokazać siebie (swoją twórczość, ale i po prostu codzienność), ale i całkiem dobrze na tym zarobić. Wytworzyły się nawet właściwe internetowi zawody. Przeczytaj więc, kto jest kim w internecie i dowiedz się, jak odróżnić influencera od youtubera i vlogera.

Influencer, youtuber, vloger – kto jest kim w świecie social mediów?
Autor: gettyimages.com Chcesz być influencerem? Musisz zdobywać jak najwięcej lajków i followersów.

Spis treści

  1. 1. Influencer
  2. 2. Youtuber
  3. 3. Vloger
  4. 4. Bloger
  5. Influencerzy zamiast celebrytów. Blogerzy i youtuberzy coraz bardziej atrakcyjni dla marketingowców

Influencer, youtuber, trendsetter, vloger – każda z tych profesji to osobny byt, ale można je łączyć, działając za pośrednictwem różnych social mediów i innych form ekspresji (np. zdjęcie, wideo). Sprawdźcie, o co dokładnie chodzi!

1. Influencer

Chyba niewiele jest osób działających w mediach społecznościowych, które nie chciałyby zostać influencerem, czyli, z angielska "osobą wpływową" (to influence - wpływać na kogoś/coś). Niestety, nie jest to takie łatwe, bo influencer musi mieć już za sobą liczne grono followersów, czyli osób obserwujących jego konto i ufających mu. Będących jego, można by powiedzieć, można by powiedzieć, fanami, którzy chętnie będą go naśladować, posłuchają jego porad.

Wystarczy, że influencer doda np. swoje zdjęcie ulubionego napoju lub poleci konkretny kosmetyk do makijażu, a ich producent może dzięki temu zyskać lepszą reklamę niż gdyby wybrał bardziej tradycyjne jej formy. Tym bardziej, że influencerów śledzą osoby, które czują się z nimi w jakiś sposób związane: poglądami, pasjami czy nawet podobną sytuacją rodzinną.

Influencerzy działają przede wszystkim na Instagramie – tam można pokazać dany produkt najłatwiej – za pomocą zdjęcia, ale również w serwisie YouTube, gdy mówią o konkretnych produktach, przedstawiają ich działanie w swoich filmach. YouTube to świetna platforma do zaprezentowania np. gry wideo, kosmetyków, a nawet książek (choć na tych ostatnich zarobić najtrudniej).

Czytaj też:

Selfie: dlaczego lubimy je robić i jak je robić dobrze?

Hejt, czyli o mowie nienawiści w internecie

Emotikony: co oznaczają i jak wpływają na wysyłane przez nas komunikaty?

Chęć zostania influencerem jest tak duża, że niektórzy biorą kredyt, by móc prezentować w internecie ładne rzeczy (na które jeszcze ich nie stać). Kupują też sobie fałszywe konta "osób" (a raczej botów) je obserwujących. Tak było w przypadku Polki – Dominiki, która ogłosiła w internecie zbiórkę na zapłatę "za jej błędy młodości" w wysokości 30 000 zł pożyczki na zostanie influencerką.

Według badań emarketera1, aż 9 na 10 światowych liderów opinii korzysta z Instagrama jako narzędzia marketingowego. Sami influencerzy prezentują produkty najczęściej – w ponad 55% przypadków - za pośrednictwem Insta Stories (czyli dostępnych na ich profilach przez 24 h od opublikowania filmików).

Jeszcze do niedawna najchętniej obserwowaną osobą na Instaramie była Selena Gomez z 144 milionami obserwujących (Selena na poniższym zdjęciu). Wyprzedził ją jednak Cristiano Ronaldo. 

Warto wiedzieć

Influencerzy dodają swoje treści na takich platformach jak:

Instagram – serwis społecznościowy, w którym dodaje się zdjęcia/filmiki, z krótkimi komentarzami. Wbrew pozorom jednak nie odnajdują się tam wyłącznie miłośnicy wystroju wnętrz czy użytkowniczki kosmetyków, ale i osoby działające np. w kulturze.

YouTube – serwis umożliwiający dodawanie różnego rodzaju filmów.

TikTok – ulubiona platforma nastolatków, która zdobyła w ostatnich latach ogromną popularność. Umieszczane tam 15-sekundowe filmiki oglądają miliony. Najpopularniejsza Polka – Kinga Sawczuk ma już na TikToku ponad 4 miliony obserwatorów.

Snapchat – aplikacja umożliwiająca dodawania filmików i zdjęć, które znikają z niej po 10 sekundach od odebrania ich na telefonie danego użytkownika. Filmy umieszczone w My Story można oglądać przez 24 h od dodania przez ich autora. Snapchat zasłynął też różnego rodzaju filtrami, które można dodawać na zdjęcia.

2. Youtuber

Youtuber to kolejna odsłona internetowego zawodu. Nazwa wzięta jest oczywiście od popularnego serwisu z filmami. Na YouTube można nie tylko posłuchać muzyki czy obejrzeć film, ale także samodzielnie nagrywać wideo, komentować dodawane treści (sprawy społeczne, polityczne, popkulturowe – wszelakie). Dostępne są kanały prowadzone przez adeptów fitnessu, gier komputerowych, specjalistów od makijażu, czytania książek, sportu – wszystkiego, co tylko można wymyślić.

Szczególnym zainteresowaniem cieszą się zabawne filmiki, produkowane przez samodzielne gwiazdy serwisu – youtuberów. Zazwyczaj nie mówią oni o niczym szczególnym – komentują ważne dla siebie sprawy, opowiadają o swoim życiu, biorą udział w różnego rodzaju challengach (wyzwaniach, np. ice bucket challenge, nałóż na siebie 100 warstw makijażu czy – wyjątkowo niebezpieczne i niewskazane - spróbuj poradzić sobie z zamkniętymi oczami jak Sandra Bullock w "Bird Box"). Popularne są też pranki, czyli "psikusy", wybryki polegające na robieniu sobie żartów z innych osób. Żarty te mają na celu wywołanie u nich przerażenia, zaskoczenia, rzadziej - rozbawienia.

O ile na Instagramie królują kobiety, o tyle na Youtube najwięcej zarabiają mężczyźni. Choć to ostatnie to może zbyt dużo powiedziane – w 2018 roku, według rankingu Forbesa youtuberem, który zarobił najwięcej był 7-letni chłopiec Ryan2, który na swoim kanale recenzuje zabawki. W zeszłym roku wzbogacił się o 22 miliony dolarów. Za to topowa instagramowa influencerka – Kylie Jenner3 ze słynnej rodziny Kardiashanek – dostaje nawet 1 milion dolarów za publikację jednego posta sponsorowanego.

Zobaczcie jedną z filmowych recenzji zabawek wspomnianego wyżej Ryana!

Influencerzy zamiast celebrytów. Blogerzy i youtuberzy coraz bardziej atrakcyjni dla marketingowców

Ambasadorzy pomagają wykreować pozytywną atmosferę wokół reklamowanej marki. Dziś coraz częściej w tej roli obsadzani są internetowi influencerzy, wypierając gwiazdy i celebrytów, zwłaszcza w kampaniach skierowanych do młodszych pokoleń konsumentów. Kluczem do sukcesu jest jednak wybranie blogera lub youtubera idealnie pasującego do wizerunku marki.

 Źródło: Biznes.newseria.pl

3. Vloger

Vloger to całkiem stary zawód. Oczywiście w porównaniu z influencerem instagramowym czy youtubowym. Niektórzy z vlogerów są też youtuberami czy instagramerami (jeśli publikują na tych właśnie kanałach). Vloger to po prostu osoba, która umieszcza w internecie nakręcone przez siebie filmiki. Bloger jest więc kimś, kto pisze, natomiast vloger – kręci wideo.

Vlogerzy zazwyczaj mówią o swojej codzienności – zainteresowaniach, o tym, jak spędzają czas. Aby być vlogerem, nie jest potrzebne żadne specjalistyczne studio czy umiejętności – większość nagrywa po prostu w domu na kanapie. Pierwszym najpopularniejszym polskim vlogerem był SA Wardęga, którego słynny filmik "Mutant Giant Spider Dog" obejrzano do stycznia 2019 roku ponad 176 milionów razy. Sylwester Wardęga ma 3,4 milionów obserwatorów (stan na styczeń 2019), wyprzedził go Blowek (4 miliony followersów). Ten ostatni dodaje takie treści, jak m.in. "Reakcja psa na udawaną śmierć", "Przefarbowałem mamę na różowo", relacje z gry w Minecrafta.

Czytaj też: Czy jesteś uzależniona od internetu?

4. Bloger

Czyli zawód-internetowy weteran. Zanim popularność zyskały obrazki i filmy, to blogerzy niepodzielnie rządzili w internecie. Blog to taka forma internetowego pamiętnika, a osoba go spisująca jest właśnie blogerem. Tematyka bloga może być dowolna, często wpisy są bardziej merytoryczne niż filmy czy zdjęcia – do tekstu można przecież dodać przypisy, cytaty, komentarze innych twórców. Nie oznacza to jednak, że treści na blogach nie mogą lekkie, czego przykładem są Maffashion czy Jessica Mercedes, które od prowadzenia internetowego bloga zaczynały.

Źródła:

1. https://www.emarketer.com/content/instagram-is-the-leading-platform-for-influencer-marketing

2. https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2018/12/03/highest-paid-youtube-stars-2018-markiplier-jake-paul-pewdiepie-and-more/#73477ef9909a

3. https://nypost.com/2018/08/02/new-rich-list-reveals-how-much-top-instagram-influencers-make/