Prawie 90 proc. postów celebrytów promuje niezdrowe produkty

2022-01-20 10:53

Analiza postów najbardziej znanych celebrytów i influencerów w mediach społecznościowych przeprowadzona przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii wykazała, że 87 proc. postów przedstawia niezdrowe produkty.

grafika przedstawiająca ikonki związane z powiadomieniami portali społecznościowych
Autor: Getty Images

Badacze przyjrzeli się 3065 postom udostępnionym w mediach społecznościowych przez 181 znanych osób. Uwzględniono konta 66 aktorów, aktorek i osobowości telewizyjnych, 64 muzyków i 51 sportowców. Dane zbierano od maja 2019 do marca 2020.

Choć tylko 4,8 proc. postów było sponsorowanych, aż 87 proc. dotyczyła produktów, które są niezdrowe – napojów alkoholowych, słodyczy i przekąsek. Ogólny mniej zdrowy wynik żywności uzyskało 158 kont, a w przypadku napojów było to 162 profile, co było na tyle niezdrowe, żeby przekroczyć limity reklamowe dla młodzieży w Wielkiej Brytanii.

W formie 24: jak jeść mniej przetworzonej żywności?

Prezentowane napoje i żywność zostały ocenione na podstawie dwóch systemów oceny wartości odżywczej, które są stosowane w brytyjskim prawie reklamowym. Pierwszym z nich był Indeks Profilu Odżywczego (NPI), oparty na ilości sodu, cukru, energii, błonnika, tłuszczów nasyconych, białka oraz wartości owoców i/lub warzyw.

W tym przypadku wynik NPI, który wynosi 0, oznacza najmniej zdrowe jedzenie, a wynik 100 oznacza najzdrowszą żywność, przy czym produkty z wynikiem poniżej 64 i napoje z wynikiem poniżej 70, zostały przez ekspertów ocenione jako „mniej zdrowe”.

Drugim były wytyczne dotyczące kolorów przedstawionych na opakowaniach zbliżonych do sygnalizacji świetlnej, gdzie zielone światło oznacza żywność o niskiej zawartości tłuszczów, sodu, cukru, a czerwone wręcz przeciwnie.

Ogólnie w badanych postach królowały przekąski i słodycze, które były aż 3-krotnie częściej umieszczane w postach niż jakikolwiek inny rodzaj żywności. Kolejne miejsca zajmowały owoce, białka, dania mieszane (makarony, zupy, pizza, kanapki), warzywa i zboża.

Najczęściej prezentowanymi napojami na zdjęciach celebrytów okazały się te zawierające alkohol, co zaskoczyło naukowców, ponieważ nie spodziewali się aż takiej powszechności w tym aspekcie. Co interesujące, napoje w postach sponsorowanych zawierały ponad dwa razy więcej alkoholu niż te w postach niesponsorowanych.

Dzięki zastosowanym kryteriom okazało się, że celebryci niezależnie od płci, chętnie publikowali na swoich profilach informacje o zdrowej żywności i napojach. W przypadku wyników NPI – mężczyźni średnio uzyskali wynik 53, a kobiety 52,1.

Badaczom udało się ustalić, że to kobiety znacznie częściej dzieliły się zdjęciami przedstawiającymi żywność bogatą w cukier. Z kolei mężczyźni częściej publikowali żywność zawierającą dużo sodu, o niższej zawartości błonnika, a także napoje o wyższej zawartości alkoholu.

Zdaniem ekspertów osoby znane powinny zwrócić większą uwagę na odpowiedzialność za wybór żywności i napojów, które pojawiają się w na ich kontach w portalach społecznościowych.

Poznaj 6 mitów o alkoholu