Nowe świadczenie zatwierdzone. 1000 zł na konto każdego miesiąca

2025-08-19 14:39

Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt zerowego PIT dla rodzin 2+2, który – przy limicie 280 tys. zł dochodu rocznie na rodzinę – ma zostawiać „średnio 1 000 zł miesięcznie” w portfelu gospodarstwa domowego. Kto skorzysta, ile realnie zyska, jakie są limity (140 tys. zł na osobę), od kiedy (rozliczenie za 2026) i na jakim etapie jest projekt.

Nowe świadczenie zatwierdzone. 1000 zł na konto każdego miesiąca
Autor: Getty Image Nowe świadczenie zatwierdzone. 1000 zł na konto każdego miesiąca

8 sierpnia 2025 r. prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o zmianie ustawy o PIT oraz niektórych innych ustaw, wnosząc go 11 sierpnia do Sejmu jako RPW/27021/2025. Propozycja przewiduje ulgę podatkową dla osób rozliczających się według skali, które w danym roku wychowują co najmniej dwoje dzieci i nie przekraczają progu 140 tys. zł dochodu na osobę (czyli 280 tys. zł na rodzinę). Kluczowym elementem jest podwyższenie kwoty zmniejszającej podatek do 16 800 zł oraz podniesienie progu podatkowego do 140 tys. zł.

Kancelaria Prezydenta podsumowała potencjalny efekt tak: „Szacuje się, że w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie”. To uśrednienie – faktyczny zysk zależy od dochodów, formy rozliczenia i liczby uprawnionych dzieci w rodzinie.

Otyłość - choroba, nie wybór. Debata poradnikzdrowie.pl

Kto skorzysta, a kto nie – zasady, definicje, wyłączenia

Projekt kierowany jest do podatników na skali, którzy w danym roku: wykonywali władzę rodzicielską, pełnili funkcję opiekuna prawnego (jeśli dziecko z nimi mieszkało), byli rodziną zastępczą lub realizowali obowiązek alimentacyjny wobec pełnoletnich, nadal uczących się dzieci. Do liczby dzieci zaliczają się małoletni, pełnoletni z zasiłkiem pielęgnacyjnym lub rentą socjalną oraz uczący się do 25. roku życia. Nie wlicza się dzieci umieszczonych w placówkach zapewniających całodobowe utrzymanie ani pozostających w związku małżeńskim.

Z ulgi nie skorzystają m.in.: osoby z dochodami poniżej kwoty wolnej (bo i tak nie płacą PIT), rodziny z jednym dzieckiem, podatnicy na podatku liniowym oraz osoby objęte daniną solidarnościową (dochód powyżej 1 mln zł rocznie).

Ile realnie można zyskać – przykłady i kalkulacje (kto, ile, kiedy)

Efekt finansowy będzie różny w zależności od zarobków i konfiguracji rodzinnej. Na podstawie przytoczonych w źródle wyliczeń Grant Thornton, największy nominalny zysk osiągną gospodarstwa domowe z ponadprzeciętnymi dochodami w ramach skali podatkowej. W przykładach: przy wynagrodzeniu minimalnym zysk to ok. 75 zł na osobę miesięcznie (czyli ok. 150 zł na rodzinę); przy wynagrodzeniu przeciętnym – ok. 500 zł na osobę, a więc ok. 1000 zł na rodzinę; przy 15 tys. zł brutto – nawet ok. 1400 zł miesięcznie na osobę. To dobrze obrazuje, że świadczenie ma charakter podatkowy – im wyższe opodatkowane dochody w pierwszym progu, tym wyższa kwotowa ulga.

Argumenty prezydenta: demografia, konsumpcja, praca

W podpisaniu projektu wybrzmiał akcent demograficzny. Prezydent mówił w Kolbuszowej: – „Dlatego będę konsekwentnie powtarzał, że polskie rodziny mogą liczyć na wsparcie polskiego Prezydenta, a zwolnienie z PIT rodziców dwójki i więcej dzieci jest nie tylko moją obietnicą, ale też moim obowiązkiem wobec trwania Polski i niepodległości państwa polskiego”.

W uzasadnieniu szerzej dodał:– „W obliczu rosnących wyzwań demograficznych oraz dynamicznego wzrostu kosztów życia, niezbędne jest tworzenie rozwiązań prawnych, które realnie wspierają polskie rodziny, w szczególności te wychowujące dzieci. Wzmacnianie kondycji finansowej rodzin poprzez odpowiednie dostosowanie przepisów podatkowych jest istotnym elementem polityki prorodzinnej państwa. Ulgowe i preferencyjne rozwiązania w systemie podatkowym stanowią wyraz uznania dla roli rodziców w wychowaniu młodego pokolenia, a jednocześnie pozwalają na lepsze zabezpieczenie potrzeb dzieci i zapewnienie im właściwych warunków rozwoju.

Celem projektowanej ustawy jest zmniejszenie obciążeń fiskalnych, istotne obniżenie ciężaru podatku PIT dla rodziców wychowujących co najmniej dwoje dzieci, a tym samym zwiększenie dochodów rozporządzalnych obywateli, pobudzenie konsumpcji wewnętrznej oraz wzmocnienie bodźców do podejmowania aktywności zawodowej i gospodarczej.”

Od kiedy? „1000 plus” w rozliczeniu dopiero za 2026 rok

Projektowane przepisy – jeśli przejdą cały proces legislacyjny w niezmienionej formie i zostaną podpisane – miałyby zastosowanie do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2026 r., a więc faktyczny zysk rodziny zobaczyłyby w rozliczeniu składanym w 2027 r. To ważne: na dziś to projekt, który dopiero trafił do prac parlamentarnych i konsultacji.

Skąd pieniądze? Uszczelnianie VAT i CIT, „pancerz podatkowy”

Projekt przewiduje pakiet dochodowy: rozszerzenie raportowania największych podatników CIT (zwłaszcza w zakresie transakcji służących przerzucaniu dochodów), podniesienie dodatkowej sankcji w Ordynacji podatkowej w razie doszacowania dochodu w transakcjach powiązanych oraz szersze stosowanie mechanizmu podzielonej płatności w VAT. W ocenie Kancelarii Prezydenta te zmiany, wraz z efektami wzrostu i konsumpcji, mogłyby zapewnić znaczącą część finansowania.

W tym kontekście padła deklaracja Prezydenta:– „Dzisiaj jest bardzo ważny dzień w Polsce, bowiem dowiedzieliśmy się, jak środki finansowe z KPO zostały w Polsce rozdysponowane. Ja nie chcę środków finansowych w imieniu 10,5 miliona Polaków, którzy wybrali Plan 21, na sauny, solaria i ekspresy. Ja chcę środków finansowych dla polskich rodzin.”

Koszt dla budżetu i głosy ekspertów – ile to może wynieść

W materiale źródłowym przywołano dwa odczyty kosztów. Ministerstwo Finansów miało wstępnie szacować koszt na nawet 30 mld zł rocznie, z kolei Kancelaria Prezydenta wskazuje 13–14 mld zł oraz argumentuje, że preferencja dotyczyłaby ponad 2 mln rodzin i ponad 3 mln podatników. Analitycy Grant Thornton zwracają uwagę, że nominalnie najwięcej zyskują rodziny z klasy średniej i wyższymi dochodami na skali, podczas gdy osoby o bardzo niskich przychodach – ze względu na brak PIT – z ulgi nie skorzystają. Pojawia się więc pytanie o redystrybucję i wpływ na rozwarstwienie oraz o wykonalność fiskalną w warunkach procedury nadmiernego deficytu.

Krok po kroku: jak dziś wygląda ścieżka do ulgi „1000 plus”

Na moment publikacji projekt został przekazany do opinii Biura Legislacyjnego i Biura Ekspertyz oraz do konsultacji publicznych (czas na uwagi do 11 września). Przed nim prace w komisjach, głosowania w Sejmie i Senacie oraz ostateczny podpis prezydencki. Dopiero po uchwaleniu i ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw poznamy finalny kształt ulgi. Do tego czasu wszystkie wyliczenia pozostają szacunkami na bazie aktualnej wersji projektu.

QUIZ: Pamiętasz, kto w "Klanie" zmagał się z chorobą? Tylko fan pamięta te historie
Pytanie 1 z 12
Na co chorował Paweł Lubicz (Tomasz Stockinger)?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki