Dostałeś darmowy pulsoksymetr? Czas go zwrócić. Podpowiadamy, jak to zrobić

2022-07-01 9:27

"Domowa Opieka Medyczna od 23 czerwca 2022 nie wysyła już pulsoksymetrów chorym na COVID-19. Jeśli masz urządzenie z programu w domu, zwróć je" - apeluje serwis pacjent.gov.pl. Od dziś przestaje również działać Centrum Pomocy DOM.

Pulsoksymetr
Autor: Getty Images
Poradnik Zdrowie: powikłania po COVID-19

Koniec programu dla pacjentów z COVID-19

W ramach Domowej Opieki Medycznej każdy pacjent, który zachorował na COVID-19, mógł na czas izolacji otrzymać pulsoksymetr. Do programu pacjenci byli kierowani automatycznie lub kierował ich lekarz POZ. Pulsoksymetry były dostarczane do domu pacjenta przez listonoszy.

Do zapisywania pomiarów saturacji i pulsu służyła darmowa aplikacja na telefon PulscoCare, która była połączona z urządzeniem za pomocą bluetooth. W ten sposób pomiary zapisywały się automatycznie. Jeśli pacjent nie chciał ściągać na telefon aplikacji, mógł wprowadzać dane ręcznie za pośrednictwem strony internetowej.

Osoby, które nie miały dostępu do internetu, swoje pomiary mogły zgłaszać za pomocą infolinii.

Aplikacja miała na celu monitorowanie stanu zdrowia pacjenta w trakcie przebiegu COVID-19. Jeśli wyniki potwierdzały pogorszenie stanu zdrowia, z pacjentem kontaktowało się Centrum Kontaktu DOM, działające całodobowo. W ten sposób następowała weryfikacja pomiarów oraz ewentualne ustalenie teleporady lub, w przypadku zagrożenia życia, wezwanie karetki. 

Niestety, od 23 czerwca żaden z pacjentów nie otrzymał już darmowego pulsoksymetru, a Centrum Pomocy DOM przestało działać z dniem 1 lipca. Serwis pacjent.gov apeluje o zwrot urządzeń.

Koniec programu oznacza zwrot urządzeń

Z początkiem roku rząd poinformował, że z programu skorzystało ponad milion osób, a lekarze udzielili 130 tys. konsultacji chorym korzystającym z pulsoksymetrów.

Program przestał działać 23 czerwca i od tego czasu żaden z pacjentów chorych na COVID-19 nie otrzyma już pulsoksymetru. Od 1 lipca nie działa również Centrum Kontaktu DOM.

Założenie programu było takie, że pacjent po odbyciu izolacji powinien zwrócić pulsoksymetr. Jeśli jednak tak się nie stało, urządzenia należy oddać.

Jak apeluje serwis pacjent.gov.pl, „Jeśli nadal masz urządzenie w domu, oddaj je”.

Pulsoksymetr można oddać za pomocą aplikacji PulsoCare klikając w zakładkę „Zwrot pulsoksymetru” lub wysyłając maila z pytaniem o zwrot na adres pomoc@pulsocare.com.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki