Ile być na słońcu, żeby uzupełnić niedobory witaminy D?

2020-07-02 8:54 Magda Mazurek

Nie trzeba wcale opalać się godzinami, żeby szybko uzupełnić niedobory witaminy D w letnie miesiące.

Witamina D3 jest witaminą wytwarzaną pod wpływem słońca. W żywności nie znajdziemy jej za wiele - jest co prawda w żółtkach jaj, łososiu, tuńczyku, wątróbce wołowej czy w sardynkach, ale trzeba byłoby jeść te produkty każdego dnia, aby uzupełnić niedobory. Dlatego lekarze sugerują suplementację. A w lecie - wystawianie się na słońce.

Jak długo trzeba być na słońcu, żeby uzupełnić niedobory?

Badanie z 2010 roku, opublikowane w „The Journal of Investigate Dermatology” dowiodło, że 13 minut w T-shircie i szortach 3 razy w tygodniu przez okres 6 tygodni na słońcu wystarczy, aby uzupełnić niedobór witaminy D3.

Czyli należy wtedy przebywać na słońcu przez minimum 15 minut dziennie i mieć odsłonięte przynajmniej 18 procent powierzchni ciała. Niestety - nie wolno stosować wtedy filtrów!

Czytaj też: Czy kremy z filtrem są bezpieczne? NIEKONIECZNIE: Na to uważaj!

Ile witaminy przyswoimy? 30 minut w południe daje tyle samo witaminy D3, co zażycie 10-20 tysięcy jednostek.

Źródło: At What Time Should One Go Out in the Sun?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE