Chcesz szybko zasnąć i wyciszyć kołowrotek myśli? Oddychanie księżycowe działa "cuda"

2023-12-19 15:21

Zmaga się z nimi niemal połowa Polaków. Problemy ze snem to niestety zmora dzisiejszych czasów, w których na co dzień towarzyszą nam stres i wieczny pośpiech. Wypoczynek nocny jest bez wątpienia ważny i potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak przełączyć mózg na sen, gdy w głowie kłębi się zbyt dużo myśli? Ta japońska metoda pomoże ci w tym. Sprawdź, na czym polega oddychanie księżycowe.

Chcesz szybko zasnąć i wyciszyć kołowrotek myśli? Oddychanie księżycowe działa cuda
Autor: Getty Images Chcesz szybko zasnąć i wyciszyć kołowrotek myśli? Oddychanie księżycowe działa "cuda"

Zaburzenia rytmu snu są problemem, który odbija się na naszym funkcjonowaniu w ciągu dnia. Niewyspanie się sprawia, że jesteśmy bardziej nerwowi, drażliwi, zdekoncentrowani i mamy mało energii. Czasami prozaiczne czynności potrafią nas wyprowadzić z równowagi emocjonalnej. Niedobór snu osłabia też naszą odporność, przez co częściej dopada nas przeziębienie i infekcje wirusowe.

Nie możesz zasnąć? Zastosuj oddychanie księżycowe

Na występowanie problemów ze snem ma wpływ kilka czynników, m.in. stres, nieprawidłowe nawyki żywieniowe, brak ruchu czy nadmierna ekspozycja na niebieskie światło. Tak samo alkohol i sen nie idą ze sobą w parze. Zdarza się też tak, że nie możemy zasnąć z powodu wysokiej temperatury lub zbyt suchego powietrza w sypialni.

Zdrowo Odpytani: Bezsenność, chroniczne zmęczenie i lęk? Psychiatra radzi, kiedy zgłosić się do lekarza

Istnieje wiele technik szybkiego zasypiania. Warto wypróbować księżycowe oddychanie (inaczej Chandra Bhedana), która spowalnia tętno i obniża ciśnienie krwi. Chodzi w nim o to, aby spokojnie oddychać tylko przez lewą dziurkę od nosa. Skupienie się na tej czynności pozwala się wyciszyć, uspokoić, odprężyć, a także zapaść w głęboki i regenerujący sen.

Oddychanie księżycowe pod lupą badaczy

Zdaniem trenerki jogi Angie Tiwari "oddychanie księżycowe jest dobrą metodą dla osób odczuwający niepokój i mających problemy z zasypianiem". Na domiar tego jest banalnie prosta. Wystarczy jedynie kciukiem zasłonić prawe nozdrze i oddychać spokojnie przez lewą dziurką nosa. Można robić wdech nosem, a wydech ustami w odpowiednim, symultanicznym tempie.

Naukowcy w kilku analizach pochylili się nad wpływem oddychania księżycowego na zdrowie. W jednej z nich dowiedziono, że ta technika zasypiania wprowadza w stan relaksu i odprężenia. Inna potwierdziła, iż ma ona dobroczynny wpływ na poprawę jakości snu.