STRES - nieodłączny towarzysz życia

2018-06-25 10:29

Stres to mobilizacja całego organizmu, która ma pomóc znaleźć wyjście z opresji. Dlaczego więc traktujemy go jak wroga? Kiedy stres zaczyna działać na naszą szkodę? Co zrobić, by nie wymknął się nam spod kontroli? Jak sprawdzić, czy potrafimy kontrolować stres?

Stres jest reakcją na obciążenia psychiczne lub fizyczne. Ma za zadanie zwiększyć naszą sprawność, byśmy poradzili sobie w nowej sytuacji. Może to być rozstanie z partnerem czy egzamin. Albo coś mniejszego kalibru: np. niezapowiedziana wizyta gości, autobus, który uciekł nam sprzed nosa. Lecz mało kto zdaje sobie sprawę, że stresorem, czyli sytuacją wywołującą mobilizację organizmu, może być też fakt pozytywny, np. ślub czy zasłużony awans.

Ważne jest nie tylko samo wydarzenie, ale również to, jaką ma ono dla nas rangę oraz jak oceniamy nasze indywidualne możliwości poradzenia sobie z nim. Uczestnicząc w jakiejś sytuacji, podświadomie zadajemy sobie dwa pytania.

Po pierwsze: jest ona dla mnie ważna czy nie? Po drugie: czy mam odpowiednie możliwości, by sobie z nią poradzić? Gdy uznamy, że jest istotna, ale nie potrafimy uporać się z trudnościami, napięcie sięga zenitu. I jeszcze jedna prawidłowość: im więcej w naszym życiu stresujących zdarzeń, tym gorzej sobie z nimi radzimy.

Era stresu

Ogromna ilość stresorów, z jaką musi zmagać się współczesny człowiek, sprawia, że stajemy się społeczeństwem wysoce zestresowanym. Wprawdzie rozwój cywilizacji spowodował, że żyjemy dłużej i wygodniej, ale drogo za to płacimy. Naukowcy zaniepokojeni wzrostem ilości zaburzeń psychicznych alarmują: nadchodzi era melancholii!

Co prawda dzisiejszy świat nie jest prehistoryczną dżunglą, w której czai się drapieżny zwierz, ale też wymaga pełnej mobilizacji. Rywalizacja o miejsca pracy, hałas, zalew informacji, tempo życia wymaga od nas ogromnej wytrzymałości psychicznej. Dlatego powinniśmy nauczyć się kontrolować stres i wykorzystywać go do osiągnięcia swoich celów.

Jak zwalczyć stres? [#TOWIDEO]

Ważne

Termin stres (ang. stress) przeniknął do psychologii, a stamtąd do języka potocznego, z nauk inżynieryjnych. Łacińskie "stringere" oznacza oddziaływanie fizyczne (ciśnienie, ucisk, nadmierne obciążenie) na jakiś przedmiot.

Kiedy stres, który jest naszym sojusznikiem, staje się wrogiem?

Wszystko zależy od natężenia i czasu działania stresora. Stres pozytywny motywuje nas do działania, a także pozwala błyskawicznie reagować w sytuacjach awaryjnych. Ten sam dobry stres, jeśli utrzymuje się zbyt długo, lub pojawia się zbyt często, może doprowadzić do poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu całego organizmu. Sojusznik zmienia się we wroga: powoduje, że stajemy się niespokojni, podenerwowani, czasem wpadamy w panikę i tracimy wiarę, że uda się nam sprostać zadaniu.

Zrób to koniecznie

Unikaj używek - substancje zawarte np. w alkoholu i papierosach wywołują symptomy identyczne z wywoływanymi przez stres, czyli nienaturalne naprzemienne stany pobudzenia i uspokojenia. Palenie 20 papierosów dziennie sprawia, że organizm znajduje się w stanie ciągłego stresu.

Czy osoby, które unikają wszelkich napięć i stresu, są szczęśliwsze i zdrowsze?

Nie. Bo choć zbyt długo utrzymujące się pobudzenie prowadzi do nerwowości, niezadowolenia, a w końcu do chronicznego zmęczenia, to zbyt mała dawka napięcia niesie ryzyko stresu wynikającego z nudy i braku stymulacji. Dlatego bardzo ważne jest określenie tzw. optymalnego poziomu stresu. Jeśli napięcie jest odpowiednie, motywuje nas do działania, ale go nie dezorganizuje.

Jak sprawdzić, czy potrafię kontrolować stres?

Jednym ze wskaźników jest poziom zmęczenia, jaki osiągnęliśmy. Odpowiedz na pytanie: czy jesteś w stanie zregenerować swoje siły w ciągu doby. Jeśli tak, potrafisz trzymać stres na smyczy. Jeśli potrzebujesz więcej czasu - oznacza to, że zaczyna on tobą rządzić.

Warto wiedzieć

Najbardziej stresujące wydarzenia w życiu człowieka [LISTA]

Psychiatrzy Thomas Holmes i Richard Rahe badali zjawisko stresu i stworzyli listę wydarzeń życiowych powodujących stres. Każdemu wydarzeniu przypisali konkretną ilość jednostek stresowych.

Na pierwszym miejscu jest śmierć współmałżonka, na drugim - rozwój, a na trzecim - separacja i rozstanie. Na kolejnych miejscach znalazły się pobyt w więzieniu, śmierć bliskiego członka rodziny, ciężka choroba lub wypadek z uszkodzeniem ciała.

Na liście są także wydarzenia, które powszechnie uważa się za radosne - ślub, awans w pracy, urlop, zmiana sposobu odżywiania się, przejście na dietę, a nawet święta, m.in. Boże Narodzenie.

Stres - grafika
Autor: gettyimages.com

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Renia1312
|

to nieustanny towarzysz mojego chłopaka ostatnio się znacznie nasilił, doradzałam mu wizyte u jakiegoś specjalisty lecz on nie uznaje żeby była potrzeba,nerwy są na pożądku dziennym. Teraz stwierdziłam że nie mam już siły na tak dłuższą mete tego adorować. W jego rodzinie mama ma nerwice nie leczoną coś okropnego!! Nie chce się z nim rozstawać z tego powodu więc doradzcie mi jak mam mu uświadomić wielkość jego problemu. POMOCY