Dieta na wiosenne przesilenie, która doda sił i oczyści organizm

2021-08-03 11:32

Gdy po zimie przyroda budzi się do życia, zaczynamy odczuwać przesilenie wiosenne. Dieta uboga w witaminy i mikroelementy sprawia, że czujemy się osłabieni fizycznie i mamy problemy z koncentracją. Inne objawy przesilenia wiosennego to apatia, pogorszenie pamięci, niedokrwistość, suchość skóry, tworzenie się brzydkich zajadów, łamliwe paznokcie i wypadanie włosów. W łagodzeniu skutków wiosennego osłabienia pomocna jest odpowiednia dieta.

Spis treści

  1. Dieta na wiosenne przesilenie: na czym polega?
  2. Dieta na wiosenne przesilenie: kiedy stosować?
  3. Dieta na wiosenne przesilenie: przeciwwskazania
  4. Dieta na wiosenne przesilenie: rodzaje

Dieta na wiosenne przesilenie: na czym polega?

Dieta na wiosenne przesilenie powinna obfitować w bogate w cynk ryby, chude mięso, nabiał, pełnoziarniste pieczywo i kasze. Nie zapominaj o warzywach i owocach, które zawierają walczące z wolnymi rodnikami antyoksydanty.

Wzmocnieniu odporności sprzyjają bogate w witaminy A, C i E:

Zapotrzebowanie na witaminy i minerały

Okienny parapet wykorzystaj na uprawę natki pietruszki i kiełków – najlepiej z nasion rzodkiewki, lucerny, rzeżuchy i pszenicy, w których jest mnóstwo witamin z grupy B, A, C, E oraz składników mineralnych: cynku, wapnia, fosforu, potasu i magnezu.

Nie rezygnuj z małych przyjemności – pogryzając pestki dyni i słonecznika, orzechy i gorzką czekoladę dostarczasz organizmowi magnez, który skutecznie pomaga zwalczyć stres.

Jadaj też czosnek, który działa bakteriobójczo i zwiększa aktywność białych krwinek.

Dieta na wiosenne przesilenie: kiedy stosować?

Zima to nie jest dobry czas ani na odchudzanie, ani na oczyszczanie organizmu. Wiosenna dieta oczyszczająca doda energii i chęci do życia, poprawi nastrój i przywrócą blask skórze.

Uwaga! Mogą ją stosować tylko osoby zdrowe, najlepiej po konsultacji z lekarzem.

Dieta na wiosenne przesilenie: przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem są m.in.:

Lepiej też nie stosować diety oczyszczającej, zwłaszcza tej bardziej restrykcyjnej (jak dieta jabłkowa czy owocowo-warzywna), jeśli jesteś bardzo zapracowana i narażona na silne stresy - wtedy dieta będzie dodatkowym obciążeniem dla organizmu i osłabi go zamiast wzmocnić. Najsensowniej jest zastosować dietę oczyszczającą, w której przez 10–14 dni stopniowo do jadłospisu będziesz wprowadzać zdrowe produkty.

Niezależnie od tego, którą kurację oczyszczającą organizm wybierzesz, zrezygnuj z produktów ciężko strawnych, jedzenia typu fast food, używek i żywności przetworzonej chemicznie.

Dieta na wiosenne przesilenie: rodzaje

Dieta urozmaicona (10-14 dni)

Przez pierwsze 2–3 dni jedz warzywa i owoce (surowe lub gotowane) i pij soki świeżo wyciskane z owoców i warzyw. 4 dnia włącz 1/2 l dziennie kefiru, jogurtu naturalnego lub maślanki. Od 6 dnia dodatkowo możesz jeść grube kasze, dziki ryż, płatki, otręby. 8 dnia do menu dodaj chudy biały ser (10 dag), zaś dnia 10 – porcję ryby gotowanej (najlepiej na parze) lub pieczonej (20 dag). Od 12 dnia zamiast ryby jedz chude mięso drobiowe, np. piersi kurczaka, indyka, albo cielęcinę (10 dag).

Dieta sokowa (14 dni)

Jedz lekko strawne posiłki i codziennie wypijaj 0,5–1 l świeżo wyciśniętych soków z warzyw lub owoców. Mogą być jednego rodzaju albo mieszane, rozcieńczone wodą lub nie. Najlepsze na sok są jabłka, cytrusy, marchew, buraki, świeży ogórek, seler, pietruszka, pomidory, kapusta. Wolno też włączyć do diety sok z kiszonej kapusty.

Dieta owocowo-warzywna (3 dni)

Menu ogranicz do warzyw i owoców: surowych, ugotowanych na parze lub w małej ilości wody, także zup jarzynowych na wodzie i kiszonek. Potrawy można doprawić oliwą, ziołami, sokiem z cytryny. Pij świeże soki oraz ziołowe i owocowe herbatki.

Dieta jabłkowa (1-2 dni)

Jedz tylko jabłka (surowe lub pieczone), ale w dowolnej ilości. Zawierają one pektyny, które wymiatają z przewodu pokarmowego zalegające resztki, a pieczone poprawiają pracę trzustki i wątroby. Pij zieloną herbatę, sok z jabłek i herbatkę jabłkową.

Dieta cytrynowa (7 dni)

Jedz potrawy lekko strawne i dodatkowo między posiłkami pij sok wyciśnięty z 2–3 cytryn, rozcieńczony wodą w dowolnych proporcjach.

Dieta koktajlowa (14 dni)

Codziennie, prócz warzyw, owoców, 10 dag chudego mięsa (cielęciny, piersi kurczaka lub indyka) oraz produktów zbożowych z grubego przemiału wypijaj 3 szklanki koktajlu z kefiru i owoców świeżych albo mrożonych (truskawki, maliny, porzeczki).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.