Pestki słonecznika - wartości odżywcze i właściwości lecznicze

2016-06-13 18:54 Monika Majewska

Łuskane pestki słonecznika mają liczne wartości odżywcze, spośród których uwagę zwraca zawartość witaminy E - są jednym z bogatszych źródeł tej witaminy. Nasiona słonecznika mają jeszcze inne wyjątkowe właściwości - są skarbnicą fitosteroli, które obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz chronią przed chorobami serca i rakiem. Sprawdź, jakie jeszcze działanie zdrowotne mają łuskane ziarna słonecznika.

Właściwości pestek słonecznika powinny docenić zwłaszcza osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu. Nasiona słonecznika skutecznie go obniżają. Z tego powodu znalazły zastosowanie w walce z miażdżycą. Poza tym są skarbnicą witaminy E, która nie tylko przedłuża młodość, lecz także odpowiada za płodność - są polecane zwłaszcza mężczyznom, ponieważ poprawiają jakość plemników. To jednak nie wszystkie właściwości, jakie mają ziarna słonecznika.

Pestki słonecznika obniżą poziom cholesterolu

Ziarna słonecznika należą do grupy produktów o największej zawartości fitosteroli (322 mg/100 g) - substancji, które obniżają poziom "złego" cholesterolu LDL w surowicy krwi, a tym samym zapobiegają rozwojowi zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Należy jednak pamiętać, że fitosterole mają pozytywny wpływ na zdrowie, gdy są spożywane w ilości nie większej niż 3 g dziennie. W związku z tym nie należy przesadzać z podjadaniem pestek słonecznika.

Warto wiedzieć

Wartości odżywcze ziaren słonecznika (w 100 g)

Wartość energetyczna - 584 kcal
Białko ogółem - 20.78 g
Tłuszcz - 51.46 g
Węglowodany - 20.00 g (w tym cukry proste 2.62 g)
Błonnik - 8.6 g

Witaminy

Witamina C - 1.4 mg
Tiamina – 1.480 mg
Ryboflawina – 0.355 mg
Niacyna - 8.335 mg
Witamina B6  - 1.345 mg
Kwas foliowy -  227 µg
Witamina A – 50 IU
Witamina E – 35.17 mg

Minerały

Wapń – 78 mg
Żelazo - 5.25 mg
Magnez - 325 mg
Fosfor - 660 mg
Potas - 645 mg
Sód – 9 mg
Cynk - 5 mg

Kwasy tłuszczowe

nasycone - 4.455 g
jednonienasycone - 18.528 g   
wielonienasycone - 23.137 g

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Pestki słonecznika mogą zapobiec rozwojowi nowotworów

Zawarte w nasionach słonecznika fitosterole mogą nie tylko zapobiec miażdżycy, lecz także uchronić przed rakiem prostaty. W ziarnach słonecznika znajduje się jeszcze inna potencjalnie przeciwnowotworowa substancja - kwas linolowy. Może on hamować powstawanie raka oraz zmniejsza ryzyko powstawania przerzutów nowotworowych. Największą skuteczność kwas linolowy wykazuje w prewencji nowotworu sutka, płuc, czerniaka oraz raka jelita grubego.

Ziarna słonecznika na potencję

Ziarna słonecznika są jednym z najbogatszych źródeł witaminy E, potocznie nazywanej witaminą płodności, gdyż jest niezbędna dla zachowania prawidłowego funkcjonowania narządów rozrodczych. Jej niedobór m.in. zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co przyczynia się do zwyrodnienia plemników u mężczyzn. Witamina E jest także potrzebna w ciąży, gdyż jest współodpowiedzialna za jej utrzymanie i prawidłowy rozwój płodu.

Już trzy garście słonecznika wystarczą, aby pokryć dziennie zapotrzebowanie na witaminę E u osoby dorosłej.

Zawarta w pestkach słonecznika witamina E jest także witaminą młodości. Jako silny przeciwutleniacz neutralizuje wolne rodniki, odpowiedzialne za powstawanie zmarszczek, a co za tym idzie - opóźnia proces starzenia się skóry.

Zdaniem eksperta
Iza Czajka, fizjolog żywienia

Cukrzyca typu 2 a jedzenie ziarna słonecznika

Pytanie: Moja mama choruje na cukrzycę typu 2, bardzo lubi ziarno słonecznika, ale nie wiemy, ile może go zjeść i czy ziarno słonecznika nie podnosi poziomu cukru.

Iza Czajka, fizjolog żywienia: Nasiona słonecznika nie podnoszą poziomu cukru we krwi, ich indeks glikemiczny wynosi 35. Warto jednak pamiętać, że są one kaloryczne i powinny one być uwzględnione w "puli" zjedzonego codziennie tłuszczu. Sto gramów nasion słonecznika to ponad 40 g tłuszczu. Optymalna codziennie do zjedzenia porcja nasion słonecznika to 30 g. Warto też poczekać na tegoroczne, świeże pestki. Są one bogatsze w składniki odżywcze od ziaren suszonych.

Pestki słonecznika na zaparcia

Ziarna słonecznika zawierają sporo błonnika (8.6 g), dzięki czemu regulują pracę układu pokarmowego. Powinny po nie sięgnąć zwłaszcza osoby, które zmagają się z zaparciami.

Ziarna słonecznika w diecie. Czy słonecznik jest dobry na odchudzanie?

Ziarna słonecznika są dość kaloryczne - 100 g dostarcza aż 584 kcal. Jedna garść (ok. 10 g) to średnio 60 kcal. Poza tym ponad połowę ich masy stanowi tłuszcz (51.46 g/100 g), dlatego nie są pożądanym składnikiem diety odchudzającej, choć dodanie ich w niewielkiej ilości do jogurtu czy musli z pewnością nie zaszkodzi figurze.

Ziarna słonecznika - zastosowanie w kuchni

Nasiona słonecznika w smaku są łagodnie orzechowe. Można je jeść łuskane lub dodać do sałatek (bardzo dobrze smakują zwłaszcza z sałatką z kurczakiem lub tuńczykiem), granoli i płatków śniadaniowych. Nie można o nich zapomnieć, wypiekając domowy chleb. Pestki słonecznika można także uprażyć na suchej patelni. Wystarczy rozgrzać patelnię, wrzucić na nią ziarna i prażyć kilka minut na niezbyt dużym ogniu, często mieszając.

Przepis na pasztet z ziaren słonecznika

Źródło: x-news/Dzień Dobry TVN

To ci się przyda

Ziarna słonecznika - jak kupować i przechowywać?

Ziarna słonecznika można kupić łuskane lub niełuskane, surowe, prażone i niesolone.

Nie powinno się wybierać ziaren, które mają pożółkłą łupinę.

Aby obrać ziarna z łupin, można wsypać je do miski i na przemian włączając i wyłączając mikser elektryczny, doprowadzić do tego, by łupiny odpadły od nasion.

Ziarna słonecznika zawierają wysokie stężenie tłuszczu, w związku z tym najlepiej przechowywać je w lodówce (w dolnej szufladzie). W przeciwnym razie mogą zjełczeć.

Granola domowej roboty z ziarnami słonecznika

Źródło: x-news/Dzień Dobry TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Ewa
|

Akurat blonnik z tyciem nie ma nic wspolnego, bo on sie wogole nie wchlania. On.tylko przesuwa jak by całą treść pokarmowa w szybszym tempie ku koncowi. Nie wlicza sie go do wartosci kalorycznej pożywienia.

Varamyr
|

Oh, krzysiu, pseudonaukowcze, niedouku. Tyje się od nadmiaru kalorii w diecie względem zapotrzebowania; nie ważne czy się nażresz serwatki czy masła - jeśli zrobisz to przed snem to za parę godzin ciało zamieni to w sadło. I nie to jest takie znowu istotne; diabeł tkwi w szczegółach. Od pożarcia bardzo dużych dawek jednego rodzaju produktu można się poważnie rozchorować. W przypadku słonecznika i innych pestek to będą kwasy omega6 , błonnik, fitosterole, ...Jeśli nie są zrównoważone innymi substancjami to wywrą niekorzystny efekt.

Vitalog Bio3MIASTO
|

Prawdziwe skarby z Bożej Apteki...

hihi
|

A ten komentarz, że "Należy jednak pamiętać, że fitosterole mają pozytywny wpływ na zdrowie, gdy są spożywane w ilości nie większej niż 3 g dziennie. W związku z tym nie należy przesadzać z podjadaniem pestek słonecznika." Człowiek by musiał kilo słonecznika zjeść, żeby przekroczyć te 3g. Także podjadać można śmiało :D

krzysiek
|

słonecznik prażony: "połowę ich masy stanowi tłuszcz (51.46 g/100 g), dlatego nie są pożądanym składnikiem diety odchudzającej"... bez komentarza. Archaiczne poglądy autora, który nie wie tego , co wiadomo już od 20 lat, że spożywany tłuszcz nie ma nic wspólnego z tyciem, a tyje się głównie od węglowodanów i w dużo mniejszym stopniu od białek. Do autora: poczytaj proszę trochę o diecie Kwaśniewskiego czy diecie ketogennej.