Keks - wartości odżywcze, kalorie

2019-12-17 12:55 Marzena Masna, dietetyk

Keks to ciasto biszkoptowe z bakaliami upieczone w prostokątnej, wąskiej formie. Keks cieszy się ogromną popularnością, zwłaszcza w okresie bożonarodzeniowym. Mimo że keks to ciasto z bakaliami, czyli suszonymi owocami i orzechami, nie jest on bogaty w witaminy i składniki mineralne. Sprawdź, czym różni się tradycyjny polski keks od tych produkowanych w innych krajach.

Keks to ciasto biszkoptowe z dodatkiem posiekanych suszonych lub kandyzowanych owoców, orzechów i przypraw. Keks wywodzi się ze starożytnego Rzymu i był przygotowywany z zacieru jęczmiennego z dodatkiem granatu, orzeszków pinii i rodzynek.

W średniowieczu do zacieru dodawano również miód i przyprawy. Szybko dotarł również do Europy, jednak dodatki były uzależnione od dostępności składników w danym kraju. W Polsce tradycyjny keks ma kształt bochenka i wysoką zawartość kandyzowanych owoców, orzechów, rodzynek i fig, spożywany jest w okresie świątecznym.

Tak samo wygląda keks w Kanadzie i jest on dostępny w sprzedaży w okresie świątecznym. Również w Niemczech tradycyjny keks wypieka się na święta, jest on w kształcie bochenka z posypką z cukru pudru. Natomiast w Bułgarii i Australii keks jest w sprzedaży przez cały rok. Bułgarski keks składa się z mąki, masła, mleka, drożdży, jogurtu, jajek, kakao, orzechów włoskich i rodzynek.

Na Bahamach, kilka miesięcy wcześniej kandyzowane i suszone owoce, rodzynki oraz orzechy włoskie są moczone w rumie. Dodatkowo keks bezpośrednio po upieczeniu polewa się rumem. Zaś w Wielkiej Brytanii keks jest okrągły pokryty marcepanem i dekorowany liśćmi ostrokrzewu lub śnieżnymi ozdobami.

Keks - czy jest zdrowy?

Keks zawiera znaczne ilości tłuszczu, z przewagą kwasów tłuszczowych nasyconych i jednonienasyconych. W keksie, pomimo zawartości suszonych owoców suszonych i orzechów, znajdują się nieznaczne ilości witamin i składników mineralnych.

Keks jest produktem wysokokalorycznym, 100 g keksu dostarcza 385 kcal.

Jednak na tle innych witamin wyróżnia się zawartość witaminy A, witaminy E i witaminy D. Natomiast wśród składników mineralnych na uwagę zasługują miedź, fosfor i żelazo.

Keks nie jest produktem, który powinniśmy jadać codziennie, wybierajmy go od czasu do czasu i w małych ilościach. Nie zaleca się keksu osobom otyłym, ze względu na jego wysoką kaloryczność, cukrzykom i osobom z chorobami układu pokarmowego.

Czytaj też:

Keks - przepis na keks

Źródło: xnews/Dzień dobry TVN

Warto wiedzieć

Keks - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

    Wartość kaloryczna - 385 kcal
    Białko - 6,5 g
    Tłuszcze - 17,5 g

    - Kwasy tłuszczowe nasycone - 7,08 g
    - Kwasy tłuszczowe  jednonienasycone - 7,45 g
    - Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,91 g

    Cholesterol - 87,0 mg
    Węglowodany - 53,7 g
    Błonnik - 5,7 g
    Sacharoza - 15,5 g

    Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

    Sód - 91 mg (6%)
    Potas - 337 mg (7%)
    Wapń - 103 mg (10%)
    Fosfor - 145 mg (21%)
    Magnez - 33 mg (8%)
    Żelazo - 1,6 mg (16%)
    Cynk - 0,77 mg (7%)
    Miedź - 0,19 mg (21%)

    Witaminy

    Witamina A - 163 µg (18%)
    Witamina E - 2,92 mg (29%)
    Witamina B1 - 0,07 mg (5%)
    Witamina B2 - 0,18 mg (14%)
    Niacyna - 0,63 mg (4%)
    Witamina B6 - 0,09 mg (7%)
    Witamina B12 - 0,27 µg (11%)
    Witamina C - 0,3 mg (0,3%)
    Witamina D - 0,8 µg (16%)

    Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

    O autorze
    Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
    Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 3/2020
    KOMENTARZE