Keks - wartości odżywcze, kalorie

2018-11-30 10:45 Marzena Masna, dietetyk

Keks to ciasto biszkoptowe z bakaliami upieczone w prostokątnej, wąskiej formie. Keks cieszy się ogromną popularnością, zwłaszcza w okresie bożonarodzeniowym. Mimo że keks to ciasto z bakaliami, czyli suszonymi owocami i orzechami, nie jest on bogaty w witaminy i składniki mineralne. Sprawdź, czym różni się tradycyjny polski keks od tych produkowanych w innych krajach.

Keks to ciasto biszkoptowe z dodatkiem posiekanych suszonych lub kandyzowanych owoców, orzechów i przypraw. Keks wywodzi się ze starożytnego Rzymu i był przygotowywany z zacieru jęczmiennego z dodatkiem granatu, orzeszków pinii i rodzynek.

W średniowieczu do zacieru dodawano również miód i przyprawy. Szybko dotarł również do Europy, jednak dodatki były uzależnione od dostępności składników w danym kraju. W Polsce tradycyjny keks ma kształt bochenka i wysoką zawartość kandyzowanych owoców, orzechów, rodzynek i fig, spożywany jest w okresie świątecznym.

Tak samo wygląda keks w Kanadzie i jest on dostępny w sprzedaży w okresie świątecznym. Również w Niemczech tradycyjny keks wypieka się na święta, jest on w kształcie bochenka z posypką z cukru pudru. Natomiast w Bułgarii i Australii keks jest w sprzedaży przez cały rok. Bułgarski keks składa się z mąki, masła, mleka, drożdży, jogurtu, jajek, kakao, orzechów włoskich i rodzynek.

Na Bahamach, kilka miesięcy wcześniej kandyzowane i suszone owoce, rodzynki oraz orzechy włoskie są moczone w rumie. Dodatkowo keks bezpośrednio po upieczeniu polewa się rumem. Zaś w Wielkiej Brytanii keks jest okrągły pokryty marcepanem i dekorowany liśćmi ostrokrzewu lub śnieżnymi ozdobami.

Keks - czy jest zdrowy?

Keks zawiera znaczne ilości tłuszczu, z przewagą kwasów tłuszczowych nasyconych i jednonienasyconych. W keksie, pomimo zawartości suszonych owoców suszonych i orzechów, znajdują się nieznaczne ilości witamin i składników mineralnych.

Keks jest produktem wysokokalorycznym, 100 g keksu dostarcza 385 kcal.

Jednak na tle innych witamin wyróżnia się zawartość witaminy A, witaminy E i witaminy D. Natomiast wśród składników mineralnych na uwagę zasługują miedź, fosfor i żelazo.

Keks nie jest produktem, który powinniśmy jadać codziennie, wybierajmy go od czasu do czasu i w małych ilościach. Nie zaleca się keksu osobom otyłym, ze względu na jego wysoką kaloryczność, cukrzykom i osobom z chorobami układu pokarmowego.

Czytaj też:

Keks - przepis na keks

Źródło: xnews/Dzień dobry TVN

Warto wiedzieć

Keks - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

    Wartość kaloryczna - 385 kcal
    Białko - 6,5 g
    Tłuszcze - 17,5 g

    - Kwasy tłuszczowe nasycone - 7,08 g
    - Kwasy tłuszczowe  jednonienasycone - 7,45 g
    - Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,91 g

    Cholesterol - 87,0 mg
    Węglowodany - 53,7 g
    Błonnik - 5,7 g
    Sacharoza - 15,5 g

    Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

    Sód - 91 mg (6%)
    Potas - 337 mg (7%)
    Wapń - 103 mg (10%)
    Fosfor - 145 mg (21%)
    Magnez - 33 mg (8%)
    Żelazo - 1,6 mg (16%)
    Cynk - 0,77 mg (7%)
    Miedź - 0,19 mg (21%)

    Witaminy

    Witamina A - 163 µg (18%)
    Witamina E - 2,92 mg (29%)
    Witamina B1 - 0,07 mg (5%)
    Witamina B2 - 0,18 mg (14%)
    Niacyna - 0,63 mg (4%)
    Witamina B6 - 0,09 mg (7%)
    Witamina B12 - 0,27 µg (11%)
    Witamina C - 0,3 mg (0,3%)
    Witamina D - 0,8 µg (16%)

    Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 11/2019
    KOMENTARZE