Rodzynki – właściwości i wartości odżywcze. Ile kalorii mają rodzynki?

2015-02-09 13:11 Monika Majewska

Rodzynki to bakalie, których właściwości i wartości odżywcze są nie do przecenienia. Rodzynki, jako jedne z nielicznych bakalii, zawierają jod, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy. Rodzynki są także skarbnicą substancji zwalczających próchnicę i zmniejszających ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Ponadto mogą zastąpić batony i żele energetyczne. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości mają rodzynki.

Rodzynki, czyli suszone winogrona, posiadają liczne właściwości lecznicze i wartości odżywcze, dzięki czemu są jednymi ze zdrowszych przekąsek. Rodzynki poprawiają pracę układu sercowo-naczyniowego, obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają osteoporozie. Rodzynki zawierają także jod - minerał pozytywnie wpływający na funkcjonowanie tarczycy. Ponadto na tle bakalii wyróżniają się zawartością boru - pierwiastka wspomagającego pracę szarych komórek oraz poprawiającego możliwości koncentracji. Poza tym - podobnie jak winogrona - zawierają resweratrol, czyli przeciwutleniacz chroniący komórki przed uszkodzeniem.

Rodzynki na nadciśnienie

Spożywanie rodzynek trzy razy dziennie może znacząco obniżyć ciśnienie krwi u osób z łagodnymi wzrostem ciśnienia. Wszystko dzięki zawartemu w nich potasowi (749 mg/100 g) – przekonywała dr Harold Bays, dyrektor medyczny i prezes Louisville Metabolic and Atherosclerosis Research Center w stanie Kentucky, podczas 61. sesji naukowej American College of Cardiology.

W 12-tygodniowym eksperymencie wzięło udział 46 kobiet i mężczyzn, których podzielono na trzy grupy. Jedna trzy razy dziennie spożywała rodzynki, druga paczkowane przekąski (bez rodzynek), a ostatnia owoce lub warzywa. Wszystkie posiłki miały taką samą wartość energetyczną. Po zakończeniu badań okazało się, że rodzynki, w porównaniu z innymi produktami, znacznie zmniejszyły ciśnienie skurczowe krwi. W czwartym, ósmym i dwunastym tygodniu spadło ono nawet o 10,2 mmHg. Ponadto regularne jedzenie bakali przyczyniło się do obniżenia rozkurczowego ciśnienie krwi, maksymalnie o 5,2 mmHg. W związku z tym naukowcy zalecają spożywanie nawet 60 rodzynek dziennie, czyli mniej więcej garstki suszonych winogron.

To ci się przyda

Wartości odżywcze rodzynek (w 100 g)

Wartość energetyczna - 299 kcal
Białko ogółem - 3,07 g
Tłuszcz - 0,46 g
Węglowodany - 79,18 g (w tym cukry proste 59,19)
Błonnik - 3,7 g

Witaminy

Witamina C – 2,3 mg
Tiamina – 0,106 mg
Ryboflawina – 0,125 mg
Niacyna - 0,766 mg
Witamina B6  - 0,174 mg
Kwas foliowy -  5 µg
Witamina E – 0,12 mg
Witamina K - 3,5 µg

Minerały

Wapń – 50 mg
Żelazo - 1,88 mg
Magnez - 32 mg
Fosfor - 101 mg
Potas - 749 mg
Sód – 11 mg
Cynk - 0,22 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database

Rodzynki pomogą zapobiec próchnicy

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Illinois w Chicago przekonują, że rodzynki mogą pomóc walczyć z próchnicą. Wszystko dzięki zawartym w nich trzem związkom, takim jak kwas oleanolowy, aldehyd oleanolowy oraz 5-hydroksymetyl-2-furfural. Z badań amerykańskich badaczy wynika, że zwalczają one bakterie bytujące w jamie ustnej, które są przyczyną chorób dziąseł oraz psucia się zębów.

Jak to możliwe, że rodzynki, które są skarbnicą cukrów, nie powodują próchnicy? Jak tłumaczą badacze, suszone winogrona zawierają głównie dwa cukry proste - glukozę i fruktozę, ale nie sacharozę, którą uważa się za główną przyczynę ubytków w zębach.

Rodzynki zamiast batonów i żeli energetycznych

Rodzynki powinny znaleźć się w diecie sportowców, gdyż mogą dać zastrzyk energii porównywalny z tym, jaki zapewniają batony czy żele energetyczne. Tak wynika z badań naukowców z University of California-Davis, opublikowanych w "Journal of the International Society of Sports Nutrition".

W ich eksperymencie wzięli udział biegacze, którzy mieli przebiec 3 mile. Podzielono ich na trzy grupy - pierwsza odstała rodzynki, druga batoniki energetyczne, a trzecia wodę. Ci, którzy przed biegiem zjedli rodzynki i batoniki, przebiegli trasę w tym samym czasie. Osoby, które piły tylko wodę, dotarły do mety minutę później.

James Painter - przedstawiciel California Raisin Marketing Board (organizacja, która zleciła przeprowadzenie badań), powiedział, że rodzynki są doskonałą alternatywą dla żeli sportowych, poza tym dostarczają błonnika i mikroelementy, takie jak potas i żelazo, i nie mają żadnego dodatku cukru, sztucznych aromatów i barwników.

Co kryją w sobie winogrona?

Ważne

Rodzynki - przeciwwskazania. Kto nie powinien jeść rodzynek?

Z rodzynek powinny zrezygnować osoby, które cierpią na zespół drażliwego jelita lub zmagają się z wrzodami. Ponadto rodzynek nie powinny jeść osoby, które mają migrenę. Zawarta w nich tyramina może zaostrzyć jej objawy.

Rodzynki mogą zapobiec rozwojowi cukrzycy typu 2

To wyniki badań brytyjskich naukowców, które zostały opublikowane w „British Medical Journal”. Wzięło w nich udział łącznie ponad 187 tys. osób., a sam eksperyment trwał 25 lat (od 1984 do 2009 roku). Co 4 lata uczestnicy badania wypełniali ankietę, w której mieli określali ilość i częstość spożywania określonych owoców. Pod uwagę brano m.in. winogrona (także rodzynki), brzoskwinie, jabłka, pomarańcze, truskawki i czarne jagody. Okazało się, że winogrona (w tym rodzynki) zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy o 12 proc. Badacze przypuszczają, że to m.in. zawartym w owocach antocyjaninom.

Z kolei osoby z już rozpoznaną cukrzycą powinny uważać na suszone winogrona. Ich indeks glikemiczny wynosi bowiem 64.

Rodzynki w ciąży. Rodzynki mogą zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu?

Naukowcy z Uniwersytetu Sahlgrenska w Göteborgu przekonują, że rodzynki mogą zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu. W ich badaniach wzięło udział 20 tys. ciężarnych. Okazało się, że u kobiet, które w ostatnich miesiącach ciąży jadły suszone owoce, w szczególności rodzynki, ryzyko przedwczesnego porodu było aż o 40 procent mniejsze (w próbowaniu do kobiet, które ich nie jadły). Naukowcy z Göteborga są przekonani, że związek między dietą a skłonnością do przedwczesnego porodu jest wyraźny, jednak zamierzają prowadzić dalsze badania w tym zakresie.

Rodzynki na odchudzanie? Ile kalorii mają rodzynki?

Rodzynki, ze względu na zawartość kalorii (299 kcal/100 g) i cukru (składają się na nie w około 75 proc.) powinny być ostrożnie spożywane przez osoby będące na diecie. Jednak nie muszą ich od razu wykluczać z jadłospisu. Suszone winogrona zwierają błonnik (3.7 g/100 g), który daje uczucie sytości. W związku z tym garść rodzynek kilka razy w tygodniu, zamiast innych produktów (a nie jako dodatkowa przekąska), nie powinna zaszkodzić sylwetce.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowane dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

To ci się przyda

Rodzynki - rodzaje

Najbardziej popularne są rodzynki sułtańskie - duże, o jasnożółtym kolorze. Pochodzą one z Turcji, a także z Iranu, Chin i USA, a należą do grupy rodzynek smyreńskich (tureckich). Do tej grupy zalicza się także dwa inne typy rodzynek - damascenki i sułtanki perskie.

Z kolei małe rodzynki o barwie ciemnobrązowej (a czasem też jasnożółtej) to rodzynki greckie (koryntki).

Trzecią grupę stanowią rodzynki włoskie, które mają zapach muszkatołowy. Znalazły one zastosowanie przy wypiekach ciast. Są też surowcem przy wyrobie wina.

Właściwości zdrowotne rodzynek i innych suszonych owoców

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE