SERNIK - na zimno, z brzoskwiniami, wiedeński. Ile kalorii ma sernik?

2018-09-26 11:24 Marzena Masna, dietetyk

Sernik to ciasto z masy z białego sera, najczęściej na kruchym spodzie. Najpopularniejszy jest sernik na zimno, sernik z brzoskiwniami i sernik wiedeński. Polacy chętnie sięgają także po sernik z rosą, sernik królewski czy sernik krakowski. Niektórzy szukają sernika... bez sera. Niezależnie od rodzaju sernika, musi być on puszysty i wilgotny. Sprawdź, ile kalorii ma sernik i czy ma jakieś wartości odżywcze.

Sernik to ciasto z masy z białego sera, zwykle na kruchym spodzie, z różnymi dodatkami, np. z brzoskwiniami. Historia sernika sięga czasów starożytnej Grecji. Pierwsze senniki wytwarzano pomiędzy VII a VIII wiekiem p.n.e. na greckiej wyspie Samos. Po podboju Grecji przez Rzymian sernik rozpowszechnił się w Europie. Dzięki imigrantom z Europy sernik dotarł też do Ameryki.

Pierwszy przepis na sernik został udokumentowany przez Marcusa Porciusa Cato w jego książce De Agri Cultura około 160 roku p.n.e. Sernik był od wieków wytwarzany w różnych częściach świata i składał się ze składników dostępnych w regionie. Pierwsze serniki nieco różniły się od tych współczesnych: do dosładzania używano miodu oraz dodawano drożdże, dopiero XVIII wieku serniki zaczęły przypominać te obecne.

Spis treści:

  1. Sernik - na zimno, z brzoskwiniami, wiedeński
  2. Sernik z brzoskwiniami - kalorie, wartości odżywcze
  3. Sernik na zimno a sernik gotowany
  4. Sernik z rosą
  5. Sernik - czy jest zdrowy?
  6. Sernik na zimno z owocami - ile ma kalorii?
  7. Sernik dietetyczny
  8. Sernik bez sera
  9. Sernik wiedeński z polewą czekoladową - kalorie

Sernik - na zimno, z brzoskwiniami, wiedeński

Sernik to słodki deser, który składa się z mieszaniny świeżego, zmielonego sera twarogowego, jajek, wanilii i cukru oraz ciasta, biszkoptów lub herbatników.

Sernik może być pieczony, gotowany lub przygotowany na zimno. Dodatkowo sernik może posiadać różnorodną górną warstwę: starte ciasto lub bitą śmietanę, bezę, owoce, polewy, cukier puder lub starte orzechy.

Istnieje bardzo duża różnorodność tego ciasta w zależności od regionu świata, w którym jest wytwarzane. Azjatyckie serniki mają najczęściej smak liczi, mango lub matcha, natomiast serniki australijskie najczęściej charakteryzują się malinowym, czekoladowym, cytrynowym lub waniliowym smakiem.

W Stanach Zjednoczonych różnorodność przepisów na sernik wiąże się z obszarem, w którym jest on produkowany. Zwykle do przygotowania sernika wykorzystuje się serek śmietankowy lub gęstą śmietanę, jaja, a całość piecze się w specjalnych patelniach lub przygotowuje na zimno.

Duża różnorakość serników występuje też w Europie: w Bułgarii do sernika dodaje się zmielone orzechy ziemne, francuskie serniki mają bardzo lekką konsystencję, co zawdzięczają dodatkowi żelatyny do masy serowej, sernik w stylu włoskim wytwarza się z ricotty lub mascarpone, cukru, ekstraktu waniliowego oraz dodatku małych kawałków kandyzowanych owoców.

Rosyjskie serniki mają kształt pierścieni wypełnionych twarogiem, jajkami, kaszą manną i rodzynkami zaś szwedzkie podaje się na ciepło z dżemem lub bitą śmietaną.

Ważne

Sernik z brzoskwiniami - kalorie, wartości odżywcze

Wartość kaloryczna - 231 kcal

Białko - 12,4 g
Tłuszcz - 12,9 g
- kwasy tłuszczowe nasycone - 4,31 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 6,01 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,79 g

Cholesterol - 78,1 g
Węglowodany - 16,5 g
Błonnik - 0,03 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 60,6 mg (6%)
Sód - 63,7 mg (4%)
Fosfor - 161,5 mg (23%)
Potas - 90,0 mg (3%)
Żelazo - 0,55 mg (6%)
Magnez - 7,5 mg (19%)
Cynk - 0,84 mg (8%)
Miedź - 0,03 mg (3%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,03 mg (2%)
Witamina B2 - 0,35 mg (27%)
Witamin B6 - 0,042 mg (3%)
Niacyna - 0,07 mg (0,4%)
Witamina B12 - 0,73 µg (30%)
Witamina E - 1,99 mg (20%)
Foliany - 27,19 µg (7%)
Witamina C - 0,14 mg (0,2%)
Witamina A - 154,0 µg (17%)
Witamina D - 0,97 µg (6%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017.

Sernik na zimno a sernik gotowany

Innymi odmianami sernika jest sernik na zimno i sernik gotowany. Głównymi składnikami sernika na zimno jest zmielony ser twarogowy, mascarpone lub serek homogenizowany. Do masy serowej dodaje się cukier i żelatynę oraz ubitą śmietanę. Masę wykłada się na spód przygotowany z biszkoptów, herbatników, pokruszonych ciastek lub wcześniej upieczonego ciasta. Na górze ciasta układa się świeże owoce i zalewa galaretką, całość chłodzi się do stężenia, sernik podaje się na zimno.

Sernik gotowany przygotowuje się ze zmielonego twarogu, który uciera się z masłem i żółtkami jaj, następnie dodaje się ubite białka jaj oraz rozmieszany budyń w mleku. Całość zagotowuje się, wykłada do formy i chłodzi. Spód do sernika gotowanego najczęściej stanowią herbatniki. Często też sernik gotowany wzbogaca się polewą czekoladową.

Sernik z rosą

Sernik z rosą to delikatna odmiana sernika, który na górze jest zwieńczony bezą. Bezę przygotowuje się z białek jaj, które ubija się z cukrem i wykłada się na górę ciasta pod koniec pieczenia. Podczas procesu studzenia sernika na bezie pojawiają się krople rosy, stąd też wywodzi się nazwa sernika.

Sernik - czy jest zdrowy?

Sernik to deser, który w zależności od sposobu przygotowania może różnić się kalorycznością. Najbardziej kaloryczny jest sernik wiedeński z polewą czekoladową zaś najmniej kaloryczny sernik na zimno z owocami. Kaloryczność sernika jest też uzależniona od rodzaju składników użytych do jego przygotowania oraz od zastosowanych dodatków.

Sernik jest źródłem białka, ale niestety jest też bogaty w tłuszcze, szczególnie w tłuszcze nasycone, które mogą zwiększać ryzyko zawału, cukrzycy oraz nadwagi i otyłości. Dodatkowo sernik jest też źródłem cholesterolu i cukru.

Sernik w niewielkim stopniu pokrywa dzienne zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy. Jednak na tle innych wyróżnia się zawartością: fosforu, magnezu, witaminy B2 oraz witaminy B12.

Sernik nie jest ciastem, które powinno znaleźć się w codziennej diecie. W wersji tradycyjnej jest wysokotłuszczowy i wysokokaloryczny, dlatego warto przygotować to ciasto z chudego sera twarogowego, dodać owoce i zmniejszyć ilość cukru.

Ważne

Sernik na zimno z owocami - ile ma kalorii?

Wartość kaloryczna - 192 kcal
Białko - 12,3 g
Tłuszcz - 7,8 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 4,15 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,4 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,899 g

Cholesterol - 27,7 g
Węglowodany - 18,5 g
Błonnik - 0,37 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 69,1 mg (7%)
Sód - 53,9 mg (4%)
Fosfor - 146,5 mg (21%)
Potas - 104,3 mg (3%)
Żelazo - 0,33 mg (4%)
Magnez - 10,1 mg (25%)
Cynk - 0,6 mg (5%)
Miedź - 0,05 mg (6%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,04 mg (3%)
Witamina B2 - 0,27 mg (21%)
Witamin B6 - 0,07 mg (5%)
Niacyna - 0,22 mg (1%)
Witamina E - 0,23 mg (2%)
Witamina B12 - 0,46 µg (19%)
Foliany - 18,5 µg (5%)
Witamina C - 9,36 mg (11%)
Witamina A - 57,7 µg (6%)
Witamina D - 0,08 µg (0,5%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Sernik dietetyczny

Sernik można też przygotować w wersji dietetycznej z sera twarogowego chudego, bez cukru i spodu. Także sernik na zimno świetnie sprawdzi się w takiej wersji, do sera twarogowego można dodać nasiona chia i świeże owoce lub w zamian sera można wykorzystać jogurt o niskiej zawartości tłuszczu.

Sernik bez sera

Przygotowanie sernika bez sera też jest możliwe. Bazą do przygotowania masy serowej jest tofu naturalne, kasza jaglana lub połączenie tych obu. Podobnie można przygotować sernik na zimno wykorzystując tofu naturalne, kaszę jaglaną lub jogurty roślinne (sojowe, kokosowe).

Ważne

Sernik wiedeński z polewą czekoladową - kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 340 kcal
Białko - 12,6 g
Tłuszcz - 18,1 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 7,65 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 7,41 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,53 g

Cholesterol 220,0 g
Węglowodany 32,1 g
Błonnik 0,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 52,0 mg (5%)
Sód - 95,0 mg (6%)
Fosfor - 188,0 mg (27%)
Potas - 172,0 mg (5%)
Żelazo - 1,8 mg (18%)
Magnez - 22,0 mg (55%)
Cynk - 1,45 mg (13%)
Miedź - 0,16 mg (18%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,05 mg (4%)
Witamina B2 - 0,402 mg (31%)
Witamin B6 - 0,07 mg (5%)
Niacyna - 0,27 mg (2%)
Witamina B12 - 0,95 µg (40%)
Witamina E - 1,47 mg (15%)
Foliany - 25,4 µg (6%)
Witamina C - 0,0 mg (0%)
Witamina A - 225,0 µg (25%)
Witamina D - 1,27 µg (8%)

Wartość odżywcza: tabele wartości odżywczej IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE