Fasolka szparagowa – właściwości i wartości odżywcze, kalorie

2020-07-27 11:31 Monika Majewska

Fasolka szparagowa, zarówno żółta, jak i zielona, jest źródłem witamin i składników odżywczych. Jest szczególnie polecana cukrzykom i kobietom w ciąży. Jakie właściwości i wartości odżywcze ma szparagówka? Ile ma kalorii?

Fasolka szparagowa jest odmianą fasoli zwykłej. Jej właściwości i wartości odżywcze były doceniane już w Ameryce Środkowej i Południowej, gdzie jest hodowana od ponad 7000 lat.

Fasolka szparagowa została sprowadzona do Europy przez hiszpańskich żeglarzy i już pod koniec XVI wieku stała się popularnym warzywem we Francji. Obecnie jest uprawiana w prawie wszystkich krajach świata, głównie azjatyckich, takich jak Chiny, Indonezja i Indie.

Spis treści

  1. Fasolka szparagowa - żółta czy zielona?
  2. Fasolka szparagowa - właściwości
  3. Fasolka szparagowa a cukrzyca
  4. Fasola szparagowa zielona - kalorie i wartości odżywcze

Fasolka szparagowa - żółta czy zielona?

W Polsce występują dwie odmiany fasolki szparagowej: żółta, która charakteryzuje się kremowym, delikatnym smakiem, i zielona, która jest bardziej wyrazista w smaku.

Czym jeszcze różnią się obie odmiany szparagówki? Zielona zawiera więcej witaminy A i kwasu foliowego niż żółte strączki fasoli, dlatego jest zalecana kobietom w ciąży, osobom chorym na cukrzycę, a także tym z niedoborem żelaza. Z kolei żółta szparagówka jest bogatsza w potas i fosfor.

Fasolka szparagowa - właściwości

  • Ma działanie przeciwnowotworowe

Zielone ziarna fasolki są bogate w witaminę C, E i A, która w fasolce występuje głównie pod postacią beta-karotenu, czyli prowitaminy A.

Ponadto zawierają silne przeciwutleniacze - flawonoidy. Dzięki temu chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, a tym samym opóźniają proces starzenia się skóry i zmniejszają ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

  • Wspomaga trawienie

Zielone ziarna szparagówki są bogate w błonnik, który wspomaga procesy trawienne, dlatego każdy, kto zmaga się np. z zaparciami, może włączyć fasolkę do diety.

Poza tym wysoka zawartość manganu pomaga organizmowi skutecznie wchłaniać składniki odżywcze z pokarmu, takie jak witaminy z grupy B i E i magnez. Ponadto szparagówka zawiera witaminę C i beta-karoten, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Niestety fasolka powoduje wzdęcia, dlatego ludzie otyli i cierpiący na schorzenia układu pokarmowego nie powinni jej spożywać zbyt często.

  • Obniża poziom cholesterolu

Zawarte w fasolce potas, kwas foliowy, przeciwutleniacze, witamina B6, magnez i ryboflawina skutecznie wspomagają pracę układu krążenia, m.in. obniżają wysokie ciśnienie krwi i zapobiegają udarom mózgu.

Ponadto regularne spożycie fasolki pomaga w obniżeniu poziomu złego cholesterolu, zwłaszcza trójglicerydów, co zapobiega miażdżycy i zawałom serca.

  • Wzmacnia układ odpornościowy

Dzięki zawartości witaminy C szparagówka wzmacnia układ odpornościowy, który w organizmie jest pierwszą linią obrony przed większością chorób, w tym chorób nowotworowych.

Poza tym świeża fasolka zawiera aglutyninę, która pełni ważną rolę w budowaniu odporności organizmu.

  • Wspomaga leczenie artretyzmu

Ugotowane strączki fasoli działają moczopędnie i przyspieszają usuwanie kwasu moczowego z organizmu, dzięki czemu wspomagają leczenie artretyzmu, czyli skazy moczanowej, a także chorób nerek i pęcherza moczowego. Ponadto szparagówka stymuluje prawidłowy przepływ moczu, co z kolei pomaga organizmowi szybciej pozbyć się toksyn z organizmu.

  • Łagodzi objawy PMS i menopauzy

Witamina K pomaga stymulować krzepliwość krwi, dlatego fasolka zmniejsza krwawienie podczas menstruacji. Może również pomóc w walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS) i złagodzić jego objawy, takie jak drażliwość i częste zmiany nastroju.

Dodatkowo fasolka zawiera związek zbliżony budową do żeńskich hormonów, które obniżają częstotliwość uderzeń gorąca, które występują podczas menopauzy.

  • Wspomaga odchudzanie

Fasolka szparagowa zielona w 100 g zawiera tylko 31 kcal. Wszystko dlatego, że w 90% składa się z wody. Ponadto jest bogatym źródłem potasu, który wzmaga wydalanie toksyn z organizmu.

  • Polecana dla dzieci i kobiet w ciąży

Witamina K zwiększa wchłanianie wapnia, co zapobiega utracie gęstości kości. Ponadto białko fasolki ma skład zbliżony do składu białka znajdującego się w mięsie, w związku z tym można nią zastąpić drób czy wołowinę, np. w jadłospisie małego dziecka, które potrzebuje zbilansowanej diety, by zdrowo rosnąć.

Szparagówka, szczególnie odmiana zielona, jest bogata w kwas foliowy. Dlatego zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej.

Fasolka szparagowa a cukrzyca

Szparagówka ma niski indeks glikemiczny (IG 15). Zawarte w szparagówce białko pomaga kontrolować poziom cukru we krwi, dlatego po jej zjedzeniu następuje bardzo powolny wzrost poziomu cukru, a co za tym idzie - nie są potrzebne duże ilości insuliny, by go przetworzyć.

Te właściwości są szczególnie ważne we wczesnej fazie choroby.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

Fasola szparagowa zielona - kalorie i wartości odżywcze

Wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 31 kcal
Białko ogółem - 1.83 g
Tłuszcz - 0.22 g
Węglowodany -  6.97 g (w tym cukry proste 3.26)
Błonnik - 2.7 g

Witaminy

Witamina C – 12.2 mg
Tiamina – 0.082 mg
Ryboflawina – 0.104 mg
Niacyna - 0.734 mg
Witamina B6  - 0.141 mg
Foliany -  33 µg
Witamina A – 690 IU
Witamina E – 0.41 mg
Witamina K - 43.0 µg

Minerały

Wapń – 37 mg
Żelazo - 1.03 mg
Magnez - 25 mg
Fosfor - 38 mg
Potas - 211 mg
Sód – 6 mg
Cynk - 0.24 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Czytaj też:

Ważne

Nie należy jeść surowej fasolki szparagowej, ponieważ zawiera fazynę - toksyczne białko roślinne (toksalbuminę), które zostaje zneutralizowane dopiero podczas gotowania.

Polecamy e-poradnik
Strączki pod lupą

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • jak gotować warzywa strączkowe
  • czy należy je przedtem moczyć
  • które ugotują się najszybciej
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
ela
|

zjadlam dzisiaj i mnie wzdelo

Czarnuszka
|

Błąd, fasolka szparagowa ma IG 30

Irek
|

Mam pytanie odnośnie IG fasolki szparagowej. Jedne źródła podają, że jest ona na poziomie 15, natomiast inne - 71. Różnica jest ogromna. Oczywiście interesuje mnie info na temat fasolki gotowanej, bo przecież surowej się nie je. Proszę o odpowiedź.

Nań
|

Przyda się to .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'!!!!!!!!!!!!kmoijnhbuygvftcdxrezswaqpl

Smakoszka
|

Dziękuję za szczegółową informację o fasoli szparagowej ( w tym o różnicach między żółtą, a zieloną). Przyznaję, że wyjątkowo ciągnęło mnie do fasoli szparagowej w czasie ciąży - wówczas nie rozumiałam dlaczego. Teraz już wiem.

MN
|

dzieki tym informacjom wprowadzilam fasolke do codziennej diety -polecam