INDEKS GLIKEMICZNY - ważna broń w walce z cukrzycą

2009-07-06 16:43 Materiały promocyjne

Za pomocą pojęcia indeks glikemiczny klasyfikuje się produkty spożywcze w zależności od tego, w jaki sposób wpływają na wzrost poziomu cukru we krwi. Znajomość indeksu glikemicznego przyda się nie tylko osobom chorym na cukrzycę. To również istotna pomoc podczas komponowania menu dla osób z nadwagą i otyłością.

Dzięki niewielkiemu wysiłkowi możesz nie tylko zmniejszyć masę ciała, zredukować tkankę tłuszczową i obniżyć indeks BMI - oblicz swój wskaźnik BMI, ale możesz przede wszystkim zadbać o swoje zdrowie i zminimalizować ryzyko wystąpienia w przyszłości groźnej choroby przewlekłej - cukrzycy. Jeśli już masz cukrzycę, to indeks glikemiczny powinien być podstawą przy komponowaniu posiłków.

Co to jest indeks glikemiczny?

Pojęcie indeks glikemiczny (ang. glycemic index- GI) użyte zostało po raz pierwszy w  1981 roku i skierowane było tylko do diabetyków, a jego rozszerzona definicja wprowadzona została przez FAO/WHO dopiero w 1997 roku. Za jego pomocą dokonuje się klasyfikacji produktów spożywczych w zależności od tego w jakim stopniu wpływają na wzrost poziomu glukozy we krwi po ich bezpośrednim spożyciu. IG odnosi się tylko do węglowodanów, ponieważ ani białko ani tłuszcze nie powodują skoku poziomu glukozy. Takie stężenie określa się mianem glikemii. Przeciętnie jej wielkość zamyka się w przedziale 4,5-5,5 mmol/l, a po spożyciu posiłku bogatego w węglowodany, może wzrosnąć nawet do 6,5-7,2 mmol/l. A więc - im indeks glikemiczny danego produktu wyższy, tym poziom glukozy we krwi wzrasta szybciej po jego spożyciu.

Indeks glikemiczny produktów a poziom cukru

Sytuacja, gdy w organizmie występuje zbyt niskie stężenie glukozy nazywa się hipoglikemią, natomiast gdy jest ono za wysokie, mamy do czynienia z hiperglikemią, która jest zjawiskiem bardzo niekorzystnym. W przypadku jej zaistnienia, organizm reaguje samoczynnie by przywrócić odpowiedni poziom glukozy. Trzustka zaczyna zwiększać wydzielanie insuliny, która sprawia, że glukoza z krwi wnika do tkanki mięśniowej i tłuszczowej. 
Spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym powoduje powolny wzrost poziomu glukozy we krwi, co przyczynia się do małego wydzielania insuliny, co ma z kolei wpływ na szybsze zużywanie rezerw tłuszczowych organizmu i jednoczesną utratę wagi.

Zalecenie dla cukrzyków: spożywanie pokarmów o niskim indeksie glikemicznym

Hiperglikemia jest powodem niezdiagnozowanej lub źle kontrolowanej cukrzycy, choroby wyjątkowo groźnej i podstępnej. Lekarze wyróżniają trzy rodzaje cukrzycy (1, 2 i cukrzyca ciężarnych), ale to właśnie typ drugi stanowi 85-95% wszystkich przypadków zachorowań. Najważniejszym objawem cukrzycy jest podwyższenie stężenia glukozy we krwi. W zależności od stopnia zaawansowania choroby może ono występować jedynie bezpośrednio po spożyciu węglowodanów lub niezależnie od tego. Innymi objawami są częstomocz, zwiększone pragnienie, polifagia, ketonuria, zaburzenia wzroku i nadmierne wysychanie skóry. Ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 może być zminimalizowane za sprawą odpowiedniej diety, utrzymywania stałej, prawidłowej masy ciała, spożywania nienasyconych kwasów tłuszczowych omega - 3  i odpowiedniej ilości błonnika. Konieczna jest również aktywność fizyczna. Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne, w swoich wytycznych odnośnie profilaktyki przeciwcukrzycowej, wśród działań prewencyjnych wymienia również umiarkowane spożycie alkoholu (jego nadmiar działa z drugiej strony zupełnie odwrotnie). Wśród zaleceń wymieniane jest również spożywanie pokarmów o niskim indeksie glikemicznym.

Znajomość indeksu glikemicznego produktów przyda się w komponowaniu diety

Nie sposób zapamiętać wartości indeksu glikemicznego wszystkich produktów spożywczych, ale warto pamiętać o kilku prawidłowościach, które przydadzą się w komponowaniu zdrowej diety. Warto wiedzieć, że produkty spożywane na surowo mają znacznie niższy indeks glikemiczny niż produkty przetworzone - gotowane, duszone czy smażone. Należy zrezygnować z białego pieczywa, na rzecz pełnoziarnistego, które zawiera bardzo dużo błonnika, witamin i pierwiastków śladowych, mającego zdolność obniżania poziomu glukozy we krwi. Błonnik sam w sobie opóźnia ponadto przemianę węglowodanów, sprawia również, że glukoza łatwiej przedostaje się do komórek. Ważny jest też czas spożywania potrawy. Im szybciej jesz, tym szybciej glukoza wchłaniana jest do krwi.

Piramida zdrowia wskazuje orientacyjny poziom indeksu glikemicznego produktów żywnościowych

Orientacyjny poziom indeksu glikemicznego przybliża specjalnie stworzona trzywarstwowa piramida żywienia, która wskazuje, jakie produkty należy spożywać. Wszystkie produkty podzielone zostały na trzy grupy: niski indeks glikemiczny (55 lub mniej), średni indeks (56-69) i wysoki indeks glikemiczny (70 i więcej).
Podstawą zestawienia są owoce, warzywa, nasiona roślin strączkowych, chude mięso i ryby, a także produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu. Kolejnym jej piętrem są nisko przetworzone produkty zbożowe - makarony, kasze, płatki z pełnego ziarna i pieczywo razowe. Ostatnim szczeblem zestawienia jest pieczywo białe, ziemniaki i słodycze. Jest to piętro umowne, ponieważ dietetycy sugerują, aby całkowicie wyeliminować te produkty z jadłospisu. Dietetycy zalecają spożywanie produktów, których IG nie przekraczają 60.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
ewa
|

ostatnie słowo do lekarza rodzinnego? kpina???

jojo
|

weterynarz wie co dolega zwierzęciu a niby lekarz rozmawia zna objawy i i tak wyda złą diagnozę - konował czy nie

Lidia, Poznań
|

Czekolada gorzka, o zawartości kakao minimum 70% jest według tych piewców IG produktem na chudnięcie, z uwagi na Ich klasyfikację , jakoby IG takiej czekolady wynosiło około 22, czyli IG = 22.

PRAWDA RZECZYWISTA WYGLĄDA JEDNAK, OTO TAK:
Cukier spożywczy zawarty w tej czekoladzie, pomijam toksyny i wolne rodniki, podnosi WYSOKO poziom cukru we krwi po spożyciu o ok. 42% wzrostu, a organizm tworząc trójglicerydy, po wydzieleniu się nadmiernej ilości insuliny z trzustki; realizuje biologicznie znane procesy tak, iż mechanizm tych przemian tworzy OTYŁOŚĆ. Dramatu dopełnia, ogromna MASA tłuszczów zawartych w czekoladzie, która również odkłada się w komórkach tłuszczowych bezpośrednio jako tłuszcz tzw. składnik wysoko energetyczny. Proces szybkiego tycia realizuje się skutecznie i trwale, co jest oczywiste.

CZEKOLADA TAK ZAKWALIFIKOWANA, JEST NAJLEPSZYM PRZYKŁADEM NA BRAK BADAŃ:
I kpinę z inteligencji ludzi, zwłaszcza osób chorych na cukrzycę, jakoby ten produkt można spożywać w cyklu chudnięcia i konsumpcji NISKICH węglowodanów. *****

irek45
|

sama dieta to nic ! trzeba codziennie cos robic albo rower 15km,silownia albo plywanie a nie stanie w wodzie ,bieganie 4km,tenis i wiecej i wiele wiele rekreacji ! mozna mozna tylko trzeba chciec ! nawet 45 minut chodzenia tez pomaga i nie jesc po 17 -tej ! nie podjadac to wazne jest ! to choroba metaboliczna ! do tego trzeba sobie samemu pomagac na rozne mozliwe sposoby jak ciagle sie odchudzac i lykac chrom ale nie picolinate a histidinate ja go w USA kupilem w PL nie moglem szok ! i L-CARNITYNE TO NA METABOLIZM ! trzeba walczyc z cukrem na wszelkie i wszystkie fronty on wlazi jak woda !!!

Lidia, Poznań
|

TO WŁAŚNIE PRZY PROBLEMACH Z ODŻYWIANIEM, PRZY ZWALCZANIU OTYŁOŚCI, RÓWNIEŻ CUKRZYCY TYPU 2:
Niezmiernie pomocne są tabele z produktami odpowiednio prozdrowotnie, odchudzająco sklasyfikowanymi wg tzw. INDEKSU ŻYWIENIOWEGO, tj. IŻ produktu. Skuteczne i warto !! Ostatnie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego. *

Lidia, Poznań
|

PRZY CUKRZYCY WAŻNYM JEST, ABY DOSTOSOWAĆ ODŻYWIANIE DO TABEL Z TZW. NISKIMI WĘGLOWODANAMI:
Są to węglowodany, które po spożyciu podnoszą poziom cukru we krwi maksymalnie do 26% wzrostu, czyli nie nadwyrężają trzustki. Jemy niskotłuszczowo, 0% negatywnych TOKSYN, energetyczne węglowodany wyłącznie NIE przekraczające po spożyciu DOZWOLONEJ granicy; czyli 26% wzrostu. Pokarmy o właściwym doborze białek, oraz co niezmiernie istotne, nie zawierające toksyn spowalniających i zatruwających nasze organizmy.

lisa
|

Mam cukrzycę od 6 lat, 1,5 roku temu zaszłam w ciąże - też byłam przerażona:czasem miałam45 a czasem 300 i bałam się o dzidziusia a tymczasem dziecko o mało nie zginęło przy porodzie kiedy lekarze kazali mi rodzić naturalnie a mała miała pępowinę dookoła szyi i dostała 3 pkt Apgar i nie była to wina cukrzycy - dziś jest 10cio miesięczna dziewczynką która raczkuje stoi duzo gaworzy - głowa do góry wszystkie mamy z cukrzycą!!!

kaja83
|

Jestem w siódmym miesiącu ciąży .Dwa dni temu dowiedziałam się że mam cukrzyce i jestem przerażona.

jaga
|

dowiedzialam sie duzo,jestem zadowolona,