Dieta w niedoczynności tarczycy: przykładowy jadłospis

2019-10-04 9:48 Iza Czajka

Niedoczynność tarczycy powoduje dolegliwości metaboliczne i to dlatego w leczeniu tak ważna jest dieta. Aby poprawić metabolizm, należy zwiększyć podaż jodu i suplementów hormonu tarczycy. Jak powinna być skomponowana dieta w niedoczynności tarczycy? Jeśli masz niedoczynność tarczycy wypróbuj przykładowy jadłospis.

Dieta w niedoczynności tarczycy powinna zawierać dużo jodu i zwiększoną ilość białka - te warunki spełnia przykładowy jadłospis, który prezentujemy poniżej. Jeśli szybko tyjesz, masz bladą i suchą skórę, problemy z koncentracją, często doznajesz uczucia zimna i ociężałości, wybierz się do endokrynologa i zbadaj poziom hormonów tarczycy. Objawy te wskazują bowiem na niedoczynność tarczycy (niewielkiego gruczołu położonego na wysokości krtani). Leczenie tego schorzenia polega na zwiększeniu podaży jodu i suplementacji hormonów tarczycy.

Spis treści:

    1. Dieta w niedoczynności tarczycy: dużo jodu
    2. Dieta w niedoczynności tarczycy: przykładowe jadłospisy
    3. Dieta w niedoczynności tarczycy: produkty zakazane
    4. Dieta w niedoczynności tarczycy: białko to podstawa

Sprawdź, jak wygląda właściwa dieta w niedoczynności tarczycy, jakie składniki żywieniowe są ważne, a jakich unikać. Przekonaj się, jak wyglądają przykładowe jadłospisy uwzględniające zwiększone zapotrzebowanie na jod i białko.

Dieta w niedoczynności tarczycy: dużo jodu

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze bowiem udział w produkcji hormonów tarczycy: tyroksyny i trójjodotyroniny, które w sposób wielokierunkowy wpływają na wzrost i rozwój ustroju, a także na jego metabolizm (przemianę materii).

Organizm potrzebuje ok. 160 μg jodu dziennie (jeśli jesteś w ciąży lub karmisz to 180–200 μg). Powinien być on dostarczony z pożywieniem lub drogą wziewną. Najlepszym jego źródłem są niewątpliwie ryby morskie i owoce morza – w Polsce średnia zawartość tego pierwiastka w rybach to (na 100 g produktu): dorsz 110 μg, łosoś 44 μg, płastuga 52 μg, makrela wędzona 40 μg, śledź 30 μg.

Jest to jedyne naturalne pewne źródło jodu w żywności, ponieważ zawartość tego pierwiastka w warzywach, owocach oraz produktach zbożowych i mlecznych jest zmienna i w dużym stopniu zależy od miejsca uprawy lub hodowli. Gdy gleba jest uboga w jod, rośliny na niej rosnące również będą zawierały go niewiele. Z kolei zawartość jodu w mleku i produktach mlecznych zależy od jego obecności w paszy, którą karmione są krowy.

W celu dostarczenia tego deficytowego składnika w wielu krajach joduje się sól kuchenną, dodaje się go do gotowych produktów, stosuje suplementację preparatami zawierającymi jod, zwłaszcza w stosunku do osób najbardziej zagrożonych (przede wszystkim kobiet w ciąży), joduje się też paszę dla zwierząt.

Źródłem jodu mogą być również niektóre gatunki wód mineralnych, dlatego warto sprawdzić na etykiecie, czy dana woda mineralna zawiera jod, i wprowadzić ją do codziennego jadłospisu.

Czytaj też:

Polecamy
Jesz co lubisz - banner kwadrat

Autor: Time S.A.

Skorzystaj z wygodnych diet online Poradnika Zdrowie opracowanych specjalnie dla osób zmagających się z niedoczynnością tarczycy. Dzięki nim schudniesz, ograniczysz nieprzyjemne skutki choroby i poprawisz samopoczucie. Diety te są opracowane zgodnie z najnowszymi zaleceniami i standardami instytutów naukowo-badawczych.

Dieta w niedoczynności tarczycy: przykładowe jadłospisy

Jadłospis dostarczający odpowiednią ilość jodu

Jadłospis białkowy

Wartość odżywcza: energia 1406 kcal, białko 93 g, tłuszcze 43 g, węglowodany 180 g

Dieta w niedoczynności tarczycy: produkty zakazane

Niektóre produkty spożywcze zawierają substancje wolotwórcze, które mogą ograniczać przyswajanie jodu z pożywienia. Należą do nich:

Dotyczy to przede wszystkim warzyw surowych. Gotowanie zmniejsza bowiem zawartość tych niekorzystnych substancji o ponad 30%. Osoby, u których rozwinęło się wole proste lub stwierdzono niedobór jodu, powinny znacznie ograniczyć spożywanie tych warzyw, a ponadto orzeszków ziemnych i gorczycy (one również są bogate w substancje wolotwórcze).

Dieta w niedoczynności tarczycy: białko to podstawa

Białko powinno stanowić 15% wszystkich spożywanych przez ciebie kalorii. Taki poziom w diecie, gwarantuje wysokie tempo przemian metabolicznych. Poza tym białko stymuluje produkcję hormonu wzrostu odpowiedzialnego za spalanie tkanki tłuszczowej. Podstawą diety przy niedoczynności tarczycy jest więc zwiększenie dziennej podaży białka do poziomu 80-100 g. Przy takiej ilości musisz jednak pamiętać o wypijaniu przynajmniej 1,5 litra wody mineralnej (ochrona nerek).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Dorota Witkowska
|

Bardzo starsza pani doktor mnie pochwaliła za jod, młodsza załamała ręce. Jak widać są dwie szkoły. Wolę starszą.

Dorota Witkowska
|

płynu Lugola, jodyny

Lilijka
|

Tez wlasnie obilo mi sie to o uszy, ogolnie nadmierne picie mleka wbrew pozorom w niczym nam nie pomaga.

Lulcia89
|

Przyznam się, że artykuł jest bardzo ciekawy. Jednakże wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem byłoby trochę bliższe zapoznanie się z naszym organizmem. Czego tak naprawdę on wymaga? Co jest mu potrzebne do prawidłowego funkcjonowania? A co tak naprawdę jest zbędne z produktów, które mu dostarczamy.

Ania Bilchuk
|

Figi zawieraja znaaaaacznie wkecej wapnia niz mleko dla cielat. Latwiej przyswajalnego wapnia niz pokarm dla zwierzat. Przestarzale Dane dla niedoinformowanych biednych ludzi...

obiektywna
|

Czy soczewicę i ciecierzycę można jeść przy niedoczynności tarczycy?

mags
|

Czy zdajesz sobie sprawe z tego, ze twoja wypowiedz nie ma sensu? Gramatycznie nie m szans zrozumiec o ci chodzi.

mmm
|

Też mam niedoczynność tarczycy i nie rozumiem dlaczego jedni tyją a inni mają wagę w normie lub chudną może ktoś zna odpowiedź?

Paulina
|

Ja tez przy hashimoto i niedoczynnosci tarczycy mam problemy zeby przytyc. A jak nie biore lekow to jestem w ciagu tygodnia o 5kg lzejsza i wygladam jak wieszak a jem naprawde duzo.

Paula
|

U mnie niedawno stwierdzono niedoczynność tarczycy co mnie bardzo zdziwiło, mówi się o wzroście wagi przy tym schorzeniu podczas gdy ja przy wzroście 160 cm ważę zaledwie 43 kg...