Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafior?

2019-07-18 11:04 Monika Majewska

Kalafior to warzywo, którego właściwości i wartości odżywcze powinien docenić każdy z nas. Kalafior ma działanie przeciwnowotworowe, co zostało udowodnione naukowo. Ponadto kalafior pomoże ochronić przed wrzodami i pomóc osobom z reumatyzmem. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma kalafior i kto nie powinien go jeść.

Kalafior to warzywo, którego właściwości odżywcze doceniono już w 600 r. p.n.e. Wówczas był uprawiany w Azji Mniejszej, skąd przywędrował do Włoch, a w XVI w. został zawieziony do Francji oraz innych krajów europejskich, w tym także do Anglii. Z kolei Anglicy na początku XVII w. zawieźli kalafiory do Ameryki Północnej, gdzie obecnie są uprawiane, podobnie jak we Francji, Włoszech, Indiach, Chinach, Kanadzie oraz Meksyku.

Kalafior może zapobiec rakowi prostaty i pęcherza

Kalafior należy do grupy pokarmów roślinnych o najsilniejszym potencjale antynowotworowym. Potwierdzają to badania naukowe. Spożywanie kalafiora, a także brokułów, może zmniejszyć ryzyko rozwoju agresywnego raka prostaty - przekonują naukowcy z Ameryki Północnej i Kanady na łamach pisma "Journal of the National Cancer Institute". Ich zdaniem kalafiory i brokuły zawierają wiele substancji, które mogą mieć działanie przeciwnowotworowe.

Również badacze z Rutgers' Ernest Mario School of Pharmac są zdania, że kalafior to skuteczna broń w profilaktyce raka prostaty, zwłaszcza w połączeniu z curry. Jak wynika z badań, występująca w tej popularnej przyprawie substancja - kurkumina - może zapobiegać rozwojowi nowotworów, zwłaszcza w połączeniu z izotiocyjanianem fenetylowym (PEITC) - substancją, która występuje w warzywach, takich jak kapusta, brukselka, kalafior, brokuły czy  rzepa.

Za ostry aromat i smak kalafiora odpowiadają glukozynolaty - związki zawierające siarkę

Z kolei amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Stanu Teksas, którzy wyniki swoich badań opublikowali w "International Journal of Cancer", twierdzą, że kalafior może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka pęcherza. To zasługa roślinach przeciwutleniaczy z grupy izotiocyjanów (do których należy m.in sulforafan), które neutralizują wolne rodniki, mogące przyczynić się do rozwoju nowotworów. Warto wiedzieć, że substancję tę zawierają także kapusta i inne spokrewnione z nią warzywa z rodziny krzyżowych, np. brukselka i rzodkiewka.

Poza tym ustalono, że dzienne spożycie 50 g warzyw nieskrobiowych (w tym kalafiora) zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory jamy ustnej, gardła i krtani o 28 proc.

Warto wiedzieć, że poza izotiocyjanami, innymi związkami o właściwościach przeciwnowotworowych, które zawiera kalafior, są indole. Zarówno te pierwsze, jaki drugie powstają w wyniku rozkładu substancji o nazwie glukorafaniny, które w największych ilościach występuje w brokułach, kapuście czerwonej i właśnie kalafiorze. Glukorafaniny to związki siarkowe odpowiedzialne za charakterystyczny zapach kalafiorów.

To ci się przyda

Wartości odżywcze kalafiora gotowanego (w 100 g)

Wartość energetyczna - 23 kcal
Białko ogółem - 1.84 g
Tłuszcz - 0.45 g
Węglowodany - 4.11 g (w tym cukry proste 2.08)
Błonnik - 2.3 g

Witaminy

Witamina C – 44.3 mg
Tiamina – 0.042 mg
Ryboflawina – 0.052 mg
Niacyna - 0.410 mg
Witamina B6  - 0.173 mg
Kwas foliowy -  44 µg
Witamina A – 12 IU
Witamina E – 0.07 mg
Witamina K - 13.8 µg

Minerały

Wapń – 16 mg
Żelazo - 0.32 mg
Magnez - 9 mg
Fosfor - 32 mg
Potas - 142 mg
Sód – 15 mg
Cynk - 0.17 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Rederence

Kalafior mogą ochronić przed wrzodami

Po kalafior powinny sięgać osoby zmagające się z wrzodami. Ww. izotiocyjany posiadają silne właściwości bakteriostatyczne i niszczą Helicobacter pylori – bakterie, które mogą się przyczynić do rozwoju wrzodów. Poza tym mogą ochronić przed innymi schorzeniami układu pokarmowego, takimi jak zapalenie błony śluzowej żołądka, zapalenie przełyku, a nawet rak żołądka - przekonują naukowcy z Johns Hopkins University School of Medicine w Baltimore (USA).

Kalafior a reumatoidalne zapalenie stawów

Naukowcy przez ponad 10 lat obserwowali grupę starszych kobiet i odkryli, że u pacjentek jedzących większe ilości warzyw z rodziny kapustowatych ryzyko zachorowania na RZS jest mniejsze. Ponadto warzywo to jest zalecane w diecie osób zmagających się z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Ważne

Kalafior jest ciężkostrawny i powoduje gazy

Kalafior jest ciężkostrawny, dlatego lepiej nie jeść go na kolację. Poza tym ma właściwości gazotwórcze. Aby je złagodzić, kalafior należy podać z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem.

Kalafior a cukrzyca

Indeks glikemiczny kalafiora wynosi 15, dlatego cukrzycy mogą po niego sięgać bez ograniczeń. Warzywo to jest polecane nawet w diecie Montignaca, czyli diecie, która zakłada spożywanie produktów o niskim IG.

Kalafior nie dla osób z chorobami tarczycy

Kalafior - razem z innymi warzywami z rodziny kapustnych, takimi jak kapusta, brokuły, zalicza się do grupy warzy wolotwórczych. Zawierają one  substancje, które zaburzają wchłanianie jodu z pożywienia. W związku z tym spożywanie ich, ale w dużej ilości, może dawać objawy niedoczynności tarczycy. Ja jednak przekonują niektórzy specjaliści, okazjonalne spożycie niewielkiej ilości warzyw kapustnych nie ma znaczenia i nie powinny być szkodliwe dla zdrowia osób zmagających się z chorobami tarczycy.

To ci się przyda

Kalafior - jak wybrać i przechowywać?

Kupując kalafior, należy zwrócić uwagę na to, by główka była biała lub kremowa (odmiana biała kalafiora), a przy tym twarda, zwarta i ciężka. Warto wiedzieć, że kalafior występuje w różnych odmianach i kolorach - od białego, przez jasnozielony, aż po fioletowy.

Kalafior należy przechowywać w lodówce, do góry łodygą, co zapobiegnie gromadzeniu się wilgoci i szybkiemu psuciu. Najlepiej trzymać go w komorze na warzywa i owoce i zjeść w ciągu 5 dni od zakupu

Kalafior - zastosowanie w kuchni

Kalafiory można jeść na surowo, maczając je w dipie lub sosie do sałatek. Surowe różyczki kalafiora można dodawać do sałatek, gotowane są składnikiem zup, zapiekanek oraz tart. Kalafior można także rozgnieść razem z puree z ziemniaków, jednak w naszym kraju najczęściej podawany jest po ugotowaniu z zezłoconą na maśle bułką tartą.

WYPRÓBUJ PRZEPIS>>Kalafior z masłem - inaczej

To ci się przyda

Kalafior - jak go ugotować?

  • odetnij różyczki od łodygi, a następnie umyj je na sitku pod zimną, bieżącą wodą
  • gotuj kalafior na parze nie dłużej nie 3-4 minuty. Jeśli będziesz gotować dłużej, nie unikniesz przykrego zapachu, jednak co najważniejsze - utracisz wiele składników odżywczych, w tym przeciwnowotworowy sulforafan
  • gotowanie kalafiorów w aluminiowym garnku powoduje jego żółknięcie, natomiast po gotowaniu w żelaznym garnku kalafior robi się sinozielony
  • kalafior nie powinien być gotowany pod przykryciem. Pogarsza się wówczas smak potrawy. Wszystko z powodu sporej zawartość siarki, uwalnianej podczas gotowania

Kalafior zapiekany pod koperkowym beszamelem

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Bibliografia:

1. Grotto D., 101 produktów dla zdrowia i życia, peł. Olejnik D., wyd. Vesper, Poznań 2010
2. Kałędkiewicz E., Lange E., Znaczenie wybranych związków pochodzenia roślinnego w diecie zapobiegającej chorobom nowotworowym, "Postępy Fitoterapii" 2013, nr 1

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
moni
|

oh, jak się czyta te komentarze to się myśli, że same cebule po kraju pełzają. Dobrze, że dajmy na to książki nie mają możliwości komentowania pod spodem, tak bardzo chcemy, żeby nasza opinia była wygłoszona i zauważona. Podali formę podania, przygotowania. I każdy kurde z nas je zupki kalafiorowe, kalafior na surowo i w każdym możliwie innym wydaniu. To teraz pieprzycie takie farmazony, że to gotowane to fe bo witaminek nie ma, to surowe to fe bo pryskane. a weźcie się z tym pieprzeniem w bambus wstrzymajcie, bo aż szkoda czytać.

kk
|

jest to poparte dobrą literaturą, czy zasłyszanymi opowieściami od starych indian ? bzdrua, zwłaszcza że dzisiaj dużo warzyw jest pryskanych

Paulina
|

Gotowanie zabija wszystko co żywe. Jak jeść warzywa i owoce, to tylko na surowo.