Biały mak: właściwości. Gdzie go kupić i jak przygotować?

2019-11-08 11:47 Marzena Masna

Biały mak nie cieszy się dużą popularnością ze względu na niższą dostępność. A szkoda, bo mak biały, podobnie jak mak niebieski zawiera cenne składniki odżywcze i jego spożywanie jest korzystne dla zdrowia. Poznaj właściwości białego maku i dowiedz się, jak można go przygotowywać i gdzie go kupić.

Spis treści:

  1. Biały mak: wartość odżywcza
  2. Biały mak: właściwości zdrowotne
  3. Biały mak: dla kogo niewskazany?
  4. Biały mak: jak przygotować?
  5. Biały mak: gdzie kupić?

Biały mak to druga obok maku niebieskiego główna odmiana tego produktu. Jest on charakterystyczny dla kuchni wschodniej, szczególnie dużą popularnością cieszy się w kuchni indyjskiej.

Smak białego maku jest nieco delikatniejszy i słodszy niż maku niebieskiego, dlatego wykorzystuje się go głównie w cukiernictwie jako nadzienie do ciast, ciasteczek, bułek, tortów. To także składnik rogali świętomarcińskich - produktu o chronionej nazwie pochodzenia, wpisanego na listę chronionych oznaczeń geograficznych i wypiekanego 11 listopada (w dniu Św. Marcina).

Biały mak znajduje się również w kutii, potraw z makaronu i ryżu. W kuchni indyjskiej stosuje się go do zagęszczania sosów oraz jako dodatek do potraw mięsnych i rybnych.

Ziarenka maku białego są drobne, twarde i przybierają kształt nerki, są trochę mniejsze od ziaren maku niebieskiego.

Biały mak: wartość odżywcza

Biały mak jest bogatym źródłem witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - to warunkuje jego walory zdrowotne, mimo że jest on bardzo kaloryczny, bo 100 g maku to aż 525 kcal.

Mak charakteryzuje się wysoką zawartością miedzi, wapnia, i fosforu. W 100 g maku znajduje się 1,627 mg miedzi, co pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek w 181%, 1438 mg wapnia- 144% dziennego zapotrzebowania oraz 870 mg fosforu - 124% dziennego zapotrzebowania.

Biały mak to doskonałe źródło żelaza, magnezu i cynku. Jest również bogaty w witaminy, głównie w witaminy z grupy B, w tym foliany.

Warto wiedzieć

Biały mak - kalorie i wartości odżywcze w 100 g maku

  • Wartość kaloryczna - 525 kcal
  • Białko - 17,99 g
  • Tłuszcze - 41,56 g

- Tłuszcze nasycone 4,517 g

- Tłuszcze jednonienasycone 5,982 g

- Tłuszcze wielonienasycone 28,569 g

  • Węglowodany - 28,13 g
  • Błonnik - 19,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

  • Fosfor - 870,0 mg (124%)
  • Potas - 719,0 mg (21%)
  • Sód - 26,0 mg (2%)
  • Wapń - 1438,0 mg (144%)
  • Żelazo - 9,76 mg (98%)
  • Magnez - 347,0 mg (87%)
  • Cynk - 7,9 mg (72%)
  • Miedź - 1,627 mg (181%)
  • Selen - 13,5 µg (25%)

Witaminy

  • Witamina C - 1,0 mg (1%)
  • Witamina B1 - 0,854 mg (66%)
  • Witamina B2 - 0,1 mg (8%)
  • Niacyna - 0,896 mg (6%)
  • Kwas pantotenowy - 0,324 mg (6%)
  • Witamina B6 - 0,247 mg (19%)
  • Witamina B12 - 0,0 µg (0%)
  • Foliany - 82,0 µg (21%)
  • Witamina A - 0,0 µg (0%)
  • Witamina E - 1,77 mg (18%)

Źródło: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Biały mak: właściwości zdrowotne

  • zapobieganie zaparciom i przyspieszenie pasażu jelitowego, dzięki obecności błonnika pokarmowego;
  • obniżanie stężenia cholesterolu LDL oraz wpływ na regulację stężenia insuliny i glukozy we krwi, przez wysoką zawartość błonnika pokarmowego;
  • pozytywny wpływ na układ kostny, dzięki wysokiej zawartości wapnia;
  • łagodzenie stanów zapalnych, gorączki, bólów zębów, bólu stawów, wymiotów i nudności;
  • obniżanie stężenia cholesterolu całkowitego i podwyższanie stężenia cholesterolu HDL, co jest warunkowane wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych;
  • dobroczynny wpływ na układ krążenia: wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i obniża ciśnienie tętnicze krwi, przez obecność fosforu, cynku i witamin z grupy B;
  • pozytywny wpływ na układ krążenia, tworzenie i funkcjonowanie czerwonych krwinek, metabolizm tłuszczu, dzięki wysokiej zwartości miedzi;
  • poprawa funkcjonowania układu nerwowego oraz łagodzenie objawów bezsenności.

Biały mak: dla kogo niewskazany?

Mimo korzystnych właściwości zdrowotnych biały mak nie jest produktem polecanym dla wszystkich. Szczególnie ostrożne powinny być osoby zażywające leki, ponieważ mak może wchodzić z nimi w interakcje, co może być niebezpieczne dla zdrowia.

Dodatkowo mak jest ciężkostrawny, dlatego nie powinno się go włączać do diety dzieci poniżej 2. roku życia, osób na diecie lekkostrawnej oraz osób z chorobami układu pokarmowego. Także kobiety ciężarne powinny spożywać mak z umiarem, mimo że jest on dobrym źródłem kwasu foliowego.

Biały mak: jak przygotować?

Biały mak, wykorzystywany jako dodatek do sałatek, granoli, musli, ciasteczek, muffinek czy jako posypka do wypieków najlepiej przed dodaniem poddać krótkiemu prażeniu na patelni lub pieczeniu, co spotęguje jego smak i aromat.

Natomiast mak biały stosowany jako nadzienie do ciast należy przed zmieleniem zalać wrzątkiem, pozostawić na kilka godzin oraz odsączyć nadmiar wody. Innym sposobem przygotowania maku do ciast jest zalanie go gorącą wodą i gotowanie przez około pół godziny od momentu zagotowania.

Biały mak: gdzie kupić?

Mak biały można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, supermarketach lub w sklepach internetowych. Ze względu na to, że jest to produkt wysokiej jakości jest też dość drogi - za 1 kg maku białego trzeba zapłacić około 18-22 zł zaś za 1 kg maku BIO nawet 70 zł.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Polecamy
Jesz co lubisz - banner kwadrat

Autor: Time S.A.

  • Diety dostępne bez wychodzenia z domu
  • Listy zakupowe dostosowane do typu diety
  • Baza ponad 2000 posiłków
  • Niezbędne informacje na temat składników
  • Opieka specjalistów ds. żywienia
  • Możliwość integrowania diety z planem treningowym
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE