Przegrzebki - wartości odżywcze, kalorie

2019-09-10 14:38 Marzena Masna, dietetyk

Przegrzebki (muszle Świętego Jakuba) mają liczne wartości odżywcze. To dobre źródło białka, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych. Dodatkowo są niskokaloryczne i zawierają małą ilość cholesterolu. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto jeść przegrzebki.

Spis treści

  1. Przegrzebki - wartości odżywcze
  2. Przegrzebki - właściwości zdrowotne
  3. Przegrzebki - przeciwwskazania
  4. Przegrzebki a ciąża
  5. Przegrzebki - zastosowanie w kuchni

Przegrzebki (muszle Świętego Jakuba) należą do jednych z najbardziej popularnych owoców morza. Charakteryzują się jędrnym, białym, lekko słodkim i delikatnym w smaku mięsem oraz obecnością czerwono-pomarańczowej ikry, określanej jako „koral”. Często „koral” jest usuwany z przegrzebków, dlatego większość tych owoców morza dostępnych na rynku go nie zawiera.

Przegrzebki mają liczne wartości odżywcze. To bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka (12,06 g/100 g). Przegrzebki zawierają aminokwasy egzogenne, które nie są wytwarzane przez organizm. Z powodzeniem mogą być traktowane jako zamiennik mięsa czerwonego oraz drobiowego w diecie.

Zaletą przegrzebków jest także wysoka zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (0,13 g/ 100 g), w tym kwasów omega-3, dzięki czemu mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy

Poza tym przegrzebki są bogate w witaminę B12. 100 g tych owoców morza pokrywa dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na tę witaminę w prawie 60%. Przegrzebki to także źródło fosforu i selenu. Ponadto przegrzebki dostarczają potasu, cynku i magnezu. Niestety są też bogate w sód.

Przegrzebki - wartości odżywcze

w 100 g
Wartość energetyczna 69 kcal
Białko 12,06 g
Węglowodany 3,18 g
Tłuszcz 0,49 g
tłuszcze nasycone 0,128 g
tłuszcze jednonienasycone 0,048 g
tłuszcze wielonienasycone 0,130 g
w tym omega-3 0,106 g (DHA 0,061 g)
Cholesterol 30,0 g

Źródło: USDA

Witaminy i minerały zawarte w przegrzebkach - w 100 g (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Witamina B1 0,007 mg (0,5%)
Witamina B2 0,015 mg (1%)
Witamina B3 0,703 mg (4%)
Witamina B6 0,073 mg (6%)
Witamina B12 1,41 µg (59%)
Foliany 16,0 µg (4%)
Witamina A 1,0 µg (0,1%)
Wapń 6,0 mg (0,6%)
Żelazo 0,38 mg (4%)
Magnez 22,0 mg (6%)
Fosfor 334,0 mg (48%)
Potas 205,0 mg (6%)
Miedź 0,023 mg (3%)
Sód 392,0 mg (26%)
Cynk 0,91 mg (8%)
Selen 12,8 µg (23%)

Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Przegrzebki - przeciwwskazania

Ze względu na dość wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, przegrzebki są zalecane w profilaktyce miażdżycy, reumatoidalnego zapalenia stawów, astmy i alergii.

Zwiększenie spożycia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się do zmniejszenia zdolności płytek krwi do agregacji, tym samym zmniejsza prawdopodobieństwo powstawania zakrzepów. Dodatkowo kwasy te chronią przed arytmią serca, niedokrwiennym udarem mózgu i obniżają poziom cholesterolu LDL.

Przegrzebki są też źródłem selenu - pierwiastka mającego działanie przeciwzapalne, dzięki któremu zmniejsza się ryzyko niewydolności serca, depresji, cukrzycy typu 2. Dlatego przegrzebki są świetną propozycją dla osób będących w grupie ryzyka tych chorób.

Ponadto przegrzebki są niskokaloryczne (100 g dostarcza tylko 69 kcal), dlatego sprawdzą się w diecie osób odchudzających się. Należy jednak pamiętać o właściwym przygotowaniu przegrzebków. Grillowanie i smażenie zwiększa kaloryczność potrawy i zawartość w nich tłuszczu. Jak przygotować przegrzebki, aby nie przybrać na wadze? Należy wybrać gotowanie, gotowanie na parze i pieczenie.

Przegrzebki - przeciwwskazania

Przegrzebki są bogate w sód, dlatego powinny być spożywane z umiarem przez osoby z nadciśnieniem tętniczym.

Dodatkowo przegrzebki to źródło puryn, dlatego osoby z nadwrażliwością na te związki oraz z kamicą nerkową i dną moczanową powinny ich unikać. Spożycie przegrzebków może wiązać się z zaostrzeniem choroby.

Przegrzebki a ciąża

Przegrzebki mogą być zanieczyszczone niebezpiecznymi dla płodu związkami rtęci. Metylortęć bardzo ławo pokonuje barierę krew- łożysko, co może prowadzić do uszkodzenia mózgu płodu. W związku z tym nie są zalecane kobietom w ciąży.

Przegrzebki - zastosowanie w kuchni

Przegrzebki można podawać z makaronem, ryżem, puree z warzyw, pieczywem. Świetnie sprawdzą się także jako dodatek do sałatek.

Przed podaniem przegrzebków, należy je oczyścić z błony, czarnej linii jelita oraz innych narządów, tak by nie uszkodzić ikry.

Mrożone przegrzebki przed przygotowanie należy wolno rozmrażać w lodówce lub w zimnej wodzie przez kilka godzin, co pozwoli zachować ich strukturę.

Przegrzebki można grillować, gotować, gotować na parze, smażyć lub piec. Smażenie i grillowanie tych owoców morza powinno się odbywać wolno, na średnim ogniu. Szybkie przygotowywanie przegrzebków sprawi, że będą one suche i twarde.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

W sprzedaży dostępne są przegrzebki świeże („suche” lub „mokre” z dodatkiem fosforanów w celu zachowania świeżości i jędrności) oraz mrożone. Przegrzebki mogą być sprzedawane w muszelkach i bez nich.

Świeże przegrzebki, które są dobrej jakości, powinny być kremowe, bez uszkodzeń i przebarwień, zaś żywe przegrzebki powinny mieć zamknięte muszle lub zamykające się po ich dotknięciu.

Przegrzebki mogą pochodzić z naturalnych połowów lub z hodowli. Najwięcej przegrzebków dostępnych na rynku pozyskuje się z połów u wybrzeży Stanów Zjednoczonych i Kanady oraz Japonii i Chin.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE