Krewetki - właściwości odżywcze, kalorie. Jak jeść krewetki?

2019-02-14 15:18 Marzena Masna, dietetyk

Krewetki są cenione nie tylko ze względu na smak. Krewetki mają liczne właściwości i wartości odżywcze, a przy tym niewiele kalorii. Krewetki pozytywnie wpływają na układ nerwowy i układ krążenia. Mają właściwości przeciwzapalne, antynowotworowe i opóźniające procesy starzenia. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto jeść krewetki.

Spis treści

  1. Krewetki - właściwości. Czy krewetki są zdrowe?
  2. Krewetki - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)
  3. Krewetki - dlaczego warto jeść krewetki?
  4. Krewetki - przeciwwskazania
  5. Krewetki - jak wybrać i przechowywać?
  6. Krewetki - jak obrać krewetki?
  7. Krewetki - ile gotować? Jak je przygotować?
  8. Krewetki - przepis na krewetki w białym winie

Krewetki to jedne z popularniejszych skorupiaków w kuchni. Istnieją różne rodzaje krewetek. Ze względu na barwę wyróżnia się krewetki szare, różowe i czerwone. Ze względu na wielkość wyróżnia się krewetki tygrysie i koktajlowe. Jednak ich właściwości i wartości odżywcze są do siebie bardzo zbliżone.

Krewetki - właściwości. Czy krewetki są zdrowe?

  • krewetki źródłem białka

100 g krewetek dostarcza prawie 14 g pełnowartościowego białka, dlatego też z powodzeniem mogą być spożywane jako zamiennik mięsa czerwonego oraz drobiowego.

  • krewetki skarbnicą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Kolejną zaletą krewetek jest dość wysoka zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (0,295 g/ 100 g), które mają korzystny wpływ na układ sercowo- naczyniowy: regulują pracę tętnic, zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

Krewetki są też źródłem cholesterolu (126 mg/100 g produktu). Jednak krewetki, mimo że zawierają cholesterol, są bezpieczne dla osób z wysokim stężeniem cholesterolu we krwi.

Zawierają one bowiem duże ilości kwasów omega-3, które neutralizują jego szkodliwe działanie. Poza tym krewetki charakteryzuje się niską zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych i są bogate w witaminy i składniki mineralne. Dzięki temu wpływają pozytywnie na funkcjonowanie układu krążenia.

Poza tym stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w krewetkach jest prawidłowy, co wiąże się z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2, otyłości i nadciśnienia.

Krewetki to produkt niskokaloryczny - 100 g krewetek dostarcza 71 kcal. Polecane są więc osobom odchudzającym się.

  • Krewetki źródłem karotenoidu

Krewetki dzięki zawartości karotenoidu - astaksantyny - mają właściwości przeciwzapalne. Astaksantyna może być korzystna dla układu nerwowego, układu mięśniowego oraz zmniejszać ryzyko wystąpienia raka jelita grubego i cukrzycy.

Jednak ilość tego barwnika w krewetkach może być różna, w zależności od sposobu żywienia skorupiaków. Ważne jest, by krewetki pobierały astaksantynę z naturalnych źródeł: alg morskich i zooplanktonu.

  • Krewetki - bogactwo witamin i składników mineralnych

Krewetki zawierają znaczne ilości witaminy B12, witaminy B6, niacyny i witaminy E. Są też źródłem selenu, który poprawia odporność organizmu, bierze udział w detoksykacji szkodliwych dla organizmu związków.

W krewetkach znajduje się jeszcze miedź, której funkcja w organizmie związana jest z działaniem dysmutazy ponadtlenkowej, zapobiegającej stresowi oksydacyjnemu.

Niestety krewetki są też bogate w sód.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Krewetki - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość energetyczna - 71,0 kcal
Białko - 13,61 g
Tłuszcze - 1,01 g

- tłuszcze nasycone - 0,261 g
- tłuszcze jednonienasycone - 0,181 g
- tłuszcze wielonienasycone - 0,295 g
W tym omega-3 0,076 g (DHA 0,070 g)

Cholesterol 126,0 mg

Minerały

Potas - 133,0 mg (4% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Sód - 566,0 mg (38%)
Wapń - 54,0 mg (5%)
Fosfor - 244,0 mg (35%)
Żelazo - 0,21 mg (2%)
Magnez - 22,0 mg (6%)
Cynk - 0,97 mg (9%)
Miedź - 0,182 mg (20%)
Selen - 29,6 µg (54%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,02 mg (2%)
Witamina B2 - 0,015 mg (1%)
Niacyna - 1,778 mg (11%)
Witamina B6 - 0,161 mg (13%)
Foliany - 19,0 µg (5%)
Witamina B12 - 1,11 µg (46%)
Witamina A - 54,0 µg (6%)
Witamina E - 1,32 mg (12%)
Witamina D - 0,1 µg (0,7%)
Witamina K - 0,3 µg (0,5%)

Wartość odżywcza: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Krewetki - dlaczego warto jeść krewetki?

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Krewetki - przeciwwskazania

Krewetki należą do skorupiaków, tym samym do produktów, które mogą powodować alergię pokarmową. Niektóre reakcje alergenne mogą być reakcją na siarczyny, które są stosowane w celu zapewnienia okresu przydatności do spożycia.

Krewetki zawierają umiarkowane ilości puryn, które dla osób zdrowych nie są niebezpieczne. Jednak powinny je ograniczyć osoby z dną moczanową, u których zbyt duża ilość krewetek może wiązać się z zaostrzeniem choroby.

Podobnie jak większość ryb i owoców morza, krewetki mogą zawierać śladowe ilości rtęci, której wysokie stężenie jest niebezpieczne dla płodu. W związku nie są one zalecane kobietom w ciąży.

Krewetki - jak wybrać i przechowywać?

Świeże krewetki powinny być jędrne, a ich mięso powinno przylegać do skorupy. Na skorupce nie powinno być czarnych plam, a jej barwa nie może być żółta. Dobrej jakości krewetki powinny charakteryzować się lekko morskim zapachem.

Warto wiedzieć, że połowa krewetek dostępna na rynkach pochodzi ze sztucznych hodowli, a ich jakość może się różnić. Warunki niektórych hodowli są zbliżone do warunków w naturalnych środowisku: otwarte systemy i pasze składające się z naturalnych składników. W związku z tym niektóre krewetki z hodowli mogą być bezpieczniejsze niż te z naturalnych połowów, które mogą pochodzić ze skażonych siedlisk.

Warto kupować krewetki z zaufanego źródła. Lepszym wyborem będą krewetki mające oznaczenie „hodowane w sposób zrównoważony” lub „certyfikowane MSC”.

Krewetki świeże można przechowywać maksymalnie 2 dni w warunkach chłodniczych, ale najlepiej spożyć je w dniu zakupu. Natomiast krewetki mrożone można przechowywać nawet do kilku tygodni. Krewetki należy rozmrażać w zimnej wodzie lub w lodówce, to zmniejszy ryzyko wysuszenia oraz zakażenia.

Krewetki - jak obrać krewetki?

Przed przystąpieniem do obierania krewetek należy je opłukać pod bieżącą wodą. Jeśli mają głowę, należy ją odciąć.

Istnieją trzy sposoby obierania krewetek:

  • przy użyciu rąk
  • z wykorzystaniem nożyc kuchennych
  • z wykorzystaniem widelca półmiskowego z dwoma zębami

Obierając krewetki ręcznie w pierwszej kolejności należy pozbyć się nóg. Następnie trzeba rozerwać skorupę przy użyciu kciuków, chwytając ja od spodu, gdzie jest miękka. Na koniec ściągamy skorupę.

Obierając krewetki z wykorzystaniem noża należy włożyć koniec noża między skorupkę a krewetkę i ciąć ją wzdłuż długości aż do ogona. Następnie w ten sposób oddzieloną skorupkę odcinamy od tułowia. Podobnie jak w przypadku obierania ręcznego, pozbywamy się ogona.

Obieranie krewetek za pomocą widelca należy rozpocząć od umieszczenia jednego zęba widelca w ciemnym miejscu w żyle. Mocno przytrzymując krewetkę wciska się zęby w głąb żyły. Wtedy krewetka zacznie się prostować - ciśnienie zwinie skorupkę do ogona.

Krewetki tuż pod powierzchnią posiadają ciemną żyłę, która jest u tych skorupiaków przewodem pokarmowym. Zjedzenie krewetek z żyłą nie jest niebezpieczne, ale bardziej estetycznie wyglądają krewetki bez żyły. Jej usunięcie polega na delikatnym nacięciu tylnej części krewetki i wyjęciu jej przy użyciu końcówki noża.

Krewetki - ile gotować? Jak je przygotować?

Pomysłów na dania z krewetek jest bardzo wiele. Krewetki można piec, gotować, grillować a także smażyć na maśle lub oleju, podawać w sosie maślanym lub kremowym.

Ile gotuje się krewetki? Po doprowadzeniu do wrzenia i gotujemy odpowiednio: mrożone krewetki 1–2 minuty, świeże krewetki 2–3 minuty.

Krewetki pieczone, gotowane i grillowane doprawiane czosnkiem i ziołami będą zdrowsze. Można je podawać jako danie główne, ale też w połączeniu z makaronem, ryżem, bagietką i surówką ze świeżych warzyw.

Krewetki - przepis na krewetki w białym winie

Źródło: x-news.pl/Kocham Gotować

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE
iga.dobrzynska
|

Ogólnie nigdy nie byłam fanką krewetek, ale od roku jestem na diecie pescowegetariańskiej i krewetki są dla mnie teraz głównym składnikiem, diety, głównie zw względu na zawartość białka ;)