Homar - właściwości odżywcze. Jak jeść homara?

2019-01-17 10:09

Homar to skorupiak z charakterystycznymi potężnymi szczypcami, którego właściwości i wartości odżywcze doceniane są zwłaszcza w Ameryce Północnej, gdzie jest bardzo popularny. Nic dziwnego, homar to źródło wielu witamin i składników mineralnych, a także kwasów omega-3. Poza tym jest niskokaloryczny i smaczny. Sprawdź, jakie właściwości zdrowotne ma homar i jak jeść homara.

Spis treści

  1. Homar - właściwości zdrowotne
  2. Homar - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)
  3. Homar a odchudzanie
  4. Homar a ciąża i alergia
  5. Homar - jak jeść homara?
  6. Homar - jak kupić dobrego homara?

Homar to skorupiak, który ma liczne właściwości i wartości odżywcze. Homar zawiera znaczące ilości witamin z grupy B, które biorą udział w metabolizmie, tworzeniu czerwonych krwinek, poprawiają wygląd skóry oraz odgrywają ważną rolę w procesach neurologicznych. Ponadto homar jest źródłem witaminy E, która jest antyoksydantem, zapobiega uszkodzeniom błon komórkowych oraz bierze udział w procesie wchłaniania witaminy A i witaminy C.

Homar jest też bogaty w miedź, selen, cynk i fosfor - składniki mineralne, które pełnia ważne funkcje w organizmie. Fosfor przyczynia się do prawidłowej pracy nerek oraz redukuje bóle stawów. Miedź zapobiega chorobom kości i tkanek, zwiększa odporność oraz warunkuje prawidłową pracę mózgu. Cynk wpływa korzystnie na układ odpornościowy i poprawia stan włosów i paznokci. Jakie jeszcze dobroczynne składniki zawiera homar?

Homar - właściwości zdrowotne

Homar zawiera znikomą ilość tłuszczu, a dodatkowo jest on dobrej jakości. Homar jest bowiem źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Dzięki nim ma korzystny wpływ m.in. na układ sercowo-naczyniowy: reguluje pracę tętnic, zmniejsza zdolności płytek krwi do zlepiania się, tym samym zmniejsza prawdopodobieństwo powstawania zakrzepów, obniża stężenie cholesterolu i triglicerydów we krwi.

Obecnie homar jest uważany za przysmak, zwłaszcza w Ameryce Północnej, ale nie zawsze tak było. W XVII wieku spożywanie skorupiaków, w tym homarów, było uznawane za przejaw ubóstwa. W związku z tym, że były tanie, stawały się częstym posiłkiem w więzieniach. Dodatkowo wykorzystywano je jako nawóz i przynętę na ryby.

Zawarty w homarze selen ma wpływ na regulację pracy tarczycy przez udział we wchłanianiu i metabolizowaniu hormonów, regulację układu immunologicznego. Poza tym poprawia odporność organizmu, bierze udział w detoksykacji szkodliwych dla organizmu związków oraz chroni przed wolnymi rodnikami.

Poza tym zawarta w homarze miedź może być korzystna dla osób z anemią, gdyż miedź wraz z żelazem bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek.

Spożywanie homara może też przyczynić się do poprawy funkcji poznawczych oraz zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych: choroby Alzheimera, demencji i choroby Parkinsona.

Homar zawiera 16,5 g pełnowartościowego białka na 100 g mięsa. Białko pełni główną rolę w procesie wzrostu i rozwoju oraz jest źródłem energii.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Homar - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość energetyczna - 77,0 kcal
Białko - 16,5 g
Tłuszcze - 0,75 g

- tłuszcze nasycone - 0,181 g
- tłuszcze jednonienasycone - 0,220 g
- tłuszcze wielonienasycone - 0,296 g
W tym omega-3 0,074 g (DHA 0,068 g)

Cholesterol 127,0 mg

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Potas - 200,0 mg (6%)
Sód - 423,0 mg (28%)
Wapń - 84,0 mg (8%)
Fosfor - 161,0 mg (23%)
Żelazo - 0,26 mg (3%)
Selen - 45,6 µg (83%)
Magnez - 38,0 mg (10%)
Cynk - 3,53 mg (32%)
Miedź - 1,349 mg (150%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,02 mg (2%)
Witamina B2 - 0,014 mg (1%)
Niacyna - 1,591 mg (10%)
Witamina B6 - 0,104 mg (8%)
Foliany - 10,0 µg (3%)
Witamina B12 - 1,25 µg (52%)
Witamina A - 1,0 µg (0,1%)
Witamina E - 0,87 mg (9%)

Wartość odżywcza: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Homar a odchudzanie

Homar świetnie sprawdzi się w diecie osób odchudzających się ze względu na niską wartość kaloryczność - 100 g mięsa dostarcza tylko 77 kcal. Również zawartość kwasów omega-3 pomaga walczyć z nadwagą i otyłością oraz zapobiega ich rozwojowi.

Kwasy omega-3 pobudzają aktywność brunatnej tkanki tłuszczowej, która jest odpowiedzialna za zmniejszanie ryzyka wystąpienia otyłości, wydziela enzymy pobudzające metabolizm tłuszczu i węglowodanów.

Ważne

Homar a ciąża i alergia

Homar należy do skorupiaków, które są częstym alergenem. Homar może zawierać też umiarkowane ilości rtęci, dlatego nie powinien być spożywany częściej niż 6 razy w miesiącu, zaś kobiety w ciąży powinny ograniczyć jego spożycie.

Dlaczego warto jest homary i inne skorupiaki?

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Homar - jak jeść homara?

Homara najczęściej przygotowuje się przez gotowanie (żywego lub martwego) w wodzie lub na parze i podaje się jako danie główne lub jako dodatek do kanapek, zup czy makaronów. Homar świetnie komponuje się z klarowanym masłem, dzięki czemu uzyskuje się lepszy smak mięsa.

Homary często podawane są na talerzu w całości łącznie z pancerzem, zatem ich zjedzenie może okazać się problematyczne. Do jedzenia homara przydają się specjalne nożyce do skorupiaków, ale nie są niezbędne. Można wykorzystać zwykły nóż lub palce. Jednak łatwiejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie nożyc.

Mięso homara ma słodko-słony smak, kremową barwę i zwartą, jędrną konsystencję, ale jednocześnie jest miękkie. Najlepsze mięso znajduje się w szczypcach homara oraz w ogonie, gdzie jest go najwięcej.

Na początku należy zdjąć szczypce skorupiaka, przytrzymując go w jednej ręce i wykręcając szczypce drugą ręką. Następnie oddzielamy ogon od ciała, wykonując podobny ruch jak w przypadku szczypców. Kolejnym korkiem jest wydobycie mięsa z poszczególnych części.

Ogon bierzemy w ręce i zgniatamy, co sprawi, że mięso oddzieli się od skorupki. Można też naciąć ogon nożem lub wypchnąć mięso ogonowe ze skorupki przez ułożenie palców w podstawie ogona skorupiaka.

Podobną procedurę stosujemy w przypadku szczypców. Oddzielamy je od stawów przez złamanie i oddzielamy pancerzyk. Można to zrobić tylko przy użyciu rąk, ale sprawę ułatwiają nożyczki do skorupiaków. Na koniec otwieramy pancerzyk tułowia skorupiaka i wydobywamy z niego mięso.

Warto wiedzieć

Homar - jak kupić dobrego homara?

Na rynku dostępne są homary żywe oraz mrożone. Kupując homary, należy wybierać te ze znanego źródła, które spełnia warunki sanitarne.

Wybierając świeżego homara, należy zwrócić uwagę na: kolor mięsa (nie powinno być żółte i suche), skorupkę (powinna mieć barwę jasnoczerwoną) i ogonki (powinny być zwinięte w kłębek).

Homary można przechowywać zamoczone w wodzie przez jeden dzień. Zamrożone homary można przechowywać nawet kilka miesięcy.

Homar nie jest najtańszy - za kanadyjskiego żywego homara trzeba zapłacić ok. 170 zł za kg.

Żywy homar ma kolor ciemnoniebieski, który po ugotowaniu zmienia się na czerwony.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.