Muffinki - muffiny czekoladowe i nie tylko. Ile mają kalorii?

2019-02-15 12:03 Marzena Masna, dietetyk

Muffinki i muffiny to babeczki z różnymi dodatkami. Największą popularnością cieszą się muffinki z czekoladą, z jagodami czy z bananami. Jednak muffiny może też przygotować w wersji wege - z warzywami i jeść je na ciepło. Sprawdź, jakie są rodzaje muffinek i ile mają kalorii.

Spis treści

  1. Muffinki - muffiny czekoladowe i nie tylko
  2. Muffinki z czekolada - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)
  3. Muffinki - czy muffiny są zdrowe?
  4. Muffinki z jagodami - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)
  5. Muffinki bananowe - ile mają kalorii? (w 100 g)
  6. Muffinki - przepis na muffiny czekoladowe
  7. Muffinki - dietetyczne muffiny
  8. Muffinki - bezglutenowe muffiny

Muffinki to babeczki, których słodkich smak powszechnie poznano ok. XVIII wieku, mimo że ich historia rozpoczyna się na przełomie X i XI w. Początkowo muffiny były przekąską niższych sfer, jednak później brytyjska arystokracja uznała muffiny za znakomity dodatek do popołudniowej herbaty. Obecnie muffinki cieszą się ogromną popularnością na całym świecie.

Muffinki - muffiny czekoladowe i nie tylko

Można wyróżnić dwa rodzaje muffinek. Jeden z nich pochodzi z Europy właśnie z początku XVIII wieku. Muffiny te są wypiekane z ciasta drożdżowego i przybierają kształt bułeczek. Smaży się je na patelni, opiekając z dwóch stron, co sprawia, że przybierają owalny, spłaszczony kształt. Często serwuje się je w postaci tostów posmarowane masłem lub margaryną z dodatkiem dżemu, miodu lub jajek, sera, boczku. Są znane w Ameryce jako „angielskie muffiny”.

Drugi rodzaj muffinek pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, z połowy XIX wieku. Te muffinki mają kształt babeczki i przygotowuje się je z rzadkiego ciasta (na bazie mąki, sody lub proszku do pieczenia, masła, jaj). Są one wypiekane w piekarniku w wersji na słodko z jagodami, czekoladą, bananem lub cytryną oraz w wersji wytrawnej z warzywami. Ten rodzaj muffinów rozpowszechnił się w Wielkiej Brytanii dopiero w XX wieku za sprawą popularnej sieci kawiarni.

Warto wiedzieć

Muffinki z czekolada - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna 388 kcal

Białko - 6,4 g
Tłuszcz - 22,1 g

Kwasy tłuszczowe nasycone - 4,969 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 10,933 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 5,08 g

Cholesterol - 71,0 g
Węglowodany - 42,0 g
Błonnik - 1,0 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 40,0 mg (4%)
Sód - 26,0 mg (2%)
Fosfor - 107,0 mg (15%)
Potas - 193,0 mg (6%)
Żelazo - 1,1 mg (11%)
Magnez - 38,0 mg (10%)
Cynk - 0,91 mg (8%)
Miedź - 0,14 mg (16%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,056 mg (4%)
Witamina B2 - 0,120 mg (9%)
Witamin B6 - 0,034 mg (3%)
Niacyna - 0,42 mg (3%)
Witamina B12 - 0,3 µg (13%)
Foliany - 27,01 µg (7%)
Witamina C - 0,2 mg (0,2%)
Witamina A - 37,0 µg (4%)
Witamina D - 0,207 µg (1%)
Witamina E - 4,27 mg (43%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Muffinki - czy muffiny są zdrowe?

Muffiny to wypiek kaloryczny. Najniższą kalorycznością charakteryzują się muffiny z jagodami, natomiast najbardziej kaloryczne są muffiny z czekoladą. Mniej kaloryczne będą muffiny wytrawne z warzywami.

100 g muffinów pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej na witaminy i składniki mineralne od kilku do kilkunastu procent. Zawartość składników odżywczych jest uzależniona od dodatku, np. muffiny czekoladowe są bogatsze w magnez, żelazo i miedź.

Światowy Dzień Muffina jest obchodzony 30 marca.

Muffinki z dodatkiem świeżych owoców lub prawdziwej gorzkiej czekolady będą bogatsze o niektóre składniki odżywcze. Mimo to nadal są kaloryczne, a co za tym idzie - nie powinny być spożywane w nadmiernych ilościach. Zbyt częste spożywanie tradycyjnych muffinów może przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości, chorób serca oraz podwyższenia poziomu glukozy we krwi.

Czytaj też: 

Warto wiedzieć

Muffinki z jagodami - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 292 kcal

Białko - 4,6 g
Tłuszcz - 14,9 g

Kwasy tłuszczowe nasycone - 1,518 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 8,236 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 4,364 g

Cholesterol - 39,1 g
Węglowodany - 36,0 g
Błonnik - 1,3 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 30,7 mg (3%)
Sód - 22,8 mg (2%)
Fosfor - 55,3 mg (8%)
Potas - 78,0 mg (2%)
Żelazo - 0,7 mg (7%)
Magnez - 6,1 mg (2%)
Cynk - 0,48 mg (4%)
Miedź - 0,061 mg (7%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,046 mg (4%)
Witamina B2 - 0,100 mg (8%)
Witamin B6 - 0,0368 mg (3%)
Niacyna - 0,325 mg (2%)
Witamina B12 - 0,263 µg (11%)
Foliany - 23,11 µg (6%)
Witamina C - 3,33 mg (4%)
Witamina A - 33,3 µg (4%)
Witamina E - 4,12 mg (41%)
Witamina D - 0,182 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Warto wiedzieć

Muffinki bananowe - ile mają kalorii? (w 100 g)

Wartość kaloryczna 285 kcal

Białko - 4,4 g
Tłuszcz - 13,6 g

Kwasy tłuszczowe nasycone - 1,414 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 7,506 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 3,919 g

Cholesterol - 35,7 g
Węglowodany - 37,2 g
Błonnik - 1,04 g

(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Minerały

Wapń - 27,2 mg (3%)
Sód - 20,8 mg (1%)
Fosfor - 52,8 mg (8%)
Potas - 172,0 mg (5%)
Żelazo - 0,64 mg (6%)
Magnez - 14,4 mg (4%)
Cynk - 0,4 mg (4%)
Miedź - 0,06 mg (7%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,050 mg (4%)
Witamina B2 - 0,116 mg (9%)
Witamin B6 - 0,125 mg (10%)
Niacyna - 0,384 mg (2%)
Witamina B12 - 0,24 µg (10%)
Foliany - 26,2 µg (7%)
Witamina C - 2,72 mg (3%)
Witamina E - 3,46 mg (35%)
Witamina A - 32,0 µg (4%)
Witamina D - 0,166 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Muffinki - przepis na muffiny czekoladowe

Muffinki - dietetyczne muffiny

Muffiny można także przygotować w wersji dietetycznej. Są świetnym zamiennikiem słodkiej przekąski. Ponadto można je przygotować w wersji wytrawnej z warzywami.

W zamian mąki pszennej dobrze sprawdzi się mąka pełnoziarnista lub mąka gryczana. Dzięki temu muffiny będą bogatsze o składniki mineralne i błonnik. Dodatkowo do ciasta można dodać kaszę jaglaną lub płatki owsiane.

Cukier warto zastąpić miodem w mniejszej ilości, a mleko o wysokiej zawartości tłuszczu tym o niskiej zawartości tłuszczu. Dobrą alternatywą dla masła jest olej rzepakowy.

Muffiny można też przygotować bez jajek! Jest to doskonałą opcją dla wegan. W zamian jajek można wykorzystać siemię lniane lub banany. Także mleko krowie z powodzeniem można zastąpić mlekiem kokosowym, mlekiem migdałowym czy mlekiem sojowym.

Muffinki - bezglutenowe muffiny

Muffiny można także przygotować w wersji bezglutenowej. Jako baza ciasta świetnie sprawdzi się mąka gryczana, mąka jaglana, mąka kukurydziana lub mąka z ciecierzycy. Można też zastosować kombinację mąki gryczanej, mąki kukurydzianej i skrobi ziemniaczanej lub wykorzystać kaszę jaglaną bądź kaszę gryczaną.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
cornelkaa
|

To ile mają kalorii to chyba juz zależy jakie kto robi? No chyba ze mówimy o kupnych, paczkowanych, naszprycowanych chemią ;)
Poza tym, czasami można przestać liczyć kalorie, nie samą dietą człowiek żyje ;)