Gofry - chrupiący przysmak. Kalorie, wartości odżywcze

2018-07-04 15:29 Marzena Masna, dietetyk

Gofry to rodzaj chrupiącego wafla spożywanego na gorąco, zwykle ze śmietaną, konfiturami lub owocami oraz cukrem pudrem. Gofry to przysmak, który kojarzy się szczególnie z latem, wakacjami, odpoczynkiem nad morzem. Wtedy mało kto odmawia sobie chrupiących gofrów. Nie można jednak przesadzać z ich ilością, ponieważ gofry to dość kaloryczny przysmak. Sprawdź, jakie wartości odżywcze i ile kalorii mają gofry oraz jak przygotować gofry dietetyczne i bezglutenowe.

Spis treści:

  1. Gofry - przepis. Jak zrobić chrupiące gofry?
  2. Gofry - belgijskie i nie tylko. Rodzaje gofrów
  3. Gofry - wartości odżywcze, kalorie
  4. Gofry - czy gofry są zdrowe?
  5. Gofry z dżemem - ile mają kalorii?
  6. Gofry - sposób przygotowania
  7. Gofry dietetyczne - jak przygotować?
  8. Gofry bezglutenowe - jak zrobić?
  9. Gofry z bitą śmietaną - kalorie

Gofry to rodzaj wafla z ciasta naleśnikowego, którego historia sięga IX-X wieku, kiedy to gofry były wytwarzane z mąki i wody, podobnie jak opłatki komunijne na specjalnych prasach.

W wieku XI wzbogacono przepis na gofry o wodę z kwiatów pomarańczy. Pod koniec XIV wieku we francuskim manuskrypcie pojawiła się pierwsza wzmianka dotycząca przepisu na gofry, w których recepturze znajdowała się mąka, wino, jaja i sól.

Gofry, te najbardziej przypominające dzisiejsze, narodziły się w XVIII wieku w Liege, na wschodzie Belgii. Wynalazł je szef kuchni jednego z biskupów. Gdy ten poprosił o nowe ciastko, przysmak szybko rozpowszechnił się w Belgii i na całym świecie.

Gofry - przepis. Jak zrobić chrupiące gofry?

Gofry - belgijskie i nie tylko. Rodzaje gofrów

Współcześnie, w zależności od kraju, możemy wyróżnić kilkanaście rodzajów gofrów. Różnią się one nie tylko składnikami, z których przygotowuje się ciasto, ale również dodatkami oraz sposobem podania.

Najpopularniejsze są gofry belgijskie. Jak sama nazwa wskazuje, wywodzą się z Belgii. Są delikatne i puszyste, o lekko zaokrąglonych brzegach. Różnią się od tych popularnych w Polsce rodzajem spulchniacza użytego do ciasta - zamiast proszku do pieczenia używa się drożdży.

Zazwyczaj podawane są bez dodatków lub z cukrem pudrem. W Belgii jest wiele odmian gofrów, do najbardziej znanych należą gofry z Liege i gofry brukselskie.

Gofry belgijskie są także znane w Ameryce i przygotowuje się je na bazie receptury gofrów brukselskich, jednak zazwyczaj drożdże są zastępowane proszkiem do pieczenia lub sodą.

Gofry znane w Ameryce, jako gofry belgijskie mają głębsze wcięcia w waflu niż tradycyjne gofry amerykańskie.

Rodzaje gofrów:

  • gofry brukselskie - przygotowuje się na zaczynie drożdżowym, są lekkie i mają głębsze wgłębienia w porównaniu do pozostałych europejskich gofrów. Najczęściej podaje się je na ciepło, posypane cukrem pudrem. Ale w miejscowościach turystycznych, jako dodatków używa się także bitej śmietany, owoców i czekolady
  • gofry z Liege - najpopularniejszy rodzaj gofrów w Belgii, jest chrupiący, słodki. Podaje się go w formie naturalnej, waniliowej i cynamonowej
  • gofry flamandzkie- charakterystyczne dla północnej Francji i zachodniej Belgii. Oryginalne gofry flamandzkie przygotowuje się z mąki, drożdży, soli, mleka, białek jaj i masła. Podawane są z cukrem lub skropione wodą z kwiatów pomarańczy
Gofry mogą mieć różną formę w zależności od rodzaju gofrownicy, najczęściej mają kształt prostokątny lub kwadratowy, ale można też przygotować gofry w kształcie koła lub serc ułożonych w rozetkę, każda z form posiada charakterystyczną szachownicę.

  • gofry amerykańskie - znacznie różnią się od gofrów belgijskich. Ciasto jest gęstsze, a wafle po upieczeniu cieńsze. Do gofrów, jako środek spulchniający dodaje się proszek do pieczenia. Mogą mieć kształt prostokątny, kwadratowy lub okrągły. Podaje się je najczęściej na śniadanie z dodatkiem syropu klonowego, masłem, cukrem pudrem, miodem oraz syropami owocowymi.  Są też serwowane z lodami lub w wersji wytrawnej z gulaszami mięsnymi.
  • gofry Bergische - gofry wywodzące się z Niemiec. Są bardziej kruche niż gofry belgijskie i zawsze mają kształt serca. Podaje się je ze śmietaną i czereśniami.
  • gofry w stylu Hong Kongu, określany przez miejscowych mianem „ciasta sieciowego” lub „ciasteczek sieciowych”. Sprzedaje się je ulicy i podaje na ciepło z masłem, masłem orzechowym i cukrem, które rozprowadza się na jednej połowie wafla, a następnie składa się dwie połowy. Gofry są okrągłe, miękkie i większe niż gofry belgijskie.
  • gofry pandanowe - charakterystyczne dla Wietnamu, o cieście z posmakiem pandanowym i kokosowym. Są brązowe na zewnątrz i zielone w środku, dzięki dodatkowi aromatu pandanowego.
  • gofry skandynawskie- są cienkie i mają kształt serca. Podaje się je z bitą śmietaną, kwaśną śmietaną, dżemem lub posypane cukrem. W Norwegii i Szwecji popularne są wytrawne dodatki, np. ser lazur, łosoś wędzony.
  • gofri, czyli gofry włoskie - lekkie, chrupiące, bez dodatku mleka. Podaje się je na słodko i wytrawnie.
  • gofry „hotdog” - pochodzą z Tajlandii, charakteryzują się podłużnym kształtem z hot dogiem pomiędzy dwoma waflami, z dodatkiem ketchupu lub musztardy.

Warto wiedzieć

Gofry - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 232 kcal

Białko - 6,8 g
Tłuszcz - 7,2 g
Kwasy tłuszczowe nasycone - 1,260 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,599 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,899 g
Cholesterol - 38,7 g
Węglowodany - 35,8 g
Błonnik - 0,95 g

(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Minerały

Wapń - 61,1 mg (6%)
Sód - 33,1 mg (2%)
Fosfor - 82,8 mg (12%)
Potas - 116,1 mg (3%)
Żelazo - 0,7 mg (7%)
Magnez - 10,2 mg (3%)
Cynk - 0,53 mg (5%)
Miedź - 0,049 mg (5%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,067 mg (5%)
Witamina B2 - 0,143 mg (11%)
Witamin B6 - 0,038 mg (3%)
Niacyna - 0,428 mg (3%)
Witamina B12 - 0,33 µg (14%)
Foliany - 30,9 µg (8%)
Witamina C - 0,41 mg (0,5%)
Witamina A - 37,0 µg (4%)
Witamina D - 0,18 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Gofry - czy gofry są zdrowe?

Gofry to przekąska, która w zależności od sposobu przygotowania może różnić się kalorycznością. Jednak niezależnie od receptury na gofry, to te z dodatkiem bitej śmietany są najbardziej kaloryczne, zaś najmniej kalorii jest w gofrach bez dodatków.

Gofry z bitą śmietaną charakteryzują się też największą ilością tłuszczów, a ich zawartość jest dwukrotnie wyższa niż w gofrach bez dodatków oraz gofrach z dżemem.

Dodatkowo gofry te są bogatsze w kwasy tłuszczowe nasycone i cholesterol niż gofry bez dodatków czy z dżemem, które nie są korzystne dla zdrowia: zwiększają ryzyko chorób serca, cukrzycy typu 2, nadwagi i otyłości. Gofry przygotowane na mące pszennej pozbawione są też błonnika pokarmowego.

Gofry nie są źródłem witamin i składników mineralnych - 100 g tej przekąski pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej na wszystkie witaminy i składniki mineralne tylko w kilku procentach.

Niestety, gofry nie są zbyt zdrowe, a ich częste spożywanie może przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości, chorób serca i podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi.

Ponadto gofry mogą niekorzystnie wpływać na poziom glukozy we krwi, ze względu na wysoki indeks glikemiczny mąki użytej do ich przygotowania oraz dodatku cukru.

Gofry można jednak włączyć okazjonalnie do diety, wybierając odpowiednie dodatki (świeże owoce lub musy owocowe), zastępując mąkę pszenną mąką pełnoziarnistą oraz zmniejszyć lub zrezygnować z dodatku cukru.

W zamian cukru do gofrów można dodać banany, które są źródłem potasu i błonnika pokarmowego.

Najczęściej, jako dodatki do gofrów wykorzystuje się:

  • masło
  • chipsy czekoladowe
  • owoce (np. banany, jagody, maliny, truskawki, jeżyny)
  • miód
  • dżem, powidła
  • masło orzechowe
  • syropy: owocowe, czekoladowe, karmelowe
  • bitą śmietanę
  • cukier puder

większość z nich nie jest korzystna dla zdrowia.

Warto wiedzieć

Gofry z dżemem - ile mają kalorii? Wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 242 kcal

Białko - 6,8 g
Tłuszcz - 7,2 g
Kwasy tłuszczowe nasycone - 1,262 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,599 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,904 g
Cholesterol - 38,7 g
Węglowodany - 38,3 g
Błonnik - 1,03 g

(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Minerały

Wapń - 63,1 mg (6%)
Sód - 33,1 mg (2%)
Fosfor - 84,1 mg (12%)
Potas - 133,1 mg (2%)
Żelazo - 0,82 mg (8%)
Magnez - 11,15 mg (3%)
Cynk - 0,73 mg (7%)
Miedź - 0,06 mg (7%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,07 mg (5%)
Witamina B2 - 0,146 mg (11%)
Witamin B6 - 0,042 mg (3%)
Niacyna - 0,466 mg (3%)
Witamina B12 - 0,33 µg (14%)
Foliany - 30,59 µg (8%)
Witamina C - 0,56 mg (0,6%)
Witamina A - 40,8 µg (5%)
Witamina D - 0,18 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Gofry - sposób przygotowania

Jak przygotować gofry? Jeśli posiadamy gofrownicę, to nic bardziej prostego. Wystarczy przygotować ciasto oraz ulubione dodatki.

Ciasto na gofry przygotowuje się z mąki, proszku do pieczenia, mleka, oleju, cukru i soli. Mąkę, proszek do pieczenia, cukier i sól należy wymieszać. Następnie jaja rozbić i zmiksować, dolać mleko, wymieszać, dodać olej oraz wcześniej przygotowaną mąkę, całość zmiksować. Ciasto nakładać na rozgrzaną gofrownicę i piec około 3 minuty. Podawać na ciepło z ulubionymi dodatkami.

By gofry były bardziej puszyste, można oddzielić żółtka od białka. Żółtka wymieszać z mlekiem, zaś białko jaja ubić i dodać do przygotowanego ciasta. Delikatnie wymieszać.

Gofry dietetyczne - jak przygotować?

Gofry można także przygotować w wersji dietetycznej. Zamiast mąki pszennej dobrze sprawdzą się mąka pełnoziarnista lub płatki owsiane. Dzięki temu gofry będą bogatsze w składniki mineralne i błonnik.

Cukier można zastąpić syropem klonowym lub miodem oraz użyć chudego mleka lub dodać mniej mleka kosztem wody mineralnej gazowanej.

Jako dodatki do dietetycznych gofrów można wykorzystać samodzielnie przygotowane musy ze świeżych owoców, jogurt, fit nutellę z kaszy jaglanej, krem czekoladowy z banana lub awokado oraz świeże owoce.

Gofry bezglutenowe - jak zrobić?

Gofry to przekąska, którą można też przygotować w wersji bezglutenowej. Jako baza ciasta świetnie sprawdzi się mąka gryczana, mąka jaglana, mąka kukurydziana, mąka kokosowa oraz mąka z komosy ryżowej.

Należy też zwrócić uwagę na proszek do pieczenia, który powinien być bezglutenowy. Zamiast niego można użyć sody oczyszczonej, jednak trzeba pamiętać, że sody dodajemy mniejszą ilość.

Warto wiedzieć

Gofry z bitą śmietaną - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 253 kcal

Białko - 5,3 g
Tłuszcz - 14,87 g
Kwasy tłuszczowe nasycone - 6,828 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 5,626 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,56 g
Cholesterol - 61,5 g
Węglowodany - 25,2 g
Błonnik - 0,64 g

(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Minerały

Wapń - 70,1 mg (7%)
Sód - 33,1 mg (2%)
Fosfor - 76,8 mg (11%)
Potas - 112,3 mg (3%)
Żelazo - 0,51 mg (5%)
Magnez - 9,89 mg (2%)
Cynk - 0,44 mg (4%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,053 mg (4%)
Witamina B2 - 0,134 mg (10%)
Witamin B6 - 0,36 mg (3%)
Niacyna - 0,313 mg (2%)
Witamina B12 - 0,289 µg (12%)
Foliany - 22,06 µg (6%)
Witamina C - 0,28 mg (0,3%)
Witamina A - 108,1 µg (12%)
Witamina D - 0,19 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE