Dieta zupowa, czyli jedz zupy i chudnij

2019-10-11 12:30 Joanna Kochańska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Jedzenie zupy sprzyja zdrowiu i utrzymaniu figury, dlatego dieta nazywana zupową (soup diet) robi furorę. Pozwala stracić nawet 9 kg w ciągu tygodnia. Sprawdź zasady diety zupowej i dowiedz się, jak gotować zupy, by nie tylko odchudzały, ale były zdrowe i pożywne.

Spis treści

  1. Dieta zupowa - zasady
  2. Dieta zupowa - ważne dodatki
  3. Dieta zupowa - wskazania zdrowotne
  4. Dieta zupowa - wady
  5. Dieta zupowa - przepisy na lekkie zupy

Dieta zupowa narodziła się wśród celebrytów, pragnących zaskoczyć świat spektakularną utratą kilogramów. Spopularyzowana przez brazylijską prezenterkę i modelkę Adriane Galisteu, soup diet szybko zdobyła serca jej rodaczek, a potem kobiet w innych krajach.

Zdaniem Brazylijki na częstym jedzeniu samej zupy można w ciągu tygodnia stracić nawet 9 kg. Na takie obietnice należy jednak patrzeć z rezerwą, ponieważ w przypadku przeciętnej kobiety to raczej mało prawdopodobne, zwykle chudnie się 2–3 kg tygodniowo. Zresztą tak szybki spadek wagi byłby dla nas niekorzystny.

Zupa to potrawa wyjątkowa – łatwa, tania i chyba jedyna, którą możesz zastąpić każdy posiłek bez szkody dla zdrowia. Wystarczy kilka prostych składników, by powstało lekkie danie, które nawadnia, syci i rozgrzewa. I w zdrowy sposób pomaga schudnąć.

Jej najważniejszym składnikiem są warzywa i wywar z nich, ale po dodaniu do garnka zbóż, chudego mięsa czy ryby i doprawieniu zupy ziołami i chudym nabiałem zyskujemy pełnowartościowy, zbilansowany posiłek.

Dieta płynna, opierająca się na bulionach warzywnych sprawi, że skóra będzie wyglądać młodziej. Dzięki dużej zawartości warzyw i owoców obfituje w błonnik.

Dieta zupowa - zasady

Dieta zupowa to program odżywiania opierający się na jedzeniu wyłącznie zup przez siedem dni. To wariant dla tych, którzy chcą szybko stracić na wadze, nie głodując i nie tracąc energii.

Zakładając, że średnia kaloryczność porcji 250 g zupy wynosić będzie ok. 150 kcal, a zjesz 5-6 porcji w ciągu dnia, dostarczysz organizmowi nie więcej niż 900 kcal, czyli mniej niż połowę tego, co potrzebujesz. Waga będzie więc spadała dość szybko.

Jest też druga opcja tej diety: zupę możesz jeść jako jeden lub dwa z 5 posiłków w ciągu dnia (np. na obiad i kolację lub tylko na obiad czy kolację). Taką dietę można stosować bez ograniczeń czasowych.

Chociaż z dietą opartą na zupach kojarzy się głównie zupę kapuścianą, warto zadbać o różnorodność. Ulubiona zupa Polaków, czyli pomidorowa, to doskonałe źródło likopenu, który odmładza i działa przeciwnowotworowo.

Jeśli jednak ma być daniem odchudzającym, zrezygnuj z makaronu i białego ryżu. Tradycyjna ogórkowa jest też bardzo zdrowa, ale warto do niej dodać posiekany szczypior lub dymkę – zaostrzą jej smak, a jednocześnie dostarczą witaminy C, wapnia i żelaza, co da organizmowi lepszą ochronę przed jesiennymi infekcjami.

Starta surowa rzepa natomiast to nieocenione źródło błonnika i wszystkich witamin z grupy B. Przy okazji jest też efektowną dekoracją każdej zupy krem.

Dieta zupowa sprawdzi się doskonale jako jednodniowy detoks. Można wtedy ugotować spory garnek ciepłej strawy i podzielić na kilka porcji, ewentualnie zmieniając dodatki, np. rano z jogurtem, po południu z siemieniem lnianym, wieczorem z pestkami słonecznika itd. Jeśli dieta ma trwać dłużej, lepiej jeść różne zupy, by dieta była bardziej zbilansowana i urozmaicona.

CZYTAJ TEŻ:

Polecamy
Jesz co lubisz - banner kwadrat

Autor: Time S.A.

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci z łatwością schudnąć, jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Ważne

Dieta zupowa - ważne dodatki

To one decydują o wartościach odżywczych posiłku. Jeśli dołożysz porcję kaszy lub ciemnego ryżu, wzbogacisz ją o węglowodany złożone. Jeśli w zupie znajdą się rośliny strączkowe, chude mięso lub ryba – zyska solidną porcję białka.

Zioła ułatwią trawienie, a kleks z jogurtu to dodatek wapnia. Ze względu na kapryśną aurę warto dodawać rozgrzewające przyprawy jak chili (pobudza spalanie tłuszczu), imbir (łagodzi ból), cynamon (świetny na pamięć), kolendra (poprawia nastrój) czy pieprz cayenne (wspomaga leczenie infekcji).

Pestki i orzechy to dobre źródło witamin z grupy B i nienasyconych kwasów omega, niezbędnych dla prawidłowej pracy układu nerwowego.

Ważnym dodatkiem do zupy jest tłuszcz. Nawet osoby dbające o linię powinny dodawać do zupy łyżeczkę oliwy lub masła, ponieważ bez nich organizm nie wykorzysta witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ale zupa może obejść się bez soli (najlepiej dosolić ją do smaku już na talerzu ), tłustej śmietany, zasmażki z mąki i kostek rosołowych, obfitujących w tłuszcze utwardzane (i oczywiście sól). Z takimi dodatkami zupa przestaje być zdrowym posiłkiem.

Dieta zupowa - wskazania zdrowotne

Dieta oparta na zupach jest niekiedy uzasadniona z powodów zdrowotnych. Są wskazane w chorobach, które przebiegają z bólem gardła i przy trudnościach z przełykaniem (wówczas nie powinny być zbyt pikantne ani gorące).

To także najprostszy detoks po przejedzeniu lub zatruciu – wystarczy dzień, dwa, by trawienie wróciło do równowagi. Płynne i półpłynne pokarmy nie obciążają układu pokarmowego, są bowiem łatwiejsze do strawienia niż te w formie stałej. To pozwala układowi trawiennemu odpocząć i zregenerować się.

Dietę opartą na zupach docenią też osoby z problemami stomatologicznymi, np. noszące aparat ortodontyczny, będące w trakcie leczenia protetycznego, cierpiące na afty. Dokładnie zmiksowane zupy można pić przez grubą słomkę.

Dieta zupowa - wady

Nasz układ pokarmowy potrzebuje stałych pokarmów. Podczas żucia rusza produkcja enzymów trawiennych, a do mózgu dochodzi sygnał, który pobudza działanie kolejnych odcinków przewodu pokarmowego.

Gryzienie, żucie jedzenia wpływa korzystnie na stan zębów i zgryzu. U osób ze skłonnością do zaciskania szczęk żucie jest najlepszą terapią, która rozluźnia napięte mięśnie żuchwy i całej twarzy.

Warto wiedzieć

Jak gotować warzywa, by zachowały witaminy?

Każda pani domu wie, że smacznej zupy nie da się zrobić w pięć minut – dłuższe gotowanie wydobywa z tego dania pełnię smaku i aromatu, staje się ono bardziej esencjonalne.

Większość warzyw nawet podczas dłuższego gotowania zachowuje wartości odżywcze, a niektóre nawet zyskują, np. marchew staje się bogatsza w beta-karoten, a pomidory w likopen.

Tylko wrażliwe na działanie wysokich temperatur witamina C czy kwas foliowy "uciekają".

Dlatego, aby straty były jak najmniejsze, najlepiej wkładać warzywa do garnka, gdy woda już wrze, i używać przykrywki, aby skrócić czas przyrządzania.

Niektóre warzywa najlepiej dodawać krótko przed końcem gotowania, np. różyczki brokuła, a już na talerzu warto posypać zupę zieleniną, zwłaszcza natką, bogatą w witaminę C i kwas foliowy.

Pamiętaj też, że zupy nie lubią częstego odgrzewania. Lepiej trzymać gotowe danie w lodówce i odgrzewać partiami.

Dieta zupowa - przepisy na lekkie zupy

Wszystkie przepisy na jedną porcję.

ZUPA KAPUŚCIANA - odchudza

5 liści kapusty włoskiej / 2 łyżki posiekanego koperku / 2 ząbki czosnku / 2 łodygi selera naciowego / łyżka soku z cytryny / pieprz czarny / kminek mielony
Poszatkowaną kapustę ugotuj z selerem, zmiksuj z koperkiem i czosnkiem. Wlej sok z cytryny, dopraw pieprzem i kminkiem, wymieszaj.

KREM Z RYBĄ - szybko regeneruje

mały por / marchewka / łodyga selera naciowego / 1/2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej / łyżeczka masła / 2 szklanki wywaru z warzyw / listek laurowy / 150 g filetów z białej ryby / 2 łyżki jogurtu naturalnego / sól, pieprz / kolendra / tymianek
W garnku roztop masło. Wrzuć umyte i pokrojone drobno warzywa. Smaż ok. 5 minut, mieszając. Zalej wywarem, doprowadź do wrzenia i na małym ogniu gotuj ok. 15 minut. Filety pokrój w kostkę i lekko osolone podpiecz na grillowanej patelni. Do zupy dodaj rybę, gotuj razem 2-3 minuty. Dodaj jogurt i kaszę, zmiksuj. Przypraw do smaku.

MARCHEWKOWA - rozgrzewa

2 marchewki / 1/4 cebuli / 2/3 szklanki wywaru z warzyw / 1/4 pęczka kolendry / łyżeczka oliwy / łyżeczka płatków migdałowych
Na oliwie podsmaż pokrojoną marchewkę z posiekaną cebulą, aż cebula zmięknie. Dodaj bulion warzywny i kolendrę. Doprowadź do wrzenia i gotuj, aż marchew zmięknie (ok. 10 minut). Przestudź, zmiksuj na jednolitą konsystencję. Przed podaniem posyp płatkami migdałowymi.

KREM Z POMIDORÓW - idealny na kolację

2 dojrzałe pomidory / 1/2 marchewki / 1/4 pietruszki / plaster selera / kawałek pora / łyżeczka natki pietruszki / sól, pieprz
Pomidory i włoszczyznę zalej w garnku ok. 1/2 litra wody i ugotuj do miękkości. Całość zmiksuj w blenderze, dopraw solą i pieprzem do smaku. Gotowy krem posyp natką pietruszki.

KREM Z BROKUŁÓW - lekkostrawny, ale sycący

200 g brokułów świeżych lub mrożonych / 1/2 średniej marchewki / szalotka / łyżeczka oliwy / szczypta imbiru / 2 łyżeczki pestek dyni / sól, pieprz
Brokuły i marchewkę ugotuj w małej ilości wody. Szalotkę posiekaj i podsmaż na oliwie, dodaj do zupy. Wszystko zmiksuj i dopraw do smaku. Gotową zupę posyp uprażonymi wcześniej na suchej patelni pestkami dyni.

Warto wiedzieć

Kariera zupy kapuścianej

Zupa kapuściana zyskała miano odchudzającej, ponieważ skutecznie, ale łagodnie reguluje pracę jelit, oczyszcza je, a poza tym działa moczopędnie, co powoduje szybki spadek wagi – nawet o 5 kg w tydzień. Jest jednak uboga w białko, wapń i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, więc nie powinno się jej jadać dłużej niż tydzień. Jeśli planujesz jedzenie zupy kapuścianej, wybieraj kapustę włoską, gdyż jest lżej strawna niż biała. Ważne są przyprawy ułatwiające trawienie: kminek, pieprz, majeranek, ziele angielskie i liście laurowe.

Jak wytrwać w diecie

Dieta kojarzy nam się z wyrzeczeniami i ograniczeniami. I to właśnie często przesądza o jej powodzeniu. W jaki sposób myśleć o diecie? Jak pokonywać kryzysy podczas odchudzania - podpowiada Elżbieta Lange, psychodietetyk i coach zdrowia.

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE