Mizeria z ogórków - kalorie i wartości odżywcze

2018-05-30 9:33 Marzena Masna, dietetyk

Mizeria to popularna sałatka z ogórków zielonych. Mizeria może być podawana z octem, cebulą, z jogurtem, kefirem czy ze śmietaną na słodko. Mizeria najczęściej jest serwowana latem do obiadów, jednak mizerię można też przygotować na zimę do słoików. Sprawdź, jakie wartości odżywcze i ile kcal ma mizeria.

Mizeria to sałatka z surowych ogórków, pokrojonych w plasterki lub startych na tarce. Jako dodatki wykorzystuje się śmietanę, jogurt, kefir, mleko zsiadłe, ocet.

Do mizerii dodaje się też koperek, szczypiorek i doprawić ją solą i pieprzem. Mizeria można być też przygotowana do słoików na zimę.

Mizeria - właściwości zdrowotne

Wartość odżywcza i walory zdrowotne mizerii wynikają głównie z walorów ogórków zielonych, które są niskokaloryczne, zawierają dużo wody, mają właściwości oczyszczające i są doskonałym wyborem dla osób odchudzających się.

Dodatkowo są źródłem witamin i składników mineralnych m.in. witamin z grupy B, dzięki czemu zmniejszają stres, oraz magnezu i potasu, co może wpływać na obniżenie poziomu ciśnienia krwi.

Ogórki mają korzystny wpływ także na procesy trawienne. Poza tym mają właściwości moczopędne, biorą udział w oczyszczaniu organizmu z toksyn.

Wybór dodatku do mizerii warunkuje jej wartość odżywczą. Najmniej kaloryczna jest mizeria z octem, jednak z reguły do tego rodzaju mizerii dodaje się cukier.

Najwięcej kalorii ma mizeria ze śmietaną i charakteryzuje się najwyższą zawartością tłuszczów nasyconych. Z kolei mizeria z jogurtem i śmietaną zawiera więcej wapnia oraz witaminy A w porównaniu do mizerii z octem.

Mizeria z octem

Do przygotowania mizerii z octem niezbędne są: obrane i pokrojone w pasterki ogórki, cebula pokrojona w kostkę, ocet, oliwa z oliwek, sól, cukier lub miód oraz posiekany koperek. Ogórki i cebulę należy wymieszać i posolić, a następnie pozostawić, aż puszczą sok.

W między czasie przygotowuje się sos z oliwy, octu i miodu, który następnie dolewa się do wcześniej przygotowanych ogórków i cebuli. Całość miesza się i - w zależności od preferencji - można dodać posiekany koperek.

Warto wiedzieć

Mizeria z octem - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 15 kcal

Białko - 0,6 g
Tłuszcze - 0,1 g
Tłuszcze nasycone - 0,028 g
Tłuszcze jednonienasycone - 0,0 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,037 g
Węglowodany - 3,2 g
Błonnik - 0,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 10,1 mg (0,7%)
Potas - 115,1 mg (3%)
Wapń - 14,0 mg (1%)
Fosfor - 21,0  mg (3%)
Magnez - 7,0 mg (2%)
Żelazo - 0,2 mg (2%)
Cynk - 0,22 mg (2%)
Miedź - 0,1 mg (11%)

Witaminy

Witamina A - 26,0 µg (3%)
Witamina E - 0,15 mg (2%)
Witamina B1 - 0,027 mg (2%)
Witamina B2 - 0,035 mg (3%)
Niacyna - 0,17 mg (1%)
Witamina B6 - 0,037 mg (3%)
Witamina C - 7,4 mg (8%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Mizeria z jogurtem

To lżejsza wersja mizerii ze śmietaną. Ogórki obiera się ze skórki, kroi w plasterki. Następnie odstawia się na kilka minut, odsącza wydzieloną wodę z ogórków, doprawia i dodaje się jogurt naturalny oraz ewentualnie posiekany koperek.

Warto wiedzieć

Mizeria z jogurtem - wartości odżywcze, kcal (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 25 kcal

Białko - 1,6 g
Tłuszcze - 0,6 g
Tłuszcze nasycone - 0,32 g
Tłuszcze jednonienasycone - 0,158 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,045 g
Cholesterol - 2,0 mg
Węglowodany - 3,7 g
Błonnik - 0,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód  - 24,0 mg (1,6%)
Potas - 144,0 mg (4%)
Wapń - 54,0 mg (5%)
Fosfor - 48,0  mg (6%)
Magnez - 10,0 mg (3%)
Żelazo - 0,2 mg (2%)
Cynk - 0,3 mg (3%)
Miedź - 0,09 mg (10%)

Witaminy

Witamina A - 25,0 µg (3%)
Witamina E - 0,13 mg (1%)
Witamina B1 - 0,033 mg (3%)
Witamina B2 - 0,083 mg (6%)
Niacyna - 0,18 mg (1%)
Witamina B6 - 0,045 mg (3%)
Witamina B12 - 0,1 µg (4%)
Witamina C - 6,3 mg (7%)
Witamina D - 0,008 µg (0,05%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Mizeria ze śmietaną

Klasyczna wersja mizerii i najczęściej podawana w Polsce. Ogórki obiera się ze skórki i kroi w plasterki i soli. Następnie dodaje się śmietanę wymieszaną z pieprzem.

Można również dodać kwasku cytrynowego lub soku z cytryny oraz koperek.

Warto wiedzieć

Mizeria ze śmietaną - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 56 kcal

Białko - 1,2 g
Tłuszcze - 4,6 g
Tłuszcze nasycone - 2,71 g
Tłuszcze jednonienasycone - 1,44 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,16 g
Cholesterol - 14,0 mg
Węglowodany - 3,1 g
Błonnik - 0,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 18,0 mg (1,2%)
Potas - 123,0 mg (4%)
Wapń - 36,0 mg (4%)
Fosfor - 35,0  mg (5%)
Magnez - 9,0 mg (2%)
Żelazo - 0,2 mg (2%)
Cynk - 0,25 mg (2%)Miedź - 0,09 mg (10%)

Witaminy

Witamina A - 59,0 µg (7%)
Witamina D - 0,035 µg (0,2%)
Witamina E - 0,2 mg (2%)
Witamina B1 - 0,029 mg (2%)
Witamina B2 - 0,06 mg (5%)
Niacyna - 0,16 mg (1%)
Witamina B6 - 0,038 mg (3%)
Witamina B12 - 0,1 µg (4%)
Witamina C - 6,0 mg (7%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Mizeria na słodko

Mizeria na słodko to mizeria z dodatkiem śmietany i cukru. Ogórki, podobnie jak w przypadku klasycznej mizerii ze śmietaną, obiera się ze skórki i kroi w plasterki.

Następnie dosala się małą ilością soli, pozostawia do puszczenia wody, którą należy odcisnąć. Śmietanę miesza się z cukrem, dodaje się ją do ogórków, miesza i posypuje posiekanym koperkiem. Można też do śmietany, prócz cukru, dodać sok z cytryny, ocet lub słodką paprykę.

Mizeria do słoików, na zimę

Mizerię można zamknąć w słoikach i cieszyć się nią całą zimę, po dodaniu do niej jogurtu, śmietany lub kefiru. Potrzebne będą ogórki zielone, ocet, cukier, sól, pieprz, ewentualnie olej rzepakowy, koperek.

Ogórki należy obrać ze skórki, doprawić solą i pieprzem, dodać ocet i cukier, wymieszać i zostawić aż puszczą sok.

Następnie tak przygotowane ogórki trzeba przełożyć do słoików i pasteryzować. Można też przygotować zalewę z octu, oleju, cukru, soli i pieprzu.

Mizerię można też przygotować z ogórków ze skórką i bez dodatku octu. Wtedy do ogórków dodaje się sól i cukier, całość odstawia się na kilka godzin, by ogórki puściły sok.

Następnie dodaje się olej, przekłada się do słoików i pasteryzuje.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE