Brownie - kalorie i wartości odżywcze

2018-10-03 14:50 Marzena Masna, dietetyk

Brownie to klasyczne, amerykańskie ciasto, które podaje się z różnymi dodatkami, np. malinami czy wiśniami. Tradycyjne brownie przygotowuje się na bazie z czekolady lub kakao, ale brownie można też przygotować z fasoli, cukinii, a nawet buraka czy batatów. Alternatywą jest też brownie z kaszy jaglanej, a nawet z... ciecierzycy. Sprawdź, ile kalorii ma brownie, jaką ma wartość odżywczą i jak wygląda dietetyczna wersja tego ciasta.

Spis treści:

  1. Brownie - z kakao, fasoli, a nawet z kaszy jaglanej
  2. Brownie - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)
  3. Brownie - czy brownie jest zdrowe?

Brownie to ciasto z czekolady wywodzące się z Ameryki. Uznaje się, że brownie po raz pierwszy zostało przygotowane pod koniec lat 80. XIX wieku. Nie jest dokładnie znana historia brownie. Według niektórych ciasto powstało w wyniku pomyłki gospodyni z Bangor, która zapomniała dodać proszku do pieczenia do ciasta czekoladowego.

Inna z legend głosi o powstaniu ciasta na życzenie właściciela hotelu Palmer House, który poprosił cukiernika o przygotowanie deseru dla kobiet uczestniczących w światowych targach Chicago Columbian Exposition. Pierwsza pisemna wzmianka o brownie pochodzi z 1896 roku i znalazła się w książce kucharskiej Fannie Farmer.

Brownie - z kakao, fasoli, a nawet z kaszy jaglanej

Brownie to pieczony deser czekoladowy bez dodatku proszku do pieczenia i sody, stąd jego charakterystyczna ciężka, wilgotna konsystencja. Bazą tradycyjnego brownie jest gorzka czekolada, jajka, cukier, masło i niewielka ilość mąki. Do ciasta dodaje się też orzechy. Inną wersją brownie jest blondie, w którym czekoladę zastępuje się brązowym cukrem.

Brownie podaje się w postaci kwadratów lub prostokątów. Spożywa się je na zimno lub na ciepło z mlekiem, lodami, bitą śmietaną, cukrem pudrem, lukrem, krówką lub polewą czekoladową.

Brownie można przygotować też w innych wersjach. Poniżej prezentujemy listę typów brownie:

Przygotowuje się je z ugotowanej kaszy jaglanej, jajek, miodu, kakao, jogurtu, oliwy z oliwek i proszku do pieczenia. Wszystkie składniki należy zblendować na gładką masę, przełożyć do blaszki i upiec. Do brownie można też dodać gorzką czekoladę, orzechy, rodzynki, banany. Brownie z kaszy jaglanej można też przygotować bez dodatku proszku do pieczenia.

Bazą do przygotowania brownie są daktyle, które wcześniej należy namoczyć w wodzie i następnie zblendować na gładką masę. Dodatkowo do brownie dodaje się jaja, mąkę, proszek do pieczenia, mleko, kakao, olej kokosowy lub masło. Jaja można zastąpić bananami.

Głównym składnikiem nadającym wilgotność ciastu są bataty. Bataty należy obrać zetrzeć na tace i dodać do nich jaja, miód, wymieszać a następnie dodać mąkę (pszenną, pełnoziarnistą, jaglaną lub kokosową), kakao, sodę lub proszek do pieczenia.

Brownie bez dodatku mąki, świetna alternatywa dla osób będących na diecie. Do jego przygotowania niezbędna jest fasola czerwona z puszki, jaja, kakao, miód, oliwa z oliwek, proszek do pieczenia. Fasolę należy zblendować na gładką masę, dodać do niej pozostałe składniki i zblendować do uzyskania jednolitej konsystencji.

  • Brownie burczane

Bazą ciasta jest puree z buraków, do którego dodaje się jaja, mąkę, kakao, miód, olej rzepakowy i gorzką czekoladę.

  • Brownie cukiniowe

Głównym składnikiem nadającym wilgotność ciastu jest cukinia, którą należy zetrzeć na tace na grubych oczkach. Do tak przygotowanej cukinii należy dodać jaja, miód, wymieszać a następnie dodać mąkę, kakao, sodę lub proszek do pieczenia. Opcjonalnie można też dodać posiekaną gorzką czekoladę.

Warto wiedzieć

Brownie - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 466 kcal

Białko - 6,2 g
Tłuszcz - 29,1 g
Tłuszcze nasycone - 7,32 g
Tłuszcze jednonienasycone - 10,84 g
Tłuszcze wielonienasycone - 9,41 g
Węglowodany - 50,2 g
Błonnik - 1,6 g
Cholesterol - 73,0 mg

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 343,0 mg (23%)
Potas - 176,0 mg (5%)
Wapń - 57,0 mg (6%)
Fosfor - 132,0 mg (19%)
Magnez - 53,0 mg (13%)
Miedź - 0,388 mg (43%)
Żelazo - 1,84 mg (18%)
Cynk - 0,97 mg (9%)
Selen - 11,5 µg (%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,141 mg (11%)
Witamina B2 - 0,19 mg (15%)
Niacyna - 0,982 mg (6%)
Witamina B6 - 0,094 mg (7%)
Witamina B12 - 0,16 µg (7%)
Foliany - 29,0 µg (7%)
Witamina A - 176 µg (20%)
Witamina C - 0,3 mg (0,3%)

Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Brownie - czy brownie jest zdrowe?

Brownie jest produktem wysokokalorycznym, 100 g brownie dostarcza 466 kcal. Dodatkowo brownie jest źródłem tłuszczu i cukru.

Brownie zawiera znaczne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, co jest wynikiem dodatku masła do przygotowania tego deseru. W brownie znajdują się też wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których źródłem są jaja. Ponadto dzięki dodatkowi jajek do ciasta, jest ono źródłem fosforu i żelaza.

Brownie przygotowane z dodatkiem mąki pszennej jest ubogie w błonnik pokarmowy i składniki mineralne, co jest cechą charakterystyczną tej mąki. Mąka pszenna wpływa na poziom glukozy we krwi powodując szybki wzrost glukozy we krwi po jej spożyciu oraz szybki jej spadek, co zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2, otyłości i chorób układu krążenia.

Ponadto cukier biały dodawany do brownie to źródło „pustych” kalorii i jego spożywanie wiąże się z niekorzystnymi dla zdrowia konsekwencjami: zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy typu 2, próchnicy zębów. Dodatkowo cukier może zwiększać poziom cholesterolu we krwi oraz podnosić ciśnienie krwi.

Brownie można przygotować w zdrowszej wersji, zastępując masło olejem roślinnym lub oliwą z oliwek, mąkę pszenną- mąką jaglaną, kokosową, mąką pszenną pełnoziarnistą oraz użyć cukru brązowego lub miodu. Ponadto zdrowsze będzie brownie cukiniowe, buraczane, z batatów czy jaglane.

Klasyczne brownie to deser, który powinniśmy spożywać okazjonalnie, nie powinno być ono stałym elementem diety.

Brownie - przepis. Jak zrobić brownie?

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa

Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób.

Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE