WIŚNIE - właściwości zdrowotne. W jakie witaminy i minerały są bogate wiśnie?

2019-07-16 14:15 Monika Majewska

Wiśnie to owoce, których właściwości odżywcze i lecznicze są od dawna wykorzystywane w tradycyjnej medycynie ludowej, m.in. w łagodzeniu schorzeń pęcherza moczowego. Jednak kuzynki czereśni są cenione przede wszystkim ze względu na swój dobroczynny wpływ na serce. Niedawno odkryto także, że wiśnie są znakomitym środkiem na bezsenność. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości posiadają wiśnie.

Wiśnie posiadają wiele właściwości odżywczych, mimo że w ok. 82 proc. składają się z wody. Pozostałe 18 proc. to skarbnica witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i innych cennych składników. Jednak wiśnie ceni się nie tylko ze względu na ich prozdrowotne właściwości. Wiśnie urzekają swoim oryginalnym smakiem, ale tylko te, które rosną w Polsce.

W naszym kraju różnica temperatur między nocą i dniem jest tak duża, że wiśnie w dzień nabierają słodyczy od słońca, a w nocy kwasowości. Dlatego mają pyszny kwaskowo-słodki smak, w przeciwieństwie do wiśni hiszpańskich czy włoskich.

Z kolei swój kolor zawdzięczają antocyjanom – barwnikom z grupy flawonoidów (silnych przeciwutleniaczy), które nadają kolor owocom. Im jest ich więcej, tym barwa owocu jest ciemniejsza.

Spis treści:

  1. Wiśnie w profilaktyce przeciwnowotworowej
  2. Wiśnie wspomagają pracę serca
  3. Wiśnie - wartości odżywcze
  4. Sok z wiśni na bezsenność
  5. Wiśnie - uwaga na rakotwórcze mykotoksyny i kwas pruski
  6. Wiśnie na choroby układu moczowego
  7. Wiśnie a cukrzyca
  8. Wiśnie a odchudzanie
  9. Wiśnie - cenne także kwiaty, kora drzewa i ogonki
  10. Wiśnie - sokówki i szklanki
  11. Przepis na wiśniowy chłodnik

Wiśnie w profilaktyce przeciwnowotworowej

Wiśnie zawierają pokaźną ilość przeciwutleniaczy, bo aż 400 mg/100 g. Są to substancje, które chronią organizm m.in. przez nowotworami i procesem starzenia, gdyż neutralizują wolne rodniki.

W związku z tym wiśnie zostały umieszczone na liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), czyli liście produktów, które w wysokim stopniu chronią organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu. 100 g wiśni (waga bez pe­stek) ma aż 3500 punk­tów ORAC.

Według dra Ronalda Priori z The US Departament of Agriculture Research Service "zwiększając spożycie owoców i warzyw, szczególnie tych o wysokiej wartości ORAC, można znacząco podnieść poziom antyoksydantów w krwiobiegu nawet o 15-20 proc".

Wiśnie wspomagają pracę serca

Wiśnie wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego dzięki zawartości kilku substancji:

  • antocyjany zwiększają elastyczność naczyń włosowatych oraz wzmacniają i odtruwają serce. Ponadto korzystnie wpływają na produkcję krwinek czerwonych
  • potas ochronnie wpływa na serce. W 100 g wiśni mieści się 173 mg tego pierwiastka
  • witamina C uszczelnia naczynia krwionośne. W 100 g wiśni znajduje się 10 mg kwasu askorbinowego
  • błonnik obniża poziom „złego” cholesterolu, a tym samym zmniejsza ryzyko m.in. chorób serca. 100 g wiśni zawiera 1.6 g błonnika
  • garbniki i kwasy organiczne są zawarte w ogonkach wiśni. Współczesna fitoterapia poleca stosowanie wywaru z ogonków wiśni w celu zapobiegania powstawaniu skrzeplin i zatorów w naczyniach krwionośnych;

WYPRÓBUJ>> LECZNICZA NALEWKA z wiśni na choroby krążenia i nie tylko

Warto wiedzieć

Wiśnie - wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 50 kcal
Białko ogółem - 1.00 g
Tłuszcz - 0.30 g
Węglowodany - 12.18 g (w tym cukry proste 8.49)
Błonnik - 1.6 g

Witaminy

Witamina C – 10.0 mg
Tiamina – 0.030 mg
Ryboflawina – 0.040 mg
Niacyna - 0.400 mg
Witamina B6 - 0.044 mg
Kwas foliowy - 8 µg
Witamina A – 1283 IU
Witamina E – 0.07 mg
Witamina K - 2.1 µg

Minerały

Wapń – 16 mg
Żelazo - 0.32 mg
Magnez - 9 mg
Fosfor - 15 mg
Potas - 173 mg
Sód – 3 mg
Cynk - 0.10 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Sok z wiśni na bezsenność

Codzienne picie soku z wiśni pomaga na bezsenność i przyspiesza zasypianie. Tak twierdzą amerykańscy naukowcy, których wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Journal of Medicinal Food”.¹

Zespół naukowców z USA przeprowadził badania w grupie 15 starszych osób, które przez dwa tygodnie codziennie rano i wieczorem piły około 225 g soku z wiśni, a przez kolejne dwa tygodnie inny sok owocowy. Po miesiącu badań okazało się, że w czasie picia soku z wiśni badani zasypiali średnio o 17 minut wcześniej niż wtedy, gdy pili inny sok.

Badacze przekonują, że takie działanie sok z wiśni zawdzięcza melatoninie. To hormon, który reguluje rytm snu. Z kolei w wiśniach pełni on rolę naturalnego przeciwutleniacza.

Naukowcy są zdania są zatem zdrowszą alternatywą dla suplementów, które zawierają melatoninę i są przeznaczone dla osób cierpiących na bezsenność. Regularne konsumowanie wiśni może pomóc uregulować naturalny cykl aktywności organizmu i podnieść wydajność snu.

Należy jednak zauważyć, że badanie było przeprowadzone na niewielkiej grupie osób i trwało niedługo, bo tylko 2 tygodnie, więc nie jest miarodajne i należy podchodzić do niego z dystansem.

Warto wiedzieć, że w medycynie ludowej sok z wiśni ma właściwości przeciwzapalne – obniża gorączkę, łagodzi ból mięśni, poprawia wchłanianie leków.

CZYTAJ TEŻ:

Ważne

Wiśnie - uwaga na rakotwórcze mykotoksyny i kwas pruski

Wiśnie przeznaczone do spożycia nie powinny być nadpsute ani nadgniłe. Takie owoce zwierają rakotwórcze pleśnie - mykotoksyny.

Mogą być one przyczyną ostrych zatruć pokarmowych, alergii czy rozwoju grzybicy, a także chorób układu oddechowego. W związku z tym nawet jeśli tylko kawałek wiśni jest obity, należy wyrzucić cały owoc, a nie wykrawać wadliwy kawałek i zjadać resztę.

Z kolei w pestkach wiśni znajdują się substancje cyjanowodorowe (tzw. kwas pruski), które są bardzo szkodliwe. Połknięcie pestki wiśni nie jest groźne dla zdrowia. Zostanie ona po prostu wydalona. Groźniejsze jest jej rozbicie czy pogryzienie, co może zdarzyć się wśród dzieci, a także zwierząt domowych.

Wiśnie na choroby układu moczowego

Wiśnie, dzięki zawartości potasu i sodu, są moczopędne. Dlatego poleca się je pomocniczo w leczeniu schorzeń układu moczowego: zapaleniu pęcherza czy kamicy nerkowej.

Wiśnie a cukrzyca

Wiśnie są mniej słodkimi owocami - w 100 g zawierają do 10 g węglowodanów prostych. W związku z tym ich indeks glikemiczny jest niski i wynosi 22. Dlatego mogą po nie sięgać cukrzycy. Należy pamiętać, że soki z wiśni (a także z innych owoców) lepiej pić niesłodzone, świeżo wyciskane, a najlepiej rozcieńczać je wodą.

Wiśnie a odchudzanie

Wiśnie, dzięki niskiej kaloryczności (50 kcal w 100 g), są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. Ponadto są bogatym źródłem pektyn - rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który pod wpływem wody zwiększa swoją objętość i na długi czas wypełnia żołądek, dając uczucie sytości.

UWAGA! Wiśnie, ze względu na dużą zawartość kwasów owocowych, pobudzają wydzielanie enzymów trawiennych i śliny, a co za tym idzie - poprawiają apetyt. Z tego powodu pediatrzy zalecają podawać je niejadkom.

Tego nie rób
  • Nie kupuj wiśni, które cały dzień leżały na straganie, ponieważ światło i ciepło z biegiem dnia niszczą witaminy, zwłaszcza C.
  • Nie jedz wiśni prosto z drzew lub bezpośrednio po kupieniu. Przed jedzeniem należy je starannie opłukać pod bieżącą wodą, aby usunąć szkodliwe substancje chemiczne, np. pestycydy i bakterie.
  • Nie popijaj wiśni żadnymi płynami, zwłaszcza wodą i mlekiem. Takie połączenie może doprowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych - najczęściej do biegunki.
  • Nie jedz wiśni bezpośrednio przed mięsnym posiłkiem, ponieważ utrudnią trawienie zawartego w mięsie białka.

Wiśnie - cenne także kwiaty, kora drzewa i ogonki

Współczesna fitoterapia poleca stosowanie suszonych kwiatów wiśni pomocniczo w zapaleniu płuc (jako środek napotny) oraz wspomagająco przy leczeniu zapalenia spojówek. Wystarczy zanurzyć waciki w letnim naparze z suszonych kwiatów i położyć je na powiekach na 10 minut.

Z kolei wywar z ogonków jest naturalnym środkiem odchudzającym i przeciwdziała obrzękom. Medycyna ludowa wykorzystuje także suszoną i sproszkowaną korę drzewa wiśniowego, z której parzy się herbatki uspokajające i nasenne.

Natomiast odwar z młodych gałązek drzewa wiśniowego - wypity lub dodany do kąpieli - pomaga łagodzić bóle reumatyczne.

Wiśnie - sokówki i szklanki

W Polsce wyróżnia się dwa rodzaje wiśni - sokówki i szklanki. Te pierwsze są ciemnoczerwone, niekiedy prawie czarne i mają ciemny, barwiący sok.

Szklanki są koloru jasnoczerwonego i mają jasny, niebrudzący sok. Najpopularniejszą wiśnią w Polsce jest wiśnia nadwiślańska, zwana również słupianką - wiśnia sokowa, która wyróżnia się wyjątkowym smakiem.

Uprawiana jest na terenach wapiennych lub wapienno-gliniastych w nadwiślańskich częściach trzech województw: lubelskiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego. Została ona zarejestrowana jako produkt regionalny (znajduje się w unijnym rejestrze Chronionych Nazw Pochodzenia).

Sprawdź e-poradnik
Owoce pod lupą

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • w których owocach jest najwięcej pektyn
  • które mają rekord pod względem zawartości witaminy C
  • które powinni jadać sercowcy, a które reumatycy

Przepis na wiśniowy chłodnik

Źródło: x-news/Dzień Dobry TVN

Bibliografia:

  1. Wilfred R. Pigeon, Michelle Carr, Colin Gorman, Michael L. Perlis, Effects of a Tart Cherry Juice Beverage on the Sleep of Older Adults with Insomnia: A Pilot Study, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3133468/
  2. Grotto D., 101 produktów dla zdrowia i życia, przeł. Olejnik D., wyd. Vesper, Poznań 2010
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Krzysztof Jasina
|

Wisnie bardzo pomagają przy dnie moczanowej

beata
|

Jaaasne, a ta kobieta na zdjęciach ma 57 lat ?;) żarcik ?