WODA zdrowia doda, czyli jakie właściwości ma woda

2007-07-13 3:28 Lidia Motyl-Patelska

Woda nie tylko wypełnia wszystkie komórki organizmów żywych, ale też je otacza. Nasz organizm składa się w 70-75 proc. z wody, podobnie Ziemia - ok. 75 proc. jej powierzchni pokrywa woda. Woda to wielki skarb i dar, który powinniśmy chronić i dbać, by jej zasoby się nie wyczerpały.

Woda jest potrzebna do oddychania, nawilża wdychane powietrze i chroni ważne dla życia narządy. Nie zawiera kalorii, więc nie jest składnikiem energetycznym, ale umożliwia przemianę pożywienia w energię. Niezwykłe właściwości wody można by mnożyć.

Właściwości wody

  • Dzięki niej krąży krew.
  • Ona gra rolę „smaru” – jako składnik śluzu zapobiega tarciu organów wewnętrznych i kości w stawach.
  • Chroni przed urazami m.in. gałkę oczną, mózg, rdzeń kręgowy, płód.
  • Jest rozpuszczalnikiem dla większości substancji i związków chemicznych; dzięki niej zachodzi wiele procesów.
  • Umożliwia trawienie i wchłanianie. Jest bowiem w ślinie koniecznej podczas żucia i formowania kęsów w ustach oraz w enzymach trawiennych, które działają w dalszych częściach przewodu pokarmowego.
  • W niej rozpuszczają się produkty przemiany materii i mogą zostać usunięte.
  • Jest naszym termoregulatorem - pochłania ciepło i równomiernie je rozprowadza. Umożliwia schładzanie powierzchni ciała dzięki parowaniu potu.

Czy picie wody z cytryną jest zdrowe? Sprawdź! [#TOWIDEO]

Ile wody powinniśmy dostarczać organizmowi

Aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo, musimy dostarczać mu, i to w krótkim czasie, tyle wody, ile wydaliliśmy. Wydalamy jej dziennie ok. 2 litrów. Tracimy ją z:

  • moczem (53,6 proc.),
  • potem (21,4 proc., zależnie od warunków i naszej aktywności),
  • wydychanym powietrzem (19,6 proc.),
  • kałem (5,4 proc.).

Intensywny wysiłek fizyczny w wysokiej temperaturze może przyczynić się do straty nawet 5 litrów wody. Objawy odwodnienia to senność lub pobudzenie, niepokój. Niedobór rzędu 10 proc. masy ciała wywołuje osłabienie, kłopoty z oddychaniem i wydzielaniem śliny oraz ciśnieniem. Odwodnienie 20-procentowe może prowadzić do utraty przytomności, obrzęku języka, a nawet do śmierci, zwłaszcza u osób starych i niemowląt. Przyczyną odwodnienia bywa nie tylko niepicie wody, ale również drakońska dieta, alkoholizm, cukrzyca, gwałtowna biegunka, krwotok, wymioty, oparzenia lub długotrwała gorączka. Przy długotrwałym odwodnieniu grozi nam zatrucie na skutek nagromadzenia toksycznych produktów przemiany materii.

Ważne

Amerykańskie zalecenia żywieniowe nakazują osobom dorosłym picie dziennie minimum 2 litry wody (bez alkoholu, kawy i herbaty). Zapotrzebowanie na wodę w zależności od masy ciała można określić za pomocą wzoru: 1,5 l + 0,05 l na każdy kg masy ciała powyżej 20 kg, co dla osoby ważącej około 60 kg daje 3,5 l, a o masie 70 kg - 4 litry. Tak zwana podtrzymująca ilość wody niezbędna dla człowieka o masie ciała ok. 60 kg to 2,3 l, a o masie 70 kg - 2,5 l.

Zrób to koniecznie

  • Pragnienie gaśmy wodą niegazowaną nisko zmineralizowaną lub sokami warzywnymi i owocowymi.
  • Ograniczajmy spożycie wody gazowanej, unikajmy napojów gazowanych. Płyny te wprawdzie orzeźwiają, bo szybciej się wchłaniają, ale rozciągają też ściany żołądka i oszukują organizm, przedwcześnie hamując pragnienie.
  • Pijmy wodę regparnie, w niewielkich ilościach, najlepiej małymi łyczkami. Takie postępowanie sprawia, że może być ona lepiej spożytkowana - w większym stopniu wchłonięta do tkanek. Zbyt duże ilości płynów wypite jednorazowo są szybko wydalane przez nerki wraz z elektrolitami, co może doprowadzić do odwodnienia.
  • Podczas upałów należy zwiększyć ilość wypijanej wody. Jej temperatura powinna wynosić około 15 st. C.
  • Smak wody można urozmaicić, dodając do niej plasterek cytryny, pomarańczy, liść mięty czy natkę pietruszki.

Picie wody a posiłki

Szklanka wody wypita na 20-30 minut przed posiłkiem zmniejsza apetyt. Picie w trakcie posiłków utrudnia trawienie, bo zmniejsza stężenie enzymów i soków w przewodzie pokarmowym.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE
Igor
|

„Woda alkaliczna to pierwszy i najważniejszy czynnik powrotu do zdrowia” – Dr. Don Colbert. Dlatego sam stosuje wodę SportSense na problemy z tarczycą i nie sądzę, żeby były tego jakieś skutki uboczne :P

dana
|

Bzdury to są papierosy wódka i sex

robo
|

Co za herezje, dobrze ze nie musze 10 litrów pić, same bzdury

Krystyna L.
|

Macie rację. Niestety woda gazowana źle wpływa na nasz organizm, ale moja koleżanka ją pije ponieważ jej nie smakuje. Dzięki waszym poradom( co dodać do wody żeby urozmaicić jej smak) moja koleżanka będzie żyła zdrowiej i to ze smakiem. Mogliście równierz dodać że woda z na przykład cytryną jest wzbogacona o witaminę C. Taka woda jeszcze lepiej wpływa na organizm. Ja zmagałam się z dość dużą wagą. Stosowałam się do wszystkich zasad, ćwiczyłam, ograniczałam jedzenie, dużo piłam( wody gazowanej). Dzięki waszej informacji na temat wody gazowanej, schudłam 5 kilogramów w tydzień. To taka motywacja z mojej strony, dzięki za radę

Tobias
|

Grunt, by ilość minerałów w wodzie była dobrze zbilansowana. Wszystkie są istotne dla organizmu, ale np. sód powinien być dobrze zoptymalizowany. Woda którą piję już od lat faktycznie może pochwalić się odpowiednią zawartością minerałów. Jest smaczna, i w szklanych butelkach!

qwerty
|

Picie wody źródlanej wypłukuje cenne minerały z organizmu. Dlatego lepiej pić wodę mineralną, żeby zaopatrzyć organizm w te minerały ;). Na zdrowie. Pozdrawiam.

Judytka_K
|

Ja najczęściej piję wodę źródlaną, bo uważam, że taka mało zmineralizowana woda na pewno nie ma żadnych działań ubocznych (chodzi o zawartość minerałów). Piję jej dość dużo, tak aby uzupełnić braki w nawodnieniu mojego organizmu. Uważam, że to najlepszy sposób na zaspokojenie pragnienia :-) Pozdrawiam!