PoradnikZdrowie.pl > Żywienie > Co jesz? > Jajka - źródło pełnowartościowego białka

Jajka - źródło pełnowartościowego białka

Kiedyś uważano jajka za bardzo odżywcze i zdrowe. Potem, z powodu cholesterolu, straciły dobrą opinię. Ale ostatnie badania wykazują, że zdrowy człowiek, jeśli lubi jajka, może je jeść, choć nie do woli. Dlaczego?
A A A

W latach 70. XX wieku dietetycy wypowiedzieli im wojnę. Poszło o znajdujący się w żółtku cholesterol pokarmowy. Naukowcy dopatrywali się związku między ilością zjedzonych jajek a podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi oraz w efekcie miażdżycą. Dziś zmieniono nieco poglądy. Okazało się, że większy związek z miażdżycą ma dostarczanie organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych niż cholesterolu. Ale nie znaczy to, że wolno nam jeść jajka zupełnie bez ograniczeń.

Dieta jajeczna – sposób na błyskawiczne odchudzanie
Dieta jajeczna – sposób na błyskawiczne odchudzanie
Lipidogram (profil lipidowy) - badanie określające poziom lipidów
Lipidogram (profil lipidowy) - badanie określające poziom lipidów

Jajko to źródło białka, witamin i składników mineralnych

Jajka są przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego przez organizm. To białko wzorcowe, zawierające wszystkie aminokwasy, w tym niezbędne, których organizm nie potrafi sam wyprodukować, i to w odpowiednich ilościach. Dlatego w 1965 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała je za wzór służący do mierzenia proporcji aminokwasów w produktach. Są przy tym niskokaloryczne. Jajko ważące ok. 50 g dostarcza 75 kcal i aż 6,2 g białka. Więcej białka i łatwiej przyswajalnego zawiera żółtko.
Jajka to również  bogate źródło witaminy A, E, D i K oraz B2 i B12, kwasu pantotenowego i składników mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu. W żółtku jest luteina, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB, zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej i poprawia widzenie. Mają korzystny skład tłuszczu. Na 5 g tłuszczu zawartego w jednym jajku tylko 0,1 g stanowią „złe” nasycone kwasy tłuszczowe, za to wiele w nim niezbędnych dla organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niestety, żółtko jest prawdziwą bombą cholesterolową. Ale z drugiej strony dostarcza lecytyny, która zapobiega odkładaniu się go na ściankach naczyń krwionośnych.

Nie tylko kurze

  • Przepiórcze. Są trzykrotnie mniejsze od kurzych. Mają beżową, ciemno nakrapianą skorupę. Ugotowanych na twardo (ok. 3 minuty) używa się do przyrządzania przekąsek. Zawierają proporcjonalnie tyle samo kalorii, białka i cholesterolu co jajka kurze i więcej tłuszczu. Są bardzo dobrym źródłem witaminy A, D, kwasu foliowego, cynku, żelaza, dostarczają potasu, witaminy B12, witaminy B6. W sprzedaży są jajka przepiórcze świeże i marynowane.
  • Kacze i gęsie. Większe od kurzych, wyrazistsze w smaku, nadają się do faszerowania i niektórych wypieków. Ponieważ częściej niż kurze bywają zakażone Salmonellą, rzadko wykorzystuje się je w kuchni.
  • Strusie. Mogą być 8–10 razy większe od kurzych. Jedno jajo strusie waży ok. 1,5 kg. Mają jasną, bardzo twardą skorupkę.
 

Cholesterol zależy od indywidualnej wrażliwości organizmu

Wyniki badań wykazują, że wraz ze wzrostem ilości  cholesterolu pokarmowego w diecie zwiększa się jego stężenie w osoczu krwi. Wpływ cholesterolu pokarmowego na wartości wskaźników lipidowych jest jednak uzależniony od osobniczej wrażliwości organizmu. Niektórzy nie żałują sobie jajek i mają cholesterol w normie. Inni są bardziej wrażliwi – gdy tylko pofolgują z dietą, od razu się podwyższa. Ale wartość cholesterolu zależy od wielu czynników: predyspozycji genetycznych, wieku, płci, wagi, stanu zdrowia, stylu życia. Nasz organizm też sam go wytwarza, bo cholesterol jest potrzebny do wielu przemian metabolicznych, produkcji hormonów, soli żółciowych, wchodzi w skład błon komórkowych.

Ostatnio dodane na forum
zobacz wszystkie »
 
 
ergan, 29.12.2011 12:20
a njawazniejsze zostwcie oleje ,kazdy olej nawet najlepszy jest sztucznie przetwarzany ,zadnego oleju ,olej z oliwki taki vergen na zimno tloczony a reszta olei to trucizna To bardzo błędne przekonanie! Olej rzepakowy wręcz pomaga w walce z cholesterolem utrzymując go na właściwym poziomie. To co należy odstawić to tłuszcze zwierzęce, gdyż one są przyczyną miażdżycy.
kfffiatek, 03.06.2011 9:06
No a podobno według najnowszych badań cholesterol, który spożywamy wraz z jedzeniem nie wpływa na poziom cholesterolu, krążecego we krwi. Podobno winowajcom jest endogenny cholesterol, a więc ten który organizm produkuje sam. Ja ostatnio się zainteresowałam dietą paleolityczną, która w dużej mierze składa się mięsa i to nie tylko chudego. Taką dietę stosowali nasi przodkowie, których problemy z miażdżyca były zdecydowanie mniejsze niż w naszych czasach. Zaczynam stosować tą dietę i naprawdę czuję się świetnie. Pozdrawiam!
 

Co lepsze w jajku: białko czy żółtko?

Dietetycy zezwalają osobom zdrowym na zjedzenie nie więcej niż 3–4 jajek tygodniowo (wliczając w to dodane do potraw). Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu i na diecie, np. wątrobowej, nie powinny zjadać więcej niż 1–2 jajka na tydzień. Białko można jeść bez ograniczeń. Niestety, białko jajek bardzo często
uczula. Dlatego nie powinno się nim karmić dzieci przed ukończeniem 1. roku życia (dotyczy to zwłaszcza maluchów skłonnych do alergii oraz genetycznie obciążonych chorobą). Wysoka temperatura (podobnie jak ubijanie piany) niszczy strukturę protein, dlatego jajko na twardo zwykle nie ma właściwości uczulających. Jajka ugotowane na miękko są lżej strawne niż ugotowane na twardo, ścięte na parze – niż usmażone na tłuszczu. Białko jest łatwiej trawione niż żółtko – mogą je jeść osoby na diecie lekko strawnej. Zakwaszają organizm, wiec najlepiej łączyć je z zasadotwórczymi warzywami, np. ze szczypiorkiem.

2
Polecamy także
JAJKO - źródło BIAŁKA, skarbnica WITAMIN. Czy jajka są zdrowe?
JAJKO - źródło BIAŁKA, skarbnica WITAMIN. Czy jajka są zdrowe?
 
Opinie o suplemencie diety Slimcea
Ja właśnie tymi 8 kilogramami schudłam do swojej wymarzonej wagi 49 kilogramów :) więc nie byłam jakaś grubcia :)
 
 
Buliony z kostki a tycie
Te buliony pomijając że są tuczące to są strasznie niezdrowe. Nie pij tego świństwa!
Autor: Hanan
 
 
Druga broda..
Ja kiedyś stosowałam specjalną piłeczkę . Trzeba ją ściskać pomiędzy brodą a szyją ale niestety szybko mi się to ćwiczenie znudziło...
Autor: Hanan
 
 
Mąż mnie już nie kręci
Niestety często zdarza się tak,że atmosfera w związku czasami siada. To normalne w długich związkach. Niemniej istnieją sposoby na to aby ponownie obudzić w sobie namiętność. Słyszałaś o afrodyzjaku SexElixir ? No super sprawa .Ja ...
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Czy wiesz co jesz? Dowiedz się, które produkty są bogate w witaminy, mikroelementy i niezbędne składniki odżywcze. Poznaj wartości odżywcze poszczególnych produktów takich jak soja, warzywa, owoce, orkisz, zioła. Wprowadź do jadłospisu produkty zdrowej żywności. Poznaj źródło pełnowartościowego białka, węglowodanów, witamin. Dowiedz się co jesz spożywając ogólnodostępne produkty spożywcze. Sprawdź jak uniknąć spożywania gigantycznej ilości kalorii. Poznaj właściwości lecznicze ziół i innych składników codziennych posiłków. Sprawdź zawartość kalorii i składników odżywczych w poszczególnych produktach takich jak np. ziemniaki, nabiał, warzywa, owoce, ryby, mięso. Upewnij się czy na pewno wiesz co jesz.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.