8 domowych sposobów na pękające pięty

2020-07-21 16:09 Monika Ochnik

Domowe sposoby na pękające pięty mogą pomóc na ten powszechny i bardzo uciążliwy problem. Pękające pięty wyglądają bowiem nieestetycznie, a co gorsza - mogą sprawiać ból podczas chodzenia i być przyczyną poważnych infekcji. Oto 8 domowych sposobów na pękające pięty - zobacz, jak ulżyć sobie w tej nieprzyjemnej dolegliwości.

Domowe sposoby na pękające pięty każdy można zastosować w domowym zaciszu, ważna jest systematyczność. Pękające pięty to problem osób w różnym wieku. Szczególnie często widać go latem, gdy większość z nas nosi odkryte obuwie. Skąd się biorą pękające pięty?

Skóra na piętach jest prawie dwukrotnie grubsza niż gdzie indziej, dlatego też naskórek w tych miejscach narasta bardzo szybko i nie jest w stanie sam się złuszczyć. Jeśli nie usuniemy go mechanicznie, skóra traci elastyczność, zaczyna rogowacieć, a w konsekwencji pękać.

Jeśli nie zadbamy o stopy w odpowiednim momencie, może się to skończyć głębokimi ranami, przez które do organizmu zaczną wnikać groźne bakterie i wirusy.

Oto 8 domowych sposobów na pękające pięty, które każdy z nas może zastosować samodzielnie.

Spis treści

  1. Pękające pięty - najczęstsze przyczyny
  2. Domowe sposoby na pękające pięty

Pękające pięty - najczęstsze przyczyny

  • Wysuszona skóra - może ona być spowodowana:
    • niedożywieniem,
    • piciem niedostatecznej ilości płynów,
    • niedoborem witaminy A, która odpowiada za nawilżenie skóry.
  • Niewłaściwe obuwie - szkodzić mogą zarówno buty na wysokim obcasie, jak i takie na zbyt cienkiej podeszwie, które nie amortyzują sił wytwarzanych podczas chodzenia. Niewskazane jest również zbyt długie stanie.
  • Nadwaga - pod wpływem dodatkowych kilogramów skóra na piętach się rozszerza i w konsekwencji może pękać.
  • Cukrzyca - diabetycy mają bardzo wrażliwą skórę na stopach, a do tego upośledzone ukrwienie tej części ciała, dlatego są bardziej podatni na wszelkie urazy.
  • Genetyka - schorzenie to jest bardzo często spotykane u kilku pokoleń w danej rodzinie.

Czytaj też:

Domowe sposoby na pękające pięty

Aby pozbyć się problemu pękających pięt, kluczowa jest systematyczna pielęgnacja. Oto najpopularniejsze domowe sposoby na pielęgnację zniszczonych stóp:

  1. Moczenie stóp w wodzie z solą. Najlepiej sprawdzi się do tego sól lecznicza, np. iwonicka albo bocheńska. Lepiej nie stosować do tego soli kuchennej, zwłaszcza jeśli na piętach powstały rany. W tej sytuacji dobry może się okazać wyciąg z Morza Martwego, który leczy popękane pięty.
  2. Kąpiel w naparze z ziół. Aby stworzyć kojącą mieszankę, wystarczy wymieszać na przykład dwie łyżki kozieradki, siemienia lnianego i rumianku, zalać je wrzątkiem, a następnie moczyć stopy w ciepłej mieszance przez kwadrans. Do mieszanki można też dodać ziele krwawnika, liść brzozy, nagietek oraz korzeń żywokostu.
  3. Moczenie stóp w siemieniu lnianym. Wystarczy zalać nasiona siemienia lnianego wrzątkiem i po lekkim ostudzeniu moczyć w tym wywarze stopy. Po kąpieli (bez płukania stóp wodą) należy zetrzeć złuszczający się naskórek pumeksem lub tarką. Olej zawarty w siemieniu zmiękczy i uelastyczni skórę.
  4. Kąpiel w mleku i nacieranie sodą oczyszczoną. Najpierw moczy się stopy w lekko podgrzanym mleku (ok. pół litra), a następnie wciera w nie sodę oczyszczoną, która działa jak naturalny pumeks. Po 5 minutach nogi można spłukać wodą i wytrzeć do sucha.
  5. Regularne usuwanie zrogowaciałego naskórka za pomocą specjalnych tarek oraz pumeksu (najlepiej przy każdej kąpieli).
  6. Codzienne stosowanie kremów nawilżających przeznaczonych do pękających pięt. Dobrze, by zawierały w składzie mocznik, który wyjątkowo dobrze zmiękcza i nawilża skórę, zatrzymując w niej wodę, lub glicerynę, która ma podobne właściwości.
  7. Kuracja witaminą A. Po starciu zrogowaciałego naskórka wmasuj ją w pięty (najlepiej użyć takiej w kapsułkach), a po jej wchłonięciu posmaruj stopy grubą warstwą kremu nawilżającego i włóż bawełniane skarpetki. Taką kurację najlepiej jest przeprowadzić na noc. Efekty powinny być widoczne po tygodniu. 
  8. Jak najczęstsze odciążanie nóg. Jeśli na co dzień musimy długo stać, róbmy sobie jak najczęściej przerwy, siadając czy stając na palcach. Jeśli prowadzimy głównie siedzący tryb życia, wstawajmy raz na jakiś czas, aby się przejść. Po całym dniu wieczorem warto jest zrobić sobie relaks z nogami uniesionymi lekko do góry (np. na poduszce), by polepszyć ukrwienie nóg.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE