Dieta na myślenie i dobrą pamięć: co jeść, by poprawić pracę mózgu

2020-01-16 11:42 Katarzyna Szroeder-Dowjat

Dieta dla mózgu to ważna kwestia. Dlaczego? Ponad 40 lat temu naukowcy udowodnili, że istnieje ścisły związek między zdolnościami umysłowymi a dostarczaniem organizmowi witamin i składników mineralnych. Sprawdź szczegóły!

Spis treści:

    1. Dieta dla mózgu: węglowodany złożone
    2. Dieta dla mózgu: witaminy i minerały

Dieta dla mózgu i jej wpływ na pamięć i koncentrację jest bezdyskusyjny. To pokarmy uruchamiają setki mechanizmów wpływających na intelektualne funkcje mózgu. Stymulują produkcję enzymów, hormonów i chemicznych substancji zwanych neuroprzekaźnikami. Zwłaszcza neuroprzekaźniki odgrywają znaczącą rolę w procesach zapamiętywania i przypominania. Są to substancje chemiczne potrzebne do przesyłania sygnałów między komórkami nerwowymi - neuronami. Bez tych impulsów niemożliwe byłoby myślenie, kojarzenie, przyswajanie wiedzy.

Posłuchaj o diecie na myślenie i dobrą pamięć. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Dieta dla mózgu: węglowodany złożone

Mózg stale odbiera, przetwarza i przesyła miliony informacji. Choć niewielki (u osoby dorosłej 2 proc. masy ciała), jest bardzo energochłonny. Zużywa aż 20-25 proc. energii dostarczanej organizmowi (w życiu płodowym ponad połowę!). Jego pokarmem są glukoza i tlen.

Sam mózg wykorzystuje prawie połowę krążącej we krwi glukozy. Reszta zaspokaja zapotrzebowanie innych komórek, także komórek nerwowych, na energię. Bez glukozy i tlenu obumierają już po 10-15 minutach. Źródłem glukozy są węglowodany. Ale to nie znaczy, że należy jeść cukier, aby odżywić mózg.

Cukier nie wymaga trawienia – błyskawicznie przenika do krwi i stanowi bombę kaloryczną, a zarazem spore utrudnienie dla trzustki. Musi ona bowiem wytworzyć dużą ilość insuliny, by zagospodarować taką ilość cukru (jeśli wówczas organizm nie potrzebuje zbyt dużo energii, cukier zamieni się w tłuszcz zapasowy).

Inaczej jest z węglowodanami złożonymi. Znajdują się one w nasionach, ziarnach zbóż, mące z pełnego przemiału (białe pieczywo zastąp razowym!), niełuskanym ryżu, kaszach, ziemniakach, fasoli, soczewicy. Ich trawienie trwa pewien czas. Dzięki temu cukier jest uwalniany do krwi stopniowo – i organizm może go dobrze spożytkować. Poza tym węglowodany złożone zawierają dużo błonnika oraz witaminy i minerały niezbędne do właściwego wykorzystania składników odżywczych.

Polecamy
jesz co lubisz mind

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci pozytywnie wpłynąć na funkcje poznawcze i percepcyjne, a przy tym jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zmniejsz ryzyko wystąpienia depresji, choroby Alzheimera czy Parkinsona. Ciesz się świetnie dobranym menu i wsparciem dietetyka już dziś!

Dieta dla mózgu: witaminy i minerały

Szczególnie ważne dla rozwoju umysłowego są witaminy z grupy B i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których najbogatszym źródłem są ryby i oleje.

  • Witaminy z grupy B, zwłaszcza cholina (witamina B4) i niacyna (B3, inaczej PP), są odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Występują choćby w soi i właśnie w pieczywie z pełnego przemiału. Niedobór witaminy B3 powoduje m.in. osłabienie pamięci, kłopoty ze skupieniem uwagi i kojarzeniem, bezsenność. Osoby jedzące słodycze i pijące alkohol potrzebują jej 2-3 razy więcej niż wynosi norma. Niacyna jest w tuńczyku, wątrobie, mięsie indyka, pełnym ziarnie zbóż, suchej fasoli i grochu, nasionach słonecznika, orzeszkach ziemnych (trzeba je właściwie przechowywać – wystarczy odrobina wilgoci, by uległy zakażeniu grzybkiem, który produkuje silnie rakotwórcze toksyny).
  • Lecytyna jest najlepszym źródłem choliny potrzebnej do powstania acetylocholiny – jednego z neuroprzekaźników. W znacznym stopniu poprawia pamięć. Niedobór choliny prowadzi do ospałości, demencji starczej i spadku zdolności pamięciowych. Odkryli to naukowcy zajmujący się chorobą Alzheimera. Lecytyna występuje w orzeszkach ziemnych, soi i kiełkach pszenicy. Można ją także kupić w aptece. Uwaga! Dobra lecytyna zawiera ponad 30 proc. fosfatydylocholiny (warto sprawdzić skład).
  • Żelazo to nośnik tlenu. Jest w orzechach, roślinach strączkowych, owocach pestkowych, warzywach liściastych, rodzynkach. Jego niedobór upośledza zdolność rozumowania i uczenia się.
  • Cynk, którego większe ilości wykrywa się w organizmach dzieci o wybitnej inteligencji, jest w ostrygach. Ale nie musimy ich sprowadzać z Marsylii: obficie występuje też w pestkach dyni.
  • Magnez jest niezbędny do produkcji enzymów współpracujących z witaminami B1 i B6. Razem w wapniem pomaga w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych. Chroni przed metalami ciężkimi, które uszkadzają mózg. Podobnie jak witaminy B jest wypłukiwany przez kawę i alkohol oraz niszczony przez nikotynę. Trudno go przyswajamy, warto więc łykać tabletki.
  • Potas poprawia dotlenienie mózgu. Jego źródła to: winogrona, banany, pomarańcze, morele, awokado, melony, nektarynki, brzoskwinie, pomidory i ziemniaki.
  • Fosfor poprawia nastrój, zwiększa inteligencję, dodaje sił witalnych. Jest potrzebny, by nie zawodziła nas pamięć. Dużo go w rybach.
  • Kwas linolowy (CLA) znajduje się w tłuszczach rybnych i roślinnych. Jego brak powoduje osłabienie koncentracji, utratę pamięci, apatię, a nawet halucynacje.
Zrób to koniecznie
  • Staraj się jeść codziennie ciemne pieczywo razowe i produkty z pełnego ziarna (np. brązowy ryż).
  • Na drugie śniadanie i na podwieczorek jedz owoce.
  • Do obiadu koniecznie zjadaj sałatkę z mieszanki świeżych warzyw.
  • Nie zapominaj o tłuszczach rybnych i roślinnych.
  • Pij dużo wody mineralnej - wspomaga przemiany biochemiczne w mózgu.
  • Ruszaj się, ćwicz, a przynajmniej spaceruj! Oddychaj świeżym powietrzem. Wzbogacisz krew w tlen, która go dostarczy mózgowi. Nawet najbardziej zdrowe posiłki bez dostatecznej ilości tlenu nie wystarczają do sprawnego funkcjonowania pamięci. Jego brak zabija szare komórki, które się nie odradzają.
  • Wysypiaj się. Nieprzerwany nocny sen również zapewnia odpowiednie dotlenienie. Podczas snu organizm osiąga stan naturalnego odprężenia. Już 72 godziny bez snu wyniszczają mózg.
materiał partnera
Polecamy: "Cortex". Mądra gra, dzięki której gimnastykujesz umysł!

Zabierz swój mózg na salę gimnastyczną i podejmij wyzwanie, jakim jest rozgrywka w "Cortex"! Ta szybka i wesoła gra pozwoli Ci wzmocnić pamięć, refleks i logiczne myślenie, jednocześnie dając masę frajdy!

W "Cortex" od 2 do 6 graczy będzie rywalizować ze sobą, szybko zgadując odpowiedzi na 8 rodzajów wyzwań, które rozwijają różne funkcje ludzkiego mózgu. Za prawidłowe odpowiedzi otrzymają części układanki, a pierwsza osoba, która zdobędzie wszystkie 4 części i ukończy swój obrazek mózgu, zostanie zwycięzcą! To doskonała gra familijna, która sprawdzi się też na imprezach, spotkaniach, czy w podróży!

Żeby poprawić myślenie, włącz do diety te produkty

  • Siemię lniane, czyli nasiona lnu, to najbogatsze źródło lecytyny, cynku i cennych kwasów tłuszczowych omega-3.
  • Dynia zawiera błonnik, fosfor, potas, wapń i magnez oraz nieco witamin C i z grupy B. Jej cennymi składnikami są też kwasy: pantotenowy, asparginowy i nikotynowy. Sprawiają, że umysł pracuje na wysokich obrotach, polepsza się pamięć i zdolność koncentracji. Pestki dyni pomagają usuwać toksyny i działają zbawiennie na system nerwowy.
  • Winogrona usprawniają proces dotlenienia mózgu i zwiększają chłonność umysłu. Oprócz potasu zawierają żelazo i magnez oraz sporo witamin, m.in. niacynę.
  • Śliwki zawierają usprawniający krążenie potas, błonnik pomagający się pozbyć toksyn oraz witaminy B1 i B3, które łagodzą stres i korzystnie wpływają na pracę mózgu.
  • Warto też sięgnąć po preparaty z żeń-szeniem i miłorzębem. I nie zapominajmy, że zielona herbata ożywia lepiej niż kawa.
Tego nie rób
  • Alkohol należy do związków chemicznych, które obniżają poziom inteligencji.
  • Kawa (kofeina), choć szybko pobudza, w rzeczywistości osłabia koncentrację.
  • Chroń się przed zatruciem dymem tytoniowym i metalami ciężkimi: kadmem i ołowiem.

Czytaj też:

Polecamy e-poradnik
E-poradnik - jak dbać o szare komórki

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • Jak radzić sobie z nadmiarem informacji?
  • Jaka walczyć z uzależnieniami?
  • Jak sprawdzić, czy jesteśmy uzależnieni od smartfonów - test?
  • Jak oswoić stres?
  • Jak ruch wpływa na nas?

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Iris
|

Pamietam jak podczas sesji na studiach jadlam masowo orzechy. Wszystko pozdawalam, wiec chyba dzialaja :D

Mac
|

Nie wiem ile w tym prawdy ale ostatnio coś mówili że Kawa Jest zdrowa i dobrze wpływa na organizm. W ODPOWIEDNICH ILOŚCIACH.

Pablo
|

O, akurat teraz rozpoczyna się sezon na dynię, trzeba będzie narobić z niej jakichś przetworów. :)
Ale ponadto tak ak piszecie... witaminy są bardzo ważne. Rozważam jakaś suplementację, ale boję się, że trafię na szmelc a nie dobry produkt.

Marta eM
|

Masz rację, ludzie za duzo maja słuchania TV...nie skupiaą się na SOBIE- vitaminach i POZYTYWNYM MYSLENIU!!

Sławek
|

Trzeba ćwiczyć pamięć to i z myśleniem nie będzie problemu. To, że ktoś zje garść orzechów dziennie nic nie zmieni.

Eliza
|

Żeń- szeń jest genialnym wspomaganiem dla mózgu. Niweluje zmęczenie i podnosi koncentrację i odporność na stress, dodaje więcej energii niż cokolwiek innego. Odkąd stosuję Gold żeń– szeń complex nie mam problemów z koncentracją, przy pracy umysłowej wyrabiam 120% normy, mam mnóstwo energii i siły przez cały dzień, nawet po całym dniu pracy, dzięki temu wróciłam do nauki mechaniki kwantowej.

Phi
|

g prawda, sudafed sprzedają w całej UE, a pseudoefedryna działa równie mocno jak kawa.

tricksofmind.pl
|

Zapraszam do pobrania darmowego kursu rozwoju pamięci, dzięki którym można być w stanie zapamiętywać rozkład potasowanej talii kart czyli 52 karty w mniej niż 3 min to coś na prawdę wielkiego!
http://tricksofmind.pl/kurs...

el wariate
|

Moge polecić pseudoefendryne zawartą w srodkach na grypę np. grypolek , grypostop .Koncentracja wzrasta do 120% jak u sokoła:)
Ćpunki z całej europy do nas odwiedzają w poszukiwaniu tej substancji a to sprawka niedopatrzenia NFZ

lena
|

Znacznie poprawiłam swoją pamięć korzystając ze specjalnych nagrań Skutecznych Afirmacji. Moim zdaniem to najlepsza technika jaką stosowałam i efekty pojawiły się dość szybko. Jeśli masz kłopoty z pamięcią i potrzebujesz prostej metody to polecam; http://skuteczneafirmacje.c...