Dieta na myślenie i dobrą pamięć: co jeść, by poprawić pracę mózgu

2019-08-14 12:31 Katarzyna Szroeder-Dowjat

Dieta dla mózgu to ważna kwestia. Dlaczego? Ponad 40 lat temu naukowcy udowodnili, że istnieje ścisły związek między zdolnościami umysłowymi a dostarczaniem organizmowi witamin i składników mineralnych. Sprawdź szczegóły!

Spis treści:

    1. Dieta dla mózgu: węglowodany złożone
    2. Dieta dla mózgu: witaminy i minerały

Dieta dla mózgu i jej wpływ na pamięć i koncentrację jest bezdyskusyjny. To pokarmy uruchamiają setki mechanizmów wpływających na intelektualne funkcje mózgu. Stymulują produkcję enzymów, hormonów i chemicznych substancji zwanych neuroprzekaźnikami. Zwłaszcza neuroprzekaźniki odgrywają znaczącą rolę w procesach zapamiętywania i przypominania. Są to substancje chemiczne potrzebne do przesyłania sygnałów między komórkami nerwowymi - neuronami. Bez tych impulsów niemożliwe byłoby myślenie, kojarzenie, przyswajanie wiedzy.

Dieta dla mózgu: węglowodany złożone

Mózg stale odbiera, przetwarza i przesyła miliony informacji. Choć niewielki (u osoby dorosłej 2 proc. masy ciała), jest bardzo energochłonny. Zużywa aż 20-25 proc. energii dostarczanej organizmowi (w życiu płodowym ponad połowę!). Jego pokarmem są glukoza i tlen.

Sam mózg wykorzystuje prawie połowę krążącej we krwi glukozy. Reszta zaspokaja zapotrzebowanie innych komórek, także komórek nerwowych, na energię. Bez glukozy i tlenu obumierają już po 10-15 minutach. Źródłem glukozy są węglowodany. Ale to nie znaczy, że należy jeść cukier, aby odżywić mózg.

Cukier nie wymaga trawienia – błyskawicznie przenika do krwi i stanowi bombę kaloryczną, a zarazem spore utrudnienie dla trzustki. Musi ona bowiem wytworzyć dużą ilość insuliny, by zagospodarować taką ilość cukru (jeśli wówczas organizm nie potrzebuje zbyt dużo energii, cukier zamieni się w tłuszcz zapasowy).

Inaczej jest z węglowodanami złożonymi. Znajdują się one w nasionach, ziarnach zbóż, mące z pełnego przemiału (białe pieczywo zastąp razowym!), niełuskanym ryżu, kaszach, ziemniakach, fasoli, soczewicy. Ich trawienie trwa pewien czas. Dzięki temu cukier jest uwalniany do krwi stopniowo – i organizm może go dobrze spożytkować. Poza tym węglowodany złożone zawierają dużo błonnika oraz witaminy i minerały niezbędne do właściwego wykorzystania składników odżywczych.

Dieta dla mózgu: witaminy i minerały

Szczególnie ważne dla rozwoju umysłowego są witaminy z grupy B i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których najbogatszym źródłem są ryby i oleje.

  • Witaminy z grupy B, zwłaszcza cholina (witamina B4) i niacyna (B3, inaczej PP), są odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Występują choćby w soi i właśnie w pieczywie z pełnego przemiału. Niedobór witaminy B3 powoduje m.in. osłabienie pamięci, kłopoty ze skupieniem uwagi i kojarzeniem, bezsenność. Osoby jedzące słodycze i pijące alkohol potrzebują jej 2-3 razy więcej niż wynosi norma.
    Niacyna jest w tuńczyku, wątrobie, mięsie indyka, pełnym ziarnie zbóż, suchej fasoli i grochu, nasionach słonecznika, orzeszkach ziemnych (trzeba je właściwie przechowywać – wystarczy odrobina wilgoci, by uległy zakażeniu grzybkiem, który produkuje silnie rakotwórcze toksyny).
  • Lecytyna jest najlepszym źródłem choliny potrzebnej do powstania acetylocholiny – jednego z neuroprzekaźników. W znacznym stopniu poprawia pamięć. Niedobór choliny prowadzi do ospałości, demencji starczej i spadku zdolności pamięciowych. Odkryli to naukowcy zajmujący się chorobą Alzheimera. Lecytyna występuje w orzeszkach ziemnych, soi i kiełkach pszenicy. Można ją także kupić w aptece. Uwaga! Dobra lecytyna zawiera ponad 30 proc. fosfatydylocholiny (warto sprawdzić skład).
  • Żelazo to nośnik tlenu. Jest w orzechach, roślinach strączkowych, owocach pestkowych, warzywach liściastych, rodzynkach. Jego niedobór upośledza zdolność rozumowania i uczenia się.
  • Cynk, którego większe ilości wykrywa się w organizmach dzieci o wybitnej inteligencji, jest w ostrygach. Ale nie musimy ich sprowadzać z Marsylii: obficie występuje też w pestkach dyni.
  • Magnez jest niezbędny do produkcji enzymów współpracujących z witaminami B1 i B6. Razem w wapniem pomaga w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych. Chroni przed metalami ciężkimi, które uszkadzają mózg. Podobnie jak witaminy B jest wypłukiwany przez kawę i alkohol oraz niszczony przez nikotynę. Trudno go przyswajamy, warto więc łykać tabletki.
  • Potas poprawia dotlenienie mózgu. Jego źródła to: winogrona, banany, pomarańcze, morele, awokado, melony, nektarynki, brzoskwinie, pomidory i ziemniaki.
  • Fosfor poprawia nastrój, zwiększa inteligencję, dodaje sił witalnych. Jest potrzebny, by nie zawodziła nas pamięć. Dużo go w rybach.
  • Kwas linolowy (CLA) znajduje się w tłuszczach rybnych i roślinnych. Jego brak powoduje osłabienie koncentracji, utratę pamięci, apatię, a nawet halucynacje.
Zrób to koniecznie
  • Staraj się jeść codziennie ciemne pieczywo razowe i produkty z pełnego ziarna (np. brązowy ryż).
  • Na drugie śniadanie i na podwieczorek jedz owoce.
  • Do obiadu koniecznie zjadaj sałatkę z mieszanki świeżych warzyw.
  • Nie zapominaj o tłuszczach rybnych i roślinnych.
  • Pij dużo wody mineralnej - wspomaga przemiany biochemiczne w mózgu.
  • Ruszaj się, ćwicz, a przynajmniej spaceruj! Oddychaj świeżym powietrzem. Wzbogacisz krew w tlen, która go dostarczy mózgowi. Nawet najbardziej zdrowe posiłki bez dostatecznej ilości tlenu nie wystarczają do sprawnego funkcjonowania pamięci. Jego brak zabija szare komórki, które się nie odradzają.
  • Wysypiaj się. Nieprzerwany nocny sen również zapewnia odpowiednie dotlenienie. Podczas snu organizm osiąga stan naturalnego odprężenia. Już 72 godziny bez snu wyniszczają mózg.

Żeby poprawić myślenie, włącz do diety te produkty

  • Siemię lniane, czyli nasiona lnu, to najbogatsze źródło lecytyny, cynku i cennych kwasów tłuszczowych omega-3.
  • Dynia zawiera błonnik, fosfor, potas, wapń i magnez oraz nieco witamin C i z grupy B. Jej cennymi składnikami są też kwasy: pantotenowy, asparginowy i nikotynowy. Sprawiają, że umysł pracuje na wysokich obrotach, polepsza się pamięć i zdolność koncentracji. Pestki dyni pomagają usuwać toksyny i działają zbawiennie na system nerwowy.
  • Winogrona usprawniają proces dotlenienia mózgu i zwiększają chłonność umysłu. Oprócz potasu zawierają żelazo i magnez oraz sporo witamin, m.in. niacynę.
  • Śliwki zawierają usprawniający krążenie potas, błonnik pomagający się pozbyć toksyn oraz witaminy B1 i B3, które łagodzą stres i korzystnie wpływają na pracę mózgu.
  • Warto też sięgnąć po preparaty z żeń-szeniem i miłorzębem. I nie zapominajmy, że zielona herbata ożywia lepiej niż kawa.
Tego nie rób
  • Alkohol należy do związków chemicznych, które obniżają poziom inteligencji.
  • Kawa (kofeina), choć szybko pobudza, w rzeczywistości osłabia koncentrację.
  • Chroń się przed zatruciem dymem tytoniowym i metalami ciężkimi: kadmem i ołowiem.

Czytaj też:

Dieta Mind: na czym polega? Przykładowy jadłospis

Trening umysłu, czyli ćwiczenia na dobrą pamięć

Test IQ online: sprawdź swoją inteligencję

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Mac
|

Nie wiem ile w tym prawdy ale ostatnio coś mówili że Kawa Jest zdrowa i dobrze wpływa na organizm. W ODPOWIEDNICH ILOŚCIACH.

Pablo
|

O, akurat teraz rozpoczyna się sezon na dynię, trzeba będzie narobić z niej jakichś przetworów. :)
Ale ponadto tak ak piszecie... witaminy są bardzo ważne. Rozważam jakaś suplementację, ale boję się, że trafię na szmelc a nie dobry produkt.

Marta eM
|

Masz rację, ludzie za duzo maja słuchania TV...nie skupiaą się na SOBIE- vitaminach i POZYTYWNYM MYSLENIU!!

Sławek
|

Trzeba ćwiczyć pamięć to i z myśleniem nie będzie problemu. To, że ktoś zje garść orzechów dziennie nic nie zmieni.

Eliza
|

Żeń- szeń jest genialnym wspomaganiem dla mózgu. Niweluje zmęczenie i podnosi koncentrację i odporność na stress, dodaje więcej energii niż cokolwiek innego. Odkąd stosuję Gold żeń– szeń complex nie mam problemów z koncentracją, przy pracy umysłowej wyrabiam 120% normy, mam mnóstwo energii i siły przez cały dzień, nawet po całym dniu pracy, dzięki temu wróciłam do nauki mechaniki kwantowej.

Phi
|

g prawda, sudafed sprzedają w całej UE, a pseudoefedryna działa równie mocno jak kawa.

tricksofmind.pl
|

Zapraszam do pobrania darmowego kursu rozwoju pamięci, dzięki którym można być w stanie zapamiętywać rozkład potasowanej talii kart czyli 52 karty w mniej niż 3 min to coś na prawdę wielkiego!
http://tricksofmind.pl/kurs...

el wariate
|

Moge polecić pseudoefendryne zawartą w srodkach na grypę np. grypolek , grypostop .Koncentracja wzrasta do 120% jak u sokoła:)
Ćpunki z całej europy do nas odwiedzają w poszukiwaniu tej substancji a to sprawka niedopatrzenia NFZ

lena
|

Znacznie poprawiłam swoją pamięć korzystając ze specjalnych nagrań Skutecznych Afirmacji. Moim zdaniem to najlepsza technika jaką stosowałam i efekty pojawiły się dość szybko. Jeśli masz kłopoty z pamięcią i potrzebujesz prostej metody to polecam; http://skuteczneafirmacje.c...

KasiaJaniak
|

Ja tam nie wierzę w takie bzdety. Każdy wie co mu pasuje i co ma przyjmować, aby było ok. Ja używam Formentor Plus i jestem bardzo zadowolona jeśli chodzi o dobrą pracę mojego mózgu.