TIRAMISU (ciasto) - ile kalorii ma ten włoski deser?

2019-06-05 10:27 Marzena Masna, dietetyk

Tiramisu (ciasto) to schłodzony włoski deser z ciasta biszkoptowego, nasączonego kawą i alkoholem, przełożonego delikatną masą. Istnieje też wiele innych wersji tego deseru - można przygotować tiramisu w wersji niskokalorycznej, a nawet wegańskiej. Sprawdź, jakie wartości odżywcze ma tiramisu, ile ma kalorii i czy można przygotować tiramisu bez jajek.

Spis treści:

  1. Tiramisu – przepis. Jak zrobić tiramisu?
  2. Tiramisu - wartości odżywcze
  3. Tiramisu - kalorie (w 100 g)
  4. Tiramisu - bez jajek, wegańskie

Tiramisu (ciasto) to włoski deser, który w wersji klasycznej składa się z nasączonych kawą biszkoptów i masy przygotowanej z mascarpone, jajek, cukru i kakao.

Tiramisu z włoskiego dosłownie oznacza: „ rozwesel mnie” lub „podnieś mnie”. Istnieje kilka teorii wyjaśniających pochodzeniu tego popularnego deseru. Niektóre źródła podają, że tiramisu po raz pierwszy zostało przygotowane przez cukiernika Roberto Linguanotto w restauracji "Le Beccherie" w Treviso w drugiej połowie XX wieku.

Inne źródła datują pochodzenie tiramisu na XVII wiek, kiedy to zostało przygotowane w Sienie na cześć księcia Cosimo III i rozpowszechnił się w Trevisto, skąd następnie trafił do Stanów Zjednoczonych.

Historycy zaznaczają, że podobne do tiramisu desery były przygotowywane we Włoszech od wieków. Pewne jest natomiast, iż przepis na tiramisu nie pojawiał się w książkach kucharskich przed 1960 r.

Tiramisu – przepis. Jak zrobić tiramisu?

Tiramisu - wartości odżywcze

Tiramisu jest deserem wysokokalorycznym, o dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu oraz cukru. Jednak dzięki zawartości kawy ma również pewne walory zdrowotne.

Wykazano, że regularne spożycie kawy zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, chorób serca oraz chorób neurodegeneracyjnych. Ponadto kawa wpływa korzystnie na funkcje poznawcze i zmniejsza ryzyko depresji.

Korzyści te wynikają z zwartości przeciwutleniaczy i kofeiny w kawie. Zaś dzięki obecności w kawie związków polifenolowych kawa wykazuje działanie przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Kawa pomaga także w odchudzaniu, przyspiesza metabolizm, głównie zwiększa spalanie tłuszczów. Jednak takie właściwości przypisuje się kawie czarnej.

Niestety, w klasycznej wersji tiramisu znajduje się niewielka ilość witamin i składników mineralnych. Tiramisu dostarcza głównie wapnia i żelaza, jednak pokrycie dziennego zapotrzebowania na te składniki jest tylko na poziomie odpowiednio 8% i 16%. Tiramisu jest zaś bogate w witaminę A oraz witaminę C.

Tiramisu nie jest produktem, który powinniśmy jadać codziennie, wybierajmy go od czasu do czasu i w małych ilościach.

Nie zaleca się tiramisu osobom otyłym, ze względu na jego wysoką kaloryczność, oraz chorym na cukrzycę (mimo potencjalnego korzystnego wpływu kawy przy tych schorzeniach).

Warto wiedzieć

Tiramisu - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

W 100 g tiramisu jest 378 kcal

Witaminy i minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

  • Sód - 33 mg (2%)
  • Wapń - 67 mg (8%)
  • Żelazo - 1,6 mg (16%)
  • Witamina A - 337 µg (37%)
  • Witamina C - 60 mg (67%)

Wartość odżywcza: baza danych USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Tiramisu - bez jajek, wegańskie

Do przygotowania tradycyjnego tiramisu niezbędne są: biszkopty, mascarpone, żółtka jaj, cukier, kawa i kakao.

Przestudzonym wywarem świeżo zaparzonej kawy nasącza się biszkopty, które następnie układa się w blaszce. Z żółtek jaj, mascarpone i cukru przygotowuje się masę.

Żółtka jaj uciera się z cukrem na jasną masę. Następnie do tak przygotowanej masy dodaje się partiami mascarpone. Po każdorazowym dodaniu sera, całość uciera się.

Masę serową dzieli się na dwie części i kładzie warstwami na biszkoptach. Górę posypuje się kakao. Deser najlepiej podawać na zimno.

Istnieją też inne wersje tiramisu, w których kawa zastępowana jest czekoladą, amaretto, owocami, jogurtem, kokosem, a nawet piwem. Do kremu prócz mascarpone dodaje się też śmietanę i ubite białka jaj.

Tiramisu można również przygotować w wersji bez jajek. Do serka mascarpone wymieszanego z cukrem dodaje się ubitą śmietanę kremówkę.

Tiramisu można też przygotować w wersji wegańskiej - jednocześnie będzie to deser niskokaloryczny. Zamiast biszkoptów należy przygotować ciasto z mąki, oleju kokosowego, mleka roślinnego, mielonego lnu, sody i cukru lub stewii.

Krem do tiramisu składa się z kremu z nerkowców i serka wegańskiego, soku z cytryny i słodzika. Upieczone ciasto kroi się na pół, nasącza kawą oraz przekłada kremem.

Górę posypuje się kakao. Całość chłodzi się kilka godzin w celu wydobycia głębi smaku.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE