Dieta obniżająca poziom CHOLESTEROLU

2009-05-22 15:09 Program "Pamiętaj o Sercu"

Serce to pompa doskonała. Tłoczy krew do całego organizmu, dostarczając tkankom składniki odżywcze i tlen. Serce może bić bez przerwy przez sto lat i dłużej. Pod warunkiem, że będziesz stosować zdrową dietę. W twoim menu nie powinno zabraknąć produktów obniżających poziom złego cholesterolu, odpowiedzialnego za rozwój miażdżycy.

Jednym z największych wrogów serca jest nadmiar cholesterolu. Dopóki jego poziom we krwi wynosi 200 mg/dl nie ma się czym martwić. Jeśli jednak poziom cholesterolu przekracza tę normę, warto szybko zmienić tryb życia, a przede wszystkim dietę
Odpowiednie odżywianie zapewnia właściwy poziom cholesterolu, ale jeśli jesz dużo, tłusto i słodko w organizmie powstaje "zły" cholesterol (frakcji LDL). Dobry cholesterol - (HDL )- zbiera i lokuje w wątrobie niebezpieczne nadwyżki tłuszczu. Tam ulegają one rozpadowi do kwasów żółciowych. Kiedy jednak nadwyżki wciąż rosną, a organizm nie radzi sobie z nadmiarem spożywanego tłuszczu, tworzą się płytki miażdżycowe, które odkładają się w ściankach naczyń krwionośnych, utrudniając przepływ krwi. Dlatego im więcej jest cholesterolu frakcji LDL, tym większa groźba choroby niedokrwiennej serca.

Błonnik - obniża poziom cholesterolu

Produkty bogate w błonnik to przede wszystkim pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce. Sycą, a przy tym nie tuczą. Błonnik rozpuszczalny w wodzie (obecny w kaszach, nasionach roślin strączkowych, czosnku, cebuli, szparagach, zielu babki) obniża poziom cholesterolu i wiąże tłuszcze w przewodzie pokarmowym. W menu nie powinno zabraknąć produktów pełnoziarnistych: pieczywa, kasz, makaronów w otoczeniu warzyw. Dieta powinna dostarczyć około 35 g błonnika.

Białko - postaw na roślinne, które obniża poziom złego cholesterolu

Produkty mięsne, które są dobrym źródłem białka zwierzęcego, niestety dostarczają również nasyconych kwasów tłuszczowych, które podwyższają poziom cholesterolu. Warto więc część mięsa zastąpić soją, która jest bogata w witaminy i błonnik. Badania pokazują również, że soja zawiera związki obniżające poziom cholesterolu LDL.
W diecie 15 % kalorii powinno pochodzić z białka, którego dobrym źródłem są produkty mięsne, mleczne oraz rośliny strączkowe.

Tłuszcze zwierzęce - ogranicz, jeśli chcesz obniżyć poziom cholesterolu

Tłuszcze zwierzęce, bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, nie tylko podnoszą poziom LDL-cholesterolu w surowicy krwi, ale także zwiększają jej krzepliwość. I podczas gdy wszyscy powinniśmy ograniczać spożycie produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce, to u osób z podwyższonym poziomem cholesterolu w surowicy krwi (>200 mg/dl) staje się to już koniecznością. Wyłącz więc z diety smalec, słoninę, boczek, masło, usuwaj widoczny w mięsie i wędlinie tłuszcz oraz skórę z drobiu, ogranicz spożycie tłustych żółtych i topionych serów. Potrawy przyrządzaj metodą gotowania, duszenia, pieczenia w folii z jak najmniejszym dodatkiem tłuszczu.
W przeciwieństwie do tłuszczów zwierzęcych, tłuszcze roślinne, zawierające głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwa, olej rzepakowy) oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe (olej słonecznikowy, sojowy) obniżają poziom cholesterolu w surowicy krwi. Dlatego wskazane jest spożywanie dziennie 1-3 łyżeczek olejów w postaci surowej, dodanej np. do sałatek lub około 2 łyżeczek margaryny miękkiej.

Witaminy - zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu

Organizm nie wytwarza witamin, dlatego muszą być one dostarczone wraz z pożywieniem. Najlepszym źródłem wielu witamin są warzywa i owoce, dlatego dzienna porcja to przynajmniej 700 g warzyw i 200 g owoców. Warzywa i owoce zawierają dużo witaminy C, dzięki czemu zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu w ściankach naczyń krwionośnych. Warto wiedzieć, że warzywa, zwłaszcza zielone, są bogatym źródłem folianów, które zapobiegają podnoszeniu poziomu homocysteiny, aminokwasu budującego blaszki miażdżycowe. By warzywa i owoce nie straciły cennych substancji, wymagają specjalnego postępowania. Obieraj je cienko ze skórki, bo pod nią jest najwięcej witamin i składników mineralnych. Po obraniu nie mocz ich. Surówki szykuj tuż przed podaniem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
crusettin1788
|

W takiej diecie to warto uwzglednic przede wszystkim siemie lniane, ja do niego mialam tez babke jajowatą i płesznik zeby przy okazji zagwarantowac sobie oczyszczenie organizmu.

Hannibal
|

Witam,
pomogłem koledze wyleczyć się, bo miał wysoką homocysteinę oraz wysokie trójglicerydy i stosunek LDL do HDL nie było korzystny, a cholesterol całkowity miał na poziomie 240 [czyli to bardzo dobrze]
wyeliminował błonnik, produkty zbożowe w tym pszeniczne np chleb, bułki, bagietki, makarony, mąki, musli, płatki owsiane, mleko, czekolady mleczne i z nadzieniem, ciastek, pizzy, kebabów, hot dogów, pyz, hamburgerów, dań gotowy i instant, frytek. I smażenia na oleju rzepakowym, oliwie z oliwek i innych olejach roślinnych.

Ale za to jadł codziennie po 8-12 jajek kurzych bio, dużo mięsa z baraniny/wieprzowiny/dziczyzny/wołowiny, dużo masła, słoniny, boczku, salcesonów, pasztetów, kaszanki, warzyw.
Z węglowodanów to jadł na noc ziemniaki/kaszę gryczaną bądź komosę ryżową. Smażył na smalcu bądź oleju kokosowym.

Ale mniej owoców, miodu.

Tak to zdrowie podskoczyło mu na szczyt możliwości.

magda
|

ostatnio na badaniach kontrolnych do pracy wyszedł mi lekko podwyższony cholesterol ten zły. lekarz mi nic nie przepisał bo to niegroźne ale koleżanka poleciła żebym brała oeparol, bo zawiera omega i pomaga obniżyć. chyba zacznę brać bo się boje o pogorszenie wyników i stratę pracy...

Zofia
|

Na obniżenie cholesterolu dobre są kwasy omega-3, szczególnie te roślinne, których powinniśmy szukać w olejach roślinnych (najwięcej ma olej lniany tłoczony na zimno i przechowywany w lodówce!), najczęściej olej kupuję w APTECE! w święta obdarowałam całą rodzinę olejem lnianym.

Zofia

Kalsin
|

Większych bzdur dawno nie czytałam. Jeśli ktoś będzie stosował się do zaleceń tej diety, to jest to praktycznie pewne, że zachoruje na PRZYNAJMNIEJ jedną z ówczesnych chorób cywilizacyjnych, a co w tym wszystkim najlepsze - ryzyko zawału/udaru serca zwiększa się kilkukrotnie.

Produkty pełnoziarniste? CHLEB to podstawa? Hmm... ciekawe, że po zjedzeniu dwóch kromek chleba poziom glukozy we krwi skacze 2x bardziej niż po zjedzeniu czekoladowego batona. Produkty pełnoziarniste NIE TUCZĄ? No jasne, bo przecież od cukru się chudnie, każdy o tym wie ;).

Białko roślinne? Oleje roślinne? W dodatku utwardzone, np margaryna, mają dobrze wpływać na nasz organizm? Co za stek bzdur! Soja - modyfikowana genetycznie, nie ma nic wspólnego z naturalnością, sama "chemia". Tłuszcze roślinne poddane obróbce termicznej wytwarzają szkodliwe tłuszcze TRANS, w dodatku zwiększa się ilość tłuszczów nienasyconych OMEGA-6.

Już dawno został obalony mit o szkodliwości tłuszczów nasyconych, a te bzdury dalej zostają powielane i ludzie ślepo w to wierzą (powielane przede wszystkim przez lekarzy, co jest oczywiste, bo im więcej złych porad od nich, tym więcej my mamy chorób, więc tym częściej do nich przychodzimy aby się wyleczyć, a oni dostają za to kasę przecież. Plus kupujemy lekarstwa wierząc, że nas wyleczą - zasilamy przemysł farmaceutyczny, czyli znów - lekarzy. Następnie w wyniku brania leków A na chorobę B, wywiązuje się choroba C, i trzeba iść po następne leki... I historia zatacza koło). Tłuszcze zwierzęce są najzdrowszymi tłuszczami, więc jeśli chce się UNIKNĄĆ zawału, udaru, chorób serca oraz innych chorób również, należy jeść JAK NAJWIĘCEJ tłuszczów nasyconych (również olej kokosowy jest dobrym tego przykładem; mimo, że to tłuszcz roślinny, jest to niemal w całości tłuszcz nasycony), takich jak masło, masło klarowane, smalec oraz tłuszcz z mięs. I nie bać się tłustych mięs, one są najzdrowsze! Oczywiście z dobrego źródła, a nie z biedronki z niekończącą się liczbą składników.

Jeśli ktoś jest zainteresowany, polecam zapoznać się z poniższymi stronami/artykułami:

http://www.tlustezycie.pl/

https://tajnearchiwumwatyka...

https://hipokrates2012.word...

http://nowadebata.pl/2011/0...

http://jaskiniowa-kuchnia.b...

Pozdrawiam myślących.

jark
|

Proszę poczytać :http://nowadebata.pl/2011/0...

małgosia
|

witamina c z taksyfoliną jest bardzo polecana na unormowanie cholesterolu i wzmocnienie naczyń krwionośnych

Karen
|

Cholesterol zawsze miałam w normie, wyniki badań gospodarki lipidowej iście książkowe, a pęcherzyk żółciowy cały w cholesterolu. Tak, że badania krwi na poziom cholesterolu to nie wszystko.

kroaber
|

"Nigdy nie udowodniono słuszności koncepcji, wedle której im mniej cholesterolu, tym lepiej. "

Kowan
|

Jestem wegetarianinem od 60 lat i całkiem nieźle żyję. Mam dwoje dzieci i troje wnuków i jakoś żadne z nich nie wybrało wegetarianizmu. W czasie, kiedy zapadłem na tę "przypadłość", lekarze przestrzegali, że wykończę się przed czterdziestką. Dzisiaj większość moich rówieśników wącha kwiatki od spodu. Postanowiłem zmienić dietę na wegańską, bo mam podwyższony cholesterol. Konsultowałem to z lekarzem, też vege i to on polecił mi rezygnację z jaj i produktów mlecznych. Dotąd odżywiałem się instynktownie, teraz będę musiał szczegółowo bilansować dietę, by nie wyrządzić sobie szkody. Po czasie też będę robił to instynktownie.