Dieta obniżająca poziom cholesterolu

2019-10-09 14:29
Dieta obniżająca poziom CHOLESTEROLU
Autor: GettyImages Serce to pompa doskonała. Tłoczy krew do całego organizmu, dostarczając tkankom składniki odżywcze i tlen. Serce może bić bez przerwy przez sto lat i dłużej. Pod warunkiem, że będziesz stosować zdrową dietę. W twoim menu nie powinno zabraknąć produktów obniżających poziom złego cholesterolu, odpowiedzialnego za rozwój miażdżycy.

Serce to pompa doskonała. Tłoczy krew do całego organizmu, dostarczając tkankom składniki odżywcze i tlen. Serce może bić bez przerwy przez sto lat i dłużej. Pod warunkiem, że będziesz stosować zdrową dietę. W twoim menu nie powinno zabraknąć produktów obniżających poziom złego cholesterolu, odpowiedzialnego za rozwój miażdżycy.

Jednym z największych wrogów serca jest nadmiar cholesterolu. Dopóki jego poziom we krwi wynosi 200 mg/dl nie ma się czym martwić. Jeśli jednak poziom cholesterolu przekracza tę normę, warto szybko zmienić tryb życia, a przede wszystkim dietę.

Odpowiednie odżywianie zapewnia właściwy poziom cholesterolu, ale jeśli jesz dużo, tłusto i słodko w organizmie powstaje "zły" cholesterol (frakcji LDL). Dobry cholesterol - (HDL )- zbiera i lokuje w wątrobie niebezpieczne nadwyżki tłuszczu. Tam ulegają one rozpadowi do kwasów żółciowych. Kiedy jednak nadwyżki wciąż rosną, a organizm nie radzi sobie z nadmiarem spożywanego tłuszczu, tworzą się płytki miażdżycowe, które odkładają się w ściankach naczyń krwionośnych, utrudniając przepływ krwi. Dlatego im więcej jest cholesterolu frakcji LDL, tym większa groźba choroby niedokrwiennej serca.

Błonnik - obniża poziom cholesterolu

Produkty bogate w błonnik to przede wszystkim pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce. Sycą, a przy tym nie tuczą. Błonnik rozpuszczalny w wodzie (obecny w kaszach, nasionach roślin strączkowych, czosnku, cebuli, szparagach, zielu babki) obniża poziom cholesterolu i wiąże tłuszcze w przewodzie pokarmowym. W menu nie powinno zabraknąć produktów pełnoziarnistych: pieczywa, kasz, makaronów w otoczeniu warzyw. Dieta powinna dostarczyć około 35 g błonnika.

Białko - postaw na roślinne, które obniża poziom złego cholesterolu

Produkty mięsne, które są dobrym źródłem białka zwierzęcego, niestety dostarczają również nasyconych kwasów tłuszczowych, które podwyższają poziom cholesterolu. Warto więc część mięsa zastąpić soją, która jest bogata w witaminy i błonnik. Badania pokazują również, że soja zawiera związki obniżające poziom cholesterolu LDL.

W diecie 15 % kalorii powinno pochodzić z białka, którego dobrym źródłem są produkty mięsne, mleczne oraz rośliny strączkowe.

Tłuszcze zwierzęce - ogranicz, jeśli chcesz obniżyć poziom cholesterolu

Tłuszcze zwierzęce, bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, nie tylko podnoszą poziom LDL-cholesterolu w surowicy krwi, ale także zwiększają jej krzepliwość. I podczas gdy wszyscy powinniśmy ograniczać spożycie produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce, to u osób z podwyższonym poziomem cholesterolu w surowicy krwi (>200 mg/dl) staje się to już koniecznością. Wyłącz więc z diety smalec, słoninę, boczek, masło, usuwaj widoczny w mięsie i wędlinie tłuszcz oraz skórę z drobiu, ogranicz spożycie tłustych żółtych i topionych serów. Potrawy przyrządzaj metodą gotowania, duszenia, pieczenia w folii z jak najmniejszym dodatkiem tłuszczu.

W przeciwieństwie do tłuszczów zwierzęcych, tłuszcze roślinne, zawierające głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwa, olej rzepakowy) oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe (olej słonecznikowy, sojowy) obniżają poziom cholesterolu w surowicy krwi. Dlatego wskazane jest spożywanie dziennie 1-3 łyżeczek olejów w postaci surowej, dodanej np. do sałatek lub około 2 łyżeczek margaryny miękkiej.

Polecamy
jesz co lubisz dash

Autor: Time S.A

Pamiętaj, że odpowiednio dobrana dieta obniży stężenie „złego” cholesterolu i pomoże w walce z chorobami układu krążenia. Skorzystaj z JeszCoLubisz - innowacyjnego systemu dietetycznego Poradnika Zdrowie i ciesz się indywidualnie dobranym planem oraz stałą opieką dietetyka. Zadbaj o swoje zdrowie i zmniejsz ryzyko miażdżycy, zawału serca czy udaru.

Witaminy - zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu

Organizm nie wytwarza witamin, dlatego muszą być one dostarczone wraz z pożywieniem. Najlepszym źródłem wielu witamin są warzywa i owoce, dlatego dzienna porcja to przynajmniej 700 g warzyw i 200 g owoców. Warzywa i owoce zawierają dużo witaminy C, dzięki czemu zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu w ściankach naczyń krwionośnych.

Warto wiedzieć, że warzywa, zwłaszcza zielone, są bogatym źródłem folianów, które zapobiegają podnoszeniu poziomu homocysteiny, aminokwasu budującego blaszki miażdżycowe. By warzywa i owoce nie straciły cennych substancji, wymagają specjalnego postępowania. Obieraj je cienko ze skórki, bo pod nią jest najwięcej witamin i składników mineralnych. Po obraniu nie mocz ich. Surówki szykuj tuż przed podaniem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.