Leczo - z cukinii i nie tylko. Kalorie i wartości odżywcze

2018-08-29 11:42 Marzena Masna, dietetyk

Leczo to węgierskie danie przyrządzone z różnych warzyw - cukinii, świeżej papryki, pomidorów i cebuli, z dodatkiem kiełbasy, jajek i przypraw, która jest spożywana na gorąco. Ile kalorii i jakie wartości odżywcze ma leczo?

Spis treści:

  1. Leczo - z cukinii i nie tylko
  2. Leczo - ile kalorii ma leczo?
  3. Leczo - czy jest zdrowe?
  4. Leczo wegetariańskie - kcal

Leczo to danie wywodzące się z kuchni węgierskiej, ale też charakterystyczne dla kuchni czeskiej, chorwackiej i słowackiej. Jest również bardzo popularne w Polsce, Austrii i Izraelu.

Leczo - to tradycyjne, węgierskie - składa się z żółtej papryki, pomidora i cebuli oraz przypraw soli i słodkiej mielonej papryki. Danie przybiera formę gulaszu z grubo pokrojonymi warzywami. Istnieje wiele modyfikacji leczo.

W Polsce leczo przygotowuje się z dodatkiem cukinii lub bakłażanów, których w okresie letnim jest pod dostatkiem.

Leczo - z cukinii i nie tylko

Leczo charakterystyczne dla kuchni węgierskiej przygotowuje się ze świeżych pomidorów i papryki. Warzywa te są duszone na smalcu z dodatkiem wędzonego boczku oraz podsmażonej cebuli z mieloną papryką. W niektórych przepisach jako dodatki pojawiają się też czosnek, liść laurowy, mielony czarny pieprz czy tymianek.

Do leczo dodaje się też mięso, kiełbasę, bekon oraz wątróbkę, czasami jest również podawane z plastrami jaj na twardo ułożonymi na górze potrawy.

Leczo najczęściej podaje się z ryżem lub ziemniakami, nieco rzadziej w naleśniku, jako farsz.

W Niemczech leczo podaje się jako samodzielne danie, najczęściej z chlebem oraz w postaci dodatku warzywnego do dań mięsnych, np. pieczonego kurczaka, bażanta, wołowiny, wieprzowiny i steków.

W Polsce leczo przygotowuje się z dodatkiem cukinii rzadziej bakłażana. Warzywa - w przeciwieństwie do leczo węgierskiego - dusi się na oleju rzepakowym. Najczęściej spożywa się je na ciepło, jako danie głównie i podaje z kiełbasą oraz chlebem lub ryżem.

W Polsce popularne jest także leczo z dodatkiem mięsa, np. mięsa drobiowego lub wieprzowego, które wcześniej kroi się w kostkę i dusi po uprzednim podsmażeniu. Mniej popularny jest dodatek mięsa mielonego. Leczo przyrządza się także w wersji wegetariańskiej, w Polsce prócz warzyw często leczo wzbogaca się o cieciorkę, soczewicę, fasolę lub tofu. Znane są też wersje z pieczarkami. Leczo podaje się z chlebem, ryżem, ale też z makaronem i kaszą jaglaną.

Cukinia - poznaj jej właściwości zdrowotne

Warto wiedzieć

Leczo - ile kalorii ma leczo?

100 lecza z kiełbasą dostarcza 58 kcal oraz

Składniki odżywcze w 100g
Białko 3,2 g
Tłuszcze 3,99 g
Tłuszcze nasycone 1,01 g
Tłuszcze jednonienasycone 2,02 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,66 g
Cholesterol 7,6 mg
Węglowodany 3,1 g
Błonnik 1,1 g
Minerały
Sód 135,8 mg (9%)*
Potas 262,2 mg (7%)
Wapń 11,5 mg (1%)
Fosfor 42,7 mg (6%)
Magnez 12,7 mg (3%)
Żelazo 0,62 mg (6%)
Cynk 0,53 mg (5%)
Miedź 0,07 mg (8%)
Witaminy
Witamina A 109,0 µg (12%)
Witamina E 1,3 mg (13%)
Witamina B1 0,12 mg (9%)
Witamina B2 0,07 mg (6%)
Niacyna 1,4 mg (9%)
Witamina B6 0,19 mg (15%)
Foliany 36,0 µg (9%)
Witamina B12 0,08 µg (3%)
Witamina C 26,9 mg (30%)
Witamina D 0,08 µg (5%)

*(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Leczo - czy jest zdrowe?

Leczo to potrawa niskokaloryczna (najmniej kalorii zawiera leczo wegetariańskie). Jednocześnie leczo wegetariańskie cechuje się niższą zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych oraz nie zawiera cholesterolu (w przeciwieństwie do leczo z kiełbasą). Także mniejszą zawartością tłuszczu będzie się cechowało leczo z dodatkiem duszonego mięsa drobiowego.

Zarówno leczo z kiełbasą, jak i leczo wegetariańskie jest źródłem witamin i składników mineralnych, głównie witaminy A, witaminy E i witaminy B6 oraz potasu, fosforu, żelaza i cynku.

Leczo wegetariańskie cechuje się wyższą zawartością miedzi i niższą zawartością sodu. Ponadto ma też więcej błonnika pokarmowego.

Leczo wegetariańskie jest zatem zdrowszą alternatywą tego dania. Warto je włączyć do jadłospisu, szczególnie w sezonie letnim, kiedy mamy dostęp do świeżych warzyw.

Leczo wegetariańskie to świetny pomysł na pełnowartościowy posiłek dla osób będących na diecie odchudzającej, osób z cukrzycą, a także z problemami układu sercowo- naczyniowego.

Warto jednak pamiętać o odpowiednich dodatkach - najlepiej wybrać pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy lub dziki oraz gruboziarniste kasze.

Leczo wegetariańskie - kcal

Kalorie, wartości odżywcze lecza wegetariańskiego (w 100 g)

Wartość energetyczna 49 kcal
Białko 2,6 g
Tłuszcze 1,8 g
Tłuszcze nasycone 0,17 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,855 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,615 g
Cholesterol 0 mg
Węglowodany 7,4 g
Błonnik 1,6 g
Minerały
Sód 6,0 mg (0,4%)*
Potas 296,5 mg (8%)
Wapń 14,0 mg (1%)
Fosfor 41,1 mg (6%)
Magnez 15,1 mg (4%)
Żelazo 0,8 mg (8%)
Cynk 0,46 mg (4%)
Miedź 0,12 mg (13%)
Witaminy
Witamina A 118,6 µg (13%)
Witamina E 1,4 mg (14%)
Witamina B1 0,12 mg (9%)
Witamina B2 0,07 mg (5%)
Niacyna 0,96 mg (6%)
Witamina B6 0,19 mg (15%)
Foliany 41,0 µg (10%)
Witamina B12 0,0 µg (0%)
Witamina C 29,3 mg (33%)
Witamina D 0,0 µg (0%)

*(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa

Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób.

Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Golab08
|

Artykuł jest napisany w bardzo słaby sposób. Powtarzane są ciągle te same zdania, te same informacje. Sztucznie przedłużony. Tak czy siak, dowiedziałem się czego potrzebowałem. Oceniłbym 5/10