PoradnikZdrowie.pl > Żywienie > Przydatne w kuchni > OLEJ LNIANY obniża cholesterol. Jakie jeszcze właściwości ma olej lniany?

OLEJ LNIANY obniża cholesterol. Jakie jeszcze właściwości ma olej lniany?

Olej lniany wyciskany jest z nasion lnu. Zalety zdrowotne siemienia lnianego, czyli nasion lnu, znano już w starożytności. Stosowane były przez Greków i Rzymian. Praojciec medycyny - Hipokrates - polecał ich stosowanie na bóle podbrzusza i zapalenia błon śluzowych. Warto wzbogacić swoją dietę w zdrowy produkt z lnu - olej lniany.
A A A

Olej lniany tłoczy się na zimno z nasion lnu, czyli z siemienia lnianego. Mahatma Gandhi podkreślał: „Gdziekolwiek siemię lniane jest spożywane dość regularnie, tam ludzie cieszą się lepszym zdrowiem”. Najnowsze badania naukowe w pełni potwierdzają wartość zdrowotną nasion lnu. Najważniejszą ich zaletę stanowi zawartość ok. 45% tłuszczu, w skład którego wchodzą przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6. Z pomocą kwasów jednonienasyconych w naszym ciele dochodzi do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu LDL, przy jednoczesnym zwiększeniu wskaźnika „dobrego” cholesterolu HDL. Zmiana powyższych proporcji istotnie ogranicza ryzyko chorób związanych z układem krążenia.

Bogata zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w oleju lnianym ma niebagatelne znaczenie. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, przez co muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Są one niezbędne do prawidłowego transportu lipidów we krwi, a zwłaszcza cholesterolu. Obniżają jednocześnie jego ogólny poziom.

Szczególnie pozytywnie na metabolizm cholesterolu HDL wpływają kwasy z rodziny omega-3. Powodują wzrost poziomu jego podtypu HDL2, uznawanego przez badaczy za największego sojusznika w walce z miażdżycą.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są także głównym budulcem błon wszystkich komórek naszego ciała, a ponadto biorą udział w stymulowaniu licznych procesów życiowych. Służą do syntezy substancji biologicznie czynnych regulujących ciśnienie tętnicze krwi, pracę układu sercowo-naczyniowego oraz ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.

Nienasycone kwasy tłuszczowe mają również duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego, układu oddechowego, a także nerek i narządów rozrodczych. Ich niedobór może skutkować upośledzeniem czynności wielu organów wewnętrznych oraz zwiększoną podatnością na infekcje i zmiany skórne takie jak: łuszczenie się, odbarwienia czy nadmierne wysuszenie. Brak odpowiedniej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych może prowadzić do bezpłodności.

W 100 g oleju tłoczonego z siemienia lnianego znajduje się co najmniej 74 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, a także kwasy jednonienasycone oraz witamina E.

 

W oleju lnianym znajdziemy szczególnie dużo witaminy E, zwanej popularnie witaminą młodości. Zbawienne skutki jej działania na skórę i ogólną urodę są powszechnie znane.

Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę z tego, iż witamina E znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, ogranicza odkładanie się blaszek miażdżycowych oraz powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi.

Badania prowadzone przez 8 lat w Stanach Zjednoczonych, na grupie ponad 120 tys. zdrowych osób, wykazały, że przyjmowanie zwiększonej dawki witaminy E przez co najmniej 2 lata przynosi efekt w postaci zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na choroby wieńcowe aż o 40%.
Niezwykłe bogactwo dobroczynnych substancji zawartych w oleju lnianym sprawia, że poza swoim tradycyjnym przeznaczeniem kulinarnym jest on preparatem o niezwykle szerokim zastosowaniu zdrowotnym. Wspomaga profilaktykę oraz leczenie chorób układu krążenia i nadciśnienia, pomaga przy chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz przewlekłych stanach zapalnych jelit, ponieważ wzmacnia i regeneruje błony śluzowe na całej długości przewodu pokarmowego. Jest skutecznym środkiem w łagodzeniu skutków chronicznych zaparć.
Może być stosowany także zewnętrznie w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów. Przyspiesza regenerację naskórka i skóry właściwej, dlatego przydaje się podczas leczenia odleżyn, owrzodzeń i czyraków. Olej lniany poprawia też ogólną kondycję organizmu oraz samopoczucie.

Z uwagi na szczególne właściwości oleju lnianego nie należy go stosować do smażenia. Używany na zimno, stanowi idealny dodatek do sałatek, sosów, gotowanych jarzyn i innych potraw. Jest znakomitym rozwiązaniem dla osób odchudzających się i dbających o sylwetkę, ponieważ usprawnia procesy spalania tkanki tłuszczowej i zapobiega jej odkładaniu.

Polecamy także
OLEJ LNIANY - bezcenne źródło kwasów omega-3 i omega-6. Warto polubić olej lniany
OLEJ LNIANY - bezcenne źródło kwasów omega-3 i omega-6. Warto polubić olej lniany
DIETA dr BUDWIG czyli OLEJ LNIANY kontra choroby
DIETA dr BUDWIG czyli OLEJ LNIANY kontra choroby
 
Biegunka w podróży
Warto brać ze sobą żele antybakteryjne, wkoło masa zarazków, nieświadomie bierzemy je do buzi. Taki specyfik to przydatna rzecz.
Autor: Chochlik
 
 
Jakie zabiegi na zmarszczki?
Zauważyłam stosowaną przez koleżankę maseczkę: http://www.sklep.dax.com.pl/5900525087065-bankietowa-duo-maseczka-blyskawiczna-regeneracja-p402 Była zachwycona z jej efektu, także na weekend przed świętami planuję spróbować. Słyszałam też o cudownych efektach odmładzających jakie dają komory hiperbaryczne, słyszał ktoś coś na ten temat ?
Autor: Chochlik
 
 
Ciężko oddychać mi przez nos:-/
Mi pomaga stosowany na noc spray do nosa, odziedziczyłam po siostrze która niedawno urodziła a w ciąży stosowała prenalenowy taki spray. Dzięki nie mu mam czas żeby zasnąć spokojnie.
Autor: Chochlik
 
 
Uciążliwy katar - jakie domowe sposoby polecacie?
Poleca inhalacje. Powodem Twoich strapień może być alergia albo krzywa przegroda nosowa..
Autor: Chochlik
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Porady przydatne w kuchni - gotowanie, smażenie, zdrowe jedzenie, przyrządzanie posiłków. Znajdziesz tu wskazówki przydatne w kuchni, które pozwolą ci przygotować zdrowy posiłek. Zobacz, które artykuły spożywcze są przydatne w kuchni, jaki tłuszcz jest najzdrowszy, jakie pieczywo wybrać, jakie są właściwości antynowotworowe ziół. Praktyczne porady na temat gotowania w kuchence mikrofalowej, dowiedz się jak gotować w mikrofali. Poznaj zioła przydatne w kuchni: rozmaryn, kurkuma, bazylia, czosnek, mięta, kolędra, imbir. Dowiedz się jakie przyprawy wzbogacą smak potraw. Porady i wskazówki przydatne w kuchni, które ułatwią ci gotowanie i sprawią, że stanie się ono twoją pasją.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.