Niskowęglowodanowa dieta dla diabetyka: 6 ważnych zasad

2014-02-10 9:00
dieta dla diabetyka
Autor: archiwum poradnikzdrowie.pl Chorujący na cukrzycę powinni stosować dietę niskowęglowodanową.

Chorzy na cukrzycę, stosując odpowiednio skomponowaną dietę, mogą aż w 90 procentach wyregulować poziom cukru. Dla nich prawidłowa dieta może być lekiem. Precyzyjnie ułożona dieta jest dla osób chorych na cukrzycę bardzo ważnym elementem procesie leczenia dolegliwości. Właściwa dieta umożliwia utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, a to już pierwszy krok w drodze do zdrowia.

Dieta dla diabetyka musi być skomponowana tak, aby pacjent nie przekroczył dziennej dawki spożytych węglowodanów oraz tłuszczów. Ilości te są indywidualne dla każdego pacjenta. Na podstawie parametrów stanu zdrowia, zaawansowania choroby, wyników laboratoryjnych i wywiadu lekarskiego, sposobu leczenia (insulinoterapii) wskaźniki te określa ilościowo lekarz lub dietetyk. Należy pamiętać, że każdy pacjent wymaga indywidualnego podejścia i nie należy kusić się o stosowanie diety koleżanki czy kogoś z rodziny.

Dieta dla diabetyka - jedz 5-6 posiłków w ciągu dnia o stałych porach

Systematyczna podaż energii w ciągu każdego dnia ułatwi utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Dzięki temu nie będzie dochodzić do występowania dużych i zagrażających życiu wahań stężenie glukozy w organizmie. Każdy posiłek staraj się urozmaicać porcją świeżych warzyw, które szybko dają poczucie sytości, a nie zawierają zbyt wielu kalorii. Regularność spożywania posiłków pozwala na wyrobienie nawyków jedzenia o określonych porach. Dzięki temu chory na cukrzycę unikną gwałtownych spadków i wzrostów glukozy we krwi. Wyrobienie zwyczaju spożywania posiłków o określonych porach pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia napadów głodu w godzinach wieczornych.

Dieta dla diabetyka - spożywaj produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i ryby

Produkty spożywcze z pełnego przemiału oraz rośliny strączkowe są cennym źródłem witamin, minerałów oraz błonnika pokarmowego. Włókno pokarmowe posiada zdolności wiązania metali ciężkich i cholesterolu oraz usuwania ich z organizmu człowieka. Dzięki temu poziom cholesterolu u osób spożywających pełnoziarniste pieczywo, kaszę mąki, makarony oraz fasolę, soję, soczewicę, ulega obniżeniu. Te frakcje błonnika, które nie są rozpuszczalne w wodzie, dają poczucie sytości, wypełniają jelita, przyspieszają pasaż i usprawniają motorykę i perystaltykę jelit. Białko zawarte w rybach nie tylko zaspokaja uczucie głodu, ale także sprzyja rozwojowi mięśni i struktur komórkowych. Poza tym ryby zawierają bardzo zdrowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 i omega 6.

Cukrzyca - uważaj na ilość spożywanych tłuszczów

U zdrowego człowieka tłuszcze nie powinny stanowić więcej niż 30 proc. wartości kalorycznej diety. U osób z cukrzycą podaż dzienne tłuszczów nie powinna przekraczać 25 proc. dziennej energetyczności diety. Dlatego jeśli pacjenta ma zalecone stosowanie diety niskotłuszczowej musi uważać, aby w ciągu dnia nie spożyć więcej niż 40g tłuszczu. Jak to policzyć? Otóż pomoże w tym właśnie dietetyk. Codziennie sprawdzaj swój bilans tłuszczowy. Staraj się spożywać głównie tłuszcze roślinne. Do krótkotrwałego smażenia, do sałatek i zapiekanek używaj oliwy z oliwek, zupy zaprawiaj jogurtem lub mlekiem. Zrezygnuj z tłuszczów zwierzęcych: śmietany, masła, smalcu i słoniny. Tłuszcze staraj się spożywać w równych porcjach w ciągu dnia. Sprzyja to lepszemu wchłanianiu i przyswajaniu witamin tłuszczorozpuszczalnych: A, D, E i K.

Dieta dla diabetyka - pamiętaj o witaminach i składnikach mineralnych

Najważniejsza jest dla diabetyka witamina C. Chorzy na cukrzycę znacznie częściej zapadają na infekcje bakteryjne i wirusowe, a witamina C skutecznie podnosi odporność naszego organizmu. Najwięcej witaminy C mają: kapusta kwaszona, owoce cytrusowe, papryka, natka pietruszki, czarne porzeczki, szpinak, owoce dzikiej róży, truskawki. Ważną witamina dla diabetyków jest też B-karoten, czyli roślinna postać witaminy A. B-karoten jest niezbędny dla procesów prawidłowego widzenia, zapobiega kurzej ślepocie, dba o stan siatkówki oka, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz zwalcza wolne rodniki. Źródłami prowitaminy A są m.in.: marchew, dynia, morele, brzoskwinie, kabaczki, brokuły, pomarańcze.

Badania wskazują, że blisko 25 proc. osób chorych na cukrzycę cierpi na niedobory magnezu. Tymczasem zwiększenie podaży tego pierwiastek w diecie chroni diabetyków przez bardzo poważnym powikłaniem cukrzycowym – uszkodzeniem siatkówki. Dobrymi źródłami magnezu są: kakao, ciemne pieczywo, kasze, ciemny ryż, siemię lniane, pestki dyni, soja.

Drugim ważnym dla cukrzyka pierwiastkiem jest chrom. Ułatwia on regulację stężenia insuliny we krwi i zwiększa wrażliwość komórek na insulinę. Sporo chromu znajdziesz w bokułach, jęczmieniu, czerwonym winie, rabarbarze. Wapń z produktów mlecznych zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, które zagraża osobom chorym na cukrzycę. Dba o dobrą kondycję kości, paznokci i zębów. Jest potrzebny w procesach krwiotwórczych, wspomaga przewodzenie bodźców nerwowych. Dobrym źródłem wapnia są m.in.: maślanka, mleko słodkie i ukwaszone, jogurty, kefiry, sery twarogowe, sery żółte, serki homogenizowane.

Polecamy
jesz co lubisz cukrzyca

Autor: Time S.A

Dieta cukrzycowa nie musi oznaczać wyrzeczeń! Skorzystaj z JeszCoLubisz - innowacyjnego systemu dietetycznego Poradnika Zdrowie. Ciesz się indywidualnie dobranym planem i stałą opieką dietetyka. Jedz to, co lubisz, pomagaj organizmowi w chorobie, wyglądaj i czuj się lepiej.

Unikaj długiego gotowania potraw

Staraj się nie rozgotowywać potraw. Na przykład kasze, makarony, czy warzywa podane w postaci rozgotowanej do miękkości papki powodują szybki wzrost poziomu cukru we krwi. Natomiast te same produkty spożywcze ugotowane do postaci al dente nie wywołują takiego efektu. Zrezygnuj ze słodyczy i tłustych przekąsek: chipsy, paluszki, pizza. Słodycze wywołują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, a po pewnym czasie następuje jej szybki spadek. Organizm diabetyka odczuwa to dość dotkliwie. Wysokokaloryczne przekąski stanowią jedynie źródło pustych kalorii i to pochodzących z tłuszczu, który jest głównym winowajcą nadwagi i otyłości.

W ciągu dnia wypijaj minimum 8-9 szklanek płynów

Woda nie tylko oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii, ale także jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizmu. Do menu diabetyka, który narażony jest na wystąpienie zawału bardziej niż inni ludzie, warto wprowadzić zieloną i czerwoną herbatę. Zielona i czerwona herbata zawiera przeciwutleniacze oraz substancje pobudzające do pracy ospałą przemianę materii. Dzięki czemu trawienie, wchłanianie i wydalanie następuje w krótszym czasie.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.