Domowe sposoby na ból szyi. Sprawdzone, skuteczne i bezpieczne

2020-09-30 7:37 Katarzyna Hubicz

Ból szyi niełatwo zignorować, zwłaszcza gdy pojawia się często i staje się coraz bardziej dokuczliwy. Są jednak metody, które pozwolą go złagodzić. Najlepiej stosować je w porozumieniu z lekarzem, by były uzupełnieniem zaleconej przez specjalistę terapii. Które domowe sposoby na ból szyi są najskuteczniejsze?

Domowe sposoby na ból szyi
Autor: Getty Images

Domowe sposoby na ból szyi nie powinny być jedyną metodą leczenia tej przypadłości, gdyż mogą pomóc jedynie doraźnie: prędzej czy później niezbędna będzie wizyta u lekarza.  Zwłaszcza, że bólu szyi nie należy lekceważyć. Jeszcze jakiś czas temu był związany z wykonywaniem konkretnych zawodów i dokuczał przede wszystkim osobom, które długi czas spędzały z pochyloną głową.

Dziś narzeka nań nawet co drugi Polak - nie tylko  osoby, które pracują przy komputerze, lecz również użytkownicy internetu mobilnego w telefonach.

Powody bólu szyi są różne - mogą to być zarówno zmiany zwyrodnieniowe w kręgosłupie szyjnym, jak i niewłaściwa postawa ciała czy nadmierne napięcie i stany zapalne mięśni w okolicy szyi. Sam ból może lokalizować się zaś w różnej okolicy i dotyczyć różnych struktur szyi - nie tylko mięśni, ale również kręgów kręgosłupa szyjnego czy znajdujących się między nimi dysków. By go skutecznie wyeliminować, najpierw trzeba więc znaleźć dokładną przyczynę bólu. 

Spis treści

  1. Domowe sposoby na ból szyi - ważna szybka diagnoza
  2. Domowe sposoby na ból szyi - napary i okłady ziołowe
  3. Domowe sposoby na ból szyi - ćwiczenia
  4. Domowe sposoby na ból szyi - relaks

Domowe sposoby na ból szyi - ważna szybka diagnoza

Gdy szyja zaczyna boleć, prócz zrozumiałego dyskomfortu pojawiają się również problemy z poruszaniem nią na boki - trudno schylić czy obrócić głowę, bo każda taka próba powoduje ból, mrowienie, czy drętwienie. Jeśli ból pojawia się często, konieczna jest szybka wizyta u lekarza POZ, gdyż w przeciwnym przypadku ból może stać się przewlekły i uniemożliwić codzienne funkcjonowanie.

W zależności od postawionej diagnozy lekarz może zalecić zmianę stylu życia, przyjmowanie leków przeciwzapalnych, przeciwbólowych i rozluźniających mięśnie, fizjoterapię, być może również czasowe unieruchomienie gorsetem. Wsparciem dla kuracji mogą być domowe sposoby na ból szyi, które warto stosować również dopiero po konsultacji z lekarzem.

Domowe sposoby na ból szyi - napary i okłady ziołowe

Jedną z metod zalecanych przez fitoterapeutów na ból szyi jest picie napoju z kaliny,  który działa rozkurczająco i rozluźniająco na mięśnie. By przygotować napój z kaliny, wystarczy gotować dwie łyżki kory kaliny w dwóch szklankach wody przez pięć minut, potem zdjąć z ognia, odstawić na piętnaście minut i odcedzić. Należy go pić godzinę po posiłku w ilości 1-2 łyżki trzy-cztery razy dziennie.

Zioła można wykorzystać również do przygotowania kompresów łagodzących. Działanie przeciwbólowe i rozluźniające ma m.in.  mięta, rozmaryn, żywokost lekarski - po przygotowaniu ciepłego naparu wg instrukcji na opakowaniu można namoczyć w nim gazę i przyłożyć do bolącego miejsca na kwadrans. Warto jednak wcześniej upewnić się u lekarza, czy w twoim przypadku ciepłe okłady są wskazane.

Domowe sposoby na ból szyi - ćwiczenia

Przy bólu szyi, który nie jest wywołany urazem, mogą pomóc również ćwiczenia wzmacniające mięśnie szyi i redukujące napięcie szyi i barków. Eliminacji napięcia w tej okolicy sprzyjają powolne ruchy głową z jednego boku na drugi, a także ciepłe natryski pod prysznicem, w trakcie których również delikatnie poruszamy szyją. Codziennie warto również robić ćwiczenia wzmacniające mięśnie szyi. Oto jedno z najłatwiejszych:

  • usiądź na krześle, stopy oprzyj na podłodze, rozstaw je nieco szerzej, niż biodra i lekko skieruj do środka.
  • opuść luźno ramiona w taki sposób, by wewnętrzna strona dłoni skierowana była do przodu
  • odrobinę "schowaj" brodę
  • nabierz powietrza, a wypuszczając je, przekręć ręce w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara (kciuk musi być skierowany do tyłu). Następnie rozprostuj palce i jednocześnie delikatnie unieś mostek, by dolna część pleców lekko się wygięła.
  • powtórz pięć razy.

Domowe sposoby na ból szyi - relaks

Za ból szyi często odpowiadają napięcia mięśni wywołane stresem - jeśli więc prowadzisz stresujący tryb życia, co jakiś czas warto spróbować się odprężyć, wykonując proste ćwiczenia relaksujące, które pozwolą zredukować napięcia mięśni, a tym samym zmniejszyć ból. A możesz to zrobić na kilka różnych sposobów.

Uwolnienie napięcia. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i rozluźnij ramiona, a następnie weź głęboki wdech, powoli odchylając głowę. Następnie równie powoli skieruj głowę do przodu, jednocześnie wypuszczając powietrze. Powtórz 10 razy.

Wypychanie i uciskanie. Usiądź, wyprostuj plecy, spleć dłonie na karku, a następnie lekko wypchnij głowę do przodu. Weź głęboki oddech i podstawą dłoni uciśnij mięśnie szyi. Następnie odchyl głowę lekko do tyłu i wypuść powietrze. Powtórz 5 razy.

Automasaż ręcznikiem. Zwinięty ręcznik złap za oba końce i umieść na karku, Następnie stawiając lekki opór odchyl głowę do tyłu i przekręcają ją z jednej strony na drugą tak, by lekko ocierała się o ręcznik. Postaraj się rozluźnić mięśnie i cały czas głęboko oddychaj. Powtórz 10 razy.

Posłuchaj o prostych sposobach na ból szyi i karku. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE